torrfoder till kräsna katter.

C

cerrox

har en katt som är vääääldigt kräsen & äter inte allt som severas framför honom. ser helst att han äter torrfoder. vi har provat allt i från det dyraste på djuraffären till det billigaste i matbutiken, men inget verkar direkt tilltala honom. nu har vi ju givetvis inte provat 'allt', men mycket. finns det något torrfoder som är x-tra smakligt för kräsna katter? han är inte direkt smal nu, men får absolut inte bli mindre. tycker ju synd om honom att han inte gillar något torrfoder, så han får lite skinka, kalkon & annat gott varje dag. så han är nog lite bortskämd. :p men har ni några tips?

Sv: torrfoder till kräsna katter.

Mina kräsna saker därhemma lever på RC Exigent som är för kräsna katter så testa det, finns ju i små påsar. Bitarna är olika form på och ska tydligen då smaka godare:)

Mina kräsna saker därhemma lever på RC Exigent som är för kräsna katter så testa det, finns ju i små påsar. Bitarna är olika form på och ska tydligen då smaka godare
har faktiskt aldrig hört talas om det. vart köper man det? typ i djuraffären?

Instämmer med föregående talare - de äter när de blir hungriga... Men har du testat att blanda burkmat (mjukmat, blötmat el vad det nu eg heter) med torrisar? En del katter tycker det är mkt godare än var för sig!
Annars har jag hört att det ska finnas mat för kräsna katter, men vet inte var man får tag på den... Möjligtvis RC på djuraffär? Kattungemat brukar väl också gå hem hos de flesta katter, hur pass bra/dåligt det är att ge har jag dock ingen aning om?

Kat skrev:
De äter om de blir hungriga.

Ja, men då kan katten tyvärr ha dragit på sig fettlever. Man ska ALDRIG låta en katt gå utan mat längre än 24 timmar. Överviktiga katter är predisponerade för fettlever men även normalviktiga katter kan dra på sig fettlever om de svälter en längre period.

Katter är faktisk sådana djur att de kan svälta ihjäl sig.

Man kan låta en katt gå hungrig dvs. ge en mindre ranson av maten katter äter samtidigt som man ger den annan mat som alternativ, det brukar funka och katten blir inte sjuk men att helt enkelt vänta ut katten och låta den vara helt utan mat är inte en bra metod. Det kan man fråga vilken som helst som fått behandla en katt för fettlever.

Men om man har mat framme hela tiden (t.ex. torrisar) så är det väl sällan som katten verkligen tvärvägrar äta av den? Även om katten inte gillar maten brukar, enligt min erfarenhet iaf, oftast nån bit slinka ner...?

Och en annan fråga, det har hänt både en och flera gånger nån av våra katter inte käkat nåt på över ett dygn, speciellt på sommaren. Jag har aldrig märkt att de mått dåligt av det, och det har alltid varit deras eget val - maten har varit densamma hela tiden. Skulle detta alltså ha varit farligt för dem? Efter vad jag har lärt mig så känner de flesta katter själva av hur mkt d behöver äta?

Jodå, visst kan de tvärvägra att äta även om maten står framme dygnet runt. Det är vanligare än man tror.

Att en katt svälter 1-2 dygn är ingen fara, jag svälter mina vuxna katter 1 dygn om de har diarré, men drar det över 2 dygn är det krisigt. Vissa katter är antagligen känsligare än andra och en del är säkert tåligare än andra, men det är väl inte så lämpligt att riskera något.

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 457
Katthälsa Min katt är överviktig. Min plan var att utesluta torrfodret helt och enbart ge blötmat, men jag har märkt de senaste dagarna att katten...
Svar
10
· Visningar
2 001
Senast: MJLee
·
Hundhälsa Jag har en mycket kräsen chihuahua blandning som är med mig i stallet då jag jobbar med hästar. Jag söker lite tips från er som har mer...
Svar
10
· Visningar
2 790
Övr. Katt Sista augusti tog jag emot en omplaceringskatt. En Helig Birma på snart 8 år. Hon har FORL och har fått dra ut en del tänder så hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
20 402

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka