Torra lucernpellets i aktiveringsboll

susanne

Trådstartare
Kan man ha det? Havre går ju knappast att lägga i bollen då det skulle försvinna ner i sågspånet. Pålle kommer ju bara att äta en pettet åt gången, finns det ändå risk för foderstrupsförstoppning?

Borde väl inte vara några problem? I så liten mängd...
Står ju på säcken att man BÖR blötlägga, inte att man MÅSTE.. :)

Det står som sagt på säcken att man bör blötlägga, men jag hade inte lagt i det.
Varför inte köpa krafft eller hippo pellets istället?
Borde ju oxå kunna lägga i mindre morotsbitar eller något annant hästgodis istället.

är nog knappast något problem eftersom de äter dem så sakta ändå, med aktiveringskula.

Annars funkar morotsbitar bra också

Har under många års tid gett luzernpelletts. Aldrig blötlagt det. Aldrig problem med foderstrupsforstoppning.
Så skälvklart kan Du använda luzernpelletts i en aktiveringsboll!

Vill inte verka som en besserwisser, men...

I de studier som utförts har det visat sig att s.k. aktivitetsbollar (plastleksak som fylls med kraftfoder/godis) ökar frekvensen av beteendestörningar hos häst.

Anledningen till detta är att hästen naturligt har en kort aptithandling (d.v.s. uppletande av föda - jämför jakt hos rovdjur) och en lång konsumtionshandling.

När hästen får något ätbart - en näve kraftfoder, en godisbit el. dyl. - sätts hästens motivation att äta igång. Om motivationen ej kan uppfyllas ökas frustrationen.

Rejäla grovfodergivor är ett bättre sätt att sysselsätta sin häst på.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 002
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
576
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 904
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 629
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Akvarietråden V
  • Kattraser bomba mig med info