Torra lucernpellets i aktiveringsboll

susanne

Trådstartare
Kan man ha det? Havre går ju knappast att lägga i bollen då det skulle försvinna ner i sågspånet. Pålle kommer ju bara att äta en pettet åt gången, finns det ändå risk för foderstrupsförstoppning?
 
Borde väl inte vara några problem? I så liten mängd...
Står ju på säcken att man BÖR blötlägga, inte att man MÅSTE.. :)
 
Det står som sagt på säcken att man bör blötlägga, men jag hade inte lagt i det.
Varför inte köpa krafft eller hippo pellets istället?
Borde ju oxå kunna lägga i mindre morotsbitar eller något annant hästgodis istället.
 
är nog knappast något problem eftersom de äter dem så sakta ändå, med aktiveringskula.

Annars funkar morotsbitar bra också
 
Har under många års tid gett luzernpelletts. Aldrig blötlagt det. Aldrig problem med foderstrupsforstoppning.
Så skälvklart kan Du använda luzernpelletts i en aktiveringsboll!
 
Vill inte verka som en besserwisser, men...

I de studier som utförts har det visat sig att s.k. aktivitetsbollar (plastleksak som fylls med kraftfoder/godis) ökar frekvensen av beteendestörningar hos häst.

Anledningen till detta är att hästen naturligt har en kort aptithandling (d.v.s. uppletande av föda - jämför jakt hos rovdjur) och en lång konsumtionshandling.

När hästen får något ätbart - en näve kraftfoder, en godisbit el. dyl. - sätts hästens motivation att äta igång. Om motivationen ej kan uppfyllas ökas frustrationen.

Rejäla grovfodergivor är ett bättre sätt att sysselsätta sin häst på.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
485
Senast: WildHorse
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 827
Senast: Freazer
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 094
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
2 125
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp