Jag lånar en knapp i den här tråden istället för att starta ännu en i samma ämne. Hoppas att det är ok för TS.
Min häst har aldrig tidigare haft problem med hovarna. Han har en skada på hovväggen sedan han förra vintern (2012-2013) trampade sig med brodden uppe i "nagelbandet"; ett "hål" som nu nästan är nedväxt. Inga övriga skador på hovarna. Skodd rund om, inga broddar i dagsläget. Hovis var ute för ett par veckor sedan och då såg allt fint ut.
Men nu ser det ut som att hovarna håller på att falla sönder, från "nagelbandet" och neråt
! Ett par små bitar av yttre hovväggen har lossnat, och han har sprickor (på alla fyra) längs med "nagelbandet", i princip kant i kant med det. Hovarna har i samma veva blivit torra, sulorna betydligt hårdare än innan (han har lite tunna/mjuka sulor annars). Jag har aldrig sett något sånt här. Sprickorna känns relativt ytliga, än så länge. Jag har blött och oljat hovarna, ifall det beror på det (fotbad - hur länge behöver hoven stå i vatten?). Hovis är sjukskriven pga operation och ingen annan i trakten har tid (jag har ringt runt till alla som finns, tror jag, vid det här laget och de jag fått tag i tar inte nya kunder..). Vad sjutton händer? Är det "bara" torrt, eller håller hästen på att tappa fötterna eller nå't..?
(Ja, blir det värre kommer jag att ringa Ultuna eller Strömsholm på fredag för att rådfråga. Men jag börjar här.)