Torra hovar

Jag lånar en knapp i den här tråden istället för att starta ännu en i samma ämne. Hoppas att det är ok för TS.

Min häst har aldrig tidigare haft problem med hovarna. Han har en skada på hovväggen sedan han förra vintern (2012-2013) trampade sig med brodden uppe i "nagelbandet"; ett "hål" som nu nästan är nedväxt. Inga övriga skador på hovarna. Skodd rund om, inga broddar i dagsläget. Hovis var ute för ett par veckor sedan och då såg allt fint ut.
Men nu ser det ut som att hovarna håller på att falla sönder, från "nagelbandet" och neråt :nailbiting: ! Ett par små bitar av yttre hovväggen har lossnat, och han har sprickor (på alla fyra) längs med "nagelbandet", i princip kant i kant med det. Hovarna har i samma veva blivit torra, sulorna betydligt hårdare än innan (han har lite tunna/mjuka sulor annars). Jag har aldrig sett något sånt här. Sprickorna känns relativt ytliga, än så länge. Jag har blött och oljat hovarna, ifall det beror på det (fotbad - hur länge behöver hoven stå i vatten?). Hovis är sjukskriven pga operation och ingen annan i trakten har tid (jag har ringt runt till alla som finns, tror jag, vid det här laget och de jag fått tag i tar inte nya kunder..). Vad sjutton händer? Är det "bara" torrt, eller håller hästen på att tappa fötterna eller nå't..?
(Ja, blir det värre kommer jag att ringa Ultuna eller Strömsholm på fredag för att rådfråga. Men jag börjar här.)
Håll både kronrand o hov fettade med salva- typ idomin.

Vad har ni för något på torra hovar? Vill inte kleta på något som torkar ur hovarna i längden men nu under sommarhalvåret får min pålle väldigt torra hovar som blir rätt spröda och går sönder lätt.

Rapsolja? Någon annan dyr olja? Fodertran`?

Blöt hovarna i vatten en gång om dagen och sen pensla på vegetabilisk olja. Då behåller man fukten i hoven . Har fullblod sen många år och det fungerar suveränt.

Håll både kronrand o hov fettade med salva- typ idomin.

Okays. Har detta uppstått pga torka, eller vad kan annars ha orsakat det? Har som sagt aldrig sett något sådant, och håller noga koll på hästens hovar - han har inte haft problem med torra hovar tidigare (har haft honom i tre år i sommar).
Tog lite bilder i söndags, som jag tänkte få upp på nätet ikväll.

Jag kan nog konstatera att hovarna är förbaskat torra nu, iaf. Idag var strålen också torr som sjutton. Kletade på Idomin på hov, kronrand och stråle. Tack för tipset @axel !

Okays. Har detta uppstått pga torka, eller vad kan annars ha orsakat det? Har som sagt aldrig sett något sådant, och håller noga koll på hästens hovar - han har inte haft problem med torra hovar tidigare (har haft honom i tre år i sommar).
Tog lite bilder i söndags, som jag tänkte få upp på nätet ikväll.

det är ngt som hänt som påverkar om du inte upplevt problemen tidigare och de nu är i kronranden och sen trasas sönder därifrån.

Jag hade aldrig haft på idomin salva eller ngt fett öht utan att ha diagnosticerat vad det beror på om det är så gravt och inte skett tidigare, det låter konstigt det du helt plöstligt efter 3 år erfar nu.

annars blir alla känsligare hästar hovmässigt i princip känsligare när den torra vår/sommartiden infinner sig och då förebygger man som sagt lättats med att vattenfukta hovarna ngn gång varje dag och sen vegetabilisk olja på. mer behövs inte utan blir jättebra resultat på såna hovar. Men jag tycker iof att du redovisar ngt helt annat det låter inte riktigt som det andra inkl jag pratar om i tråden om torra hovar sommartid rent allmänt. Om den spricker i kronranden osv så är det ngt helt annat och då bör veterinär/hovslagare konsulteras om vad som är problemet. är det ngt sånt behöver det ju helt klart diagnosiceras. Idomin och annat har jag aldrig hört talas om leder till att lösa såna grundproblem i sig

Att de blir kruttorra i sula och stråle är ju helt normalt i torrperioder och inget man behöver oroa sig för öht det är ju helt normalt.

Senast ändrad:
@mackan Åh, tusan också.. :( Då blir det till att ringa runt på fredag. Jag fortsätter att smörja tills dess att jag fått det kollat ordentligt, så att det åtminstone inte blir värre än det är. Jag träffade hästen somrarna 2005 och 2006, och enligt förra ägaren (seriös verksamhet) har han inte haft något strul med hovarna under åren som de hade honom. Jag har inte fått intrycket att hans hovar är ovanligt känsliga eller så heller; hovis muttrar om att han har tunna/mjuka sulor men inget annat. Gick i tre veckor i januari utan sko på ena fram (tappsko..), och hoven var kanonfin när hovis kom för att sko.
"Inga hovar, ingen häst" ringer i öronen just nu. Bläh. Vad sjutton kan det bero på.. Någon mineralbrist, kanske..? (Har inte fått någon mineralanalys på höet, bara den vanliga. Hästen får dock lite mineralpellets utöver grovfodret. Inget kraft.)

@mackan Åh, tusan också.. :( Då blir det till att ringa runt på fredag. Jag fortsätter att smörja tills dess att jag fått det kollat ordentligt, så att det åtminstone inte blir värre än det är. Jag träffade hästen somrarna 2005 och 2006, och enligt förra ägaren (seriös verksamhet) har han inte haft något strul med hovarna under åren som de hade honom. Jag har inte fått intrycket att hans hovar är ovanligt känsliga eller så heller; hovis muttrar om att han har tunna/mjuka sulor men inget annat. Gick i tre veckor i januari utan sko på ena fram (tappsko..), och hoven var kanonfin när hovis kom för att sko.
"Inga hovar, ingen häst" ringer i öronen just nu. Bläh. Vad sjutton kan det bero på.. Någon mineralbrist, kanske..? (Har inte fått någon mineralanalys på höet, bara den vanliga. Hästen får dock lite mineralpellets utöver grovfodret. Inget kraft.)

EDIT: Det fick bli en egen tråd ändå, med bilder, så att jag inte totalkapar denna.

det är ngt som hänt som påverkar om du inte upplevt problemen tidigare och de nu är i kronranden och sen trasas sönder därifrån.

Jag hade aldrig haft på idomin salva eller ngt fett öht utan att ha diagnosticerat vad det beror på om det är så gravt och inte skett tidigare, det låter konstigt det du helt plöstligt efter 3 år erfar nu.

annars blir alla känsligare hästar hovmässigt i princip känsligare när den torra vår/sommartiden infinner sig och då förebygger man som sagt lättats med att vattenfukta hovarna ngn gång varje dag och sen vegetabilisk olja på. mer behövs inte utan blir jättebra resultat på såna hovar. Men jag tycker iof att du redovisar ngt helt annat det låter inte riktigt som det andra inkl jag pratar om i tråden om torra hovar sommartid rent allmänt. Om den spricker i kronranden osv så är det ngt helt annat och då bör veterinär/hovslagare konsulteras om vad som är problemet. är det ngt sånt behöver det ju helt klart diagnosiceras. Idomin och annat har jag aldrig hört talas om leder till att lösa såna grundproblem i sig

Att de blir kruttorra i sula och stråle är ju helt normalt i torrperioder och inget man behöver oroa sig för öht det är ju helt normalt.
Jag skulle aldrig blöta o smörja med olja varje dag. Då har man ett grundproblem.
Fett skyddar o håller längre än olja.
Idomin är riktigt fett o har en bra egenskap på hud o naglar.
Hovfett är bara fett o vissa innehåller t o m tjära- uttorkande

Man kan fetta in sula o stråle o får en mer elastisk hov. Förhindrar avdunstning.
fråga hovisar vad de anser om att verka stenhårda torra sommarhovar

Ja det var ju intressant att du tror jag har ngt grundproblem ;) Undrar vad det kan vara, varken jag eller hovis har ngt att klaga på i fråga om kvalitet på hovarna ;)

Ja det var ju intressant att du tror jag har ngt grundproblem ;) Undrar vad det kan vara, varken jag eller hovis har ngt att klaga på i fråga om kvalitet på hovarna ;)
Nej jag svarade bara på ditt avfärdande av Idominet. vilket ger skydd i flera dagar OM man har problem som TS.
Jag behöver numera inte smörja hovarna sommartid sen jag smörjer ibland under vintern.

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 652
Senast: super
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 573
Senast: Ceta
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 229
Senast: Görel
·
Hundhälsa En dum fråga...kan tyckas. Men behöver en rottweiler täcke på sig på vintern och vid regn? Jag har en husky som hellre skulle dö än att...
Svar
15
· Visningar
938
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka