Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det som har vuxit ner till sommaren o är sprött är den utväxten som utsatts för lera o kyla.Vad har ni för något på torra hovar? Vill inte kleta på något som torkar ur hovarna i längden men nu under sommarhalvåret får min pålle väldigt torra hovar som blir rätt spröda och går sönder lätt.
Rapsolja? Någon annan dyr olja? Fodertran`?
Vad har ni för något på torra hovar? Vill inte kleta på något som torkar ur hovarna i längden men nu under sommarhalvåret får min pålle väldigt torra hovar som blir rätt spröda och går sönder lätt.
Sålänge dagg finns i gräset verkar det räcka, men i Juli kan det upphöra. Hästar liksom andra "tassdjur" svettas eller avdunstning sker via sulan.Jag brukar faktiskt på inrådan av hovis, smörja utsidan av hovväggen och låta hästen få ett fuktigt/blött underlag vid sulan. Hoven tar upp vatten, men fettet hindrar fukten från att försvinna ur hovväggen, på så sätt kan man få bukt med torra hovar. Vilken typ av olja man använder tror jag kvittar, men man ska undvika oljor innehållandes mineraler.
Hade problem en sommar med torra hovar, då blötte vi gräset i ett begränsat område och oljade in hovarna. Efter en knapp vecka var hovarna helt ok igen, under tidens gång så såg man precis var i hoven fukten fanns genom att den bildade en mörkare rand. Mycket intressant.
jag har fodertran på utsidan och hovlera inuti, även när hästen går ute i hagen. är det ända som hjälper mot torra hovar. bärst är det dock när det som nu skifftar mellan blött och lerigt, och torrt och varmt fram och tillbaka .Vad har ni för något på torra hovar? Vill inte kleta på något som torkar ur hovarna i längden men nu under sommarhalvåret får min pålle väldigt torra hovar som blir rätt spröda och går sönder lätt.