Torra hovar

Estivuz

Trådstartare
Vad har ni för något på torra hovar? Vill inte kleta på något som torkar ur hovarna i längden men nu under sommarhalvåret får min pålle väldigt torra hovar som blir rätt spröda och går sönder lätt.

Rapsolja? Någon annan dyr olja? Fodertran`?

Olja på fuktiga hovar ska hjälpa att kapsla in fukten. Jag har testat alosin-salva på häst som får torra fötter av leran nu under en månad, jag är sjukt nöjd och ser mer effekt med den än oljan.

Hovis tyckte min ponny hade torra hovar senast han verkade, och han rekommenderade enbart vatten. Gärna ställa hovarna i vattenhinkar, ca 10 min/dag. Min ponny gillar dock INTE att bli blöt om fötterna så jag har vattnat i boxen innan hon kommer in istället. Då är ströet fuktigt i ett par timmar, det lilla har hjälpt för henne. Annars har jag funderat på att linda hovarna med gamla benlindor och blöta ner, för mer intensiv återfuktning.

Vad har ni för något på torra hovar? Vill inte kleta på något som torkar ur hovarna i längden men nu under sommarhalvåret får min pålle väldigt torra hovar som blir rätt spröda och går sönder lätt.

Det som har vuxit ner till sommaren o är sprött är den utväxten som utsatts för lera o kyla.

Smörj med vad som helst under vintern o hästen har fina hovar på sommaren trots torka.

Vattenbad funkar inte heller på våra händer/ naglar.
Fett SKYDDAR mot uttorkning- övermättad av fukt.

Jag brukar faktiskt på inrådan av hovis, smörja utsidan av hovväggen och låta hästen få ett fuktigt/blött underlag vid sulan. Hoven tar upp vatten, men fettet hindrar fukten från att försvinna ur hovväggen, på så sätt kan man få bukt med torra hovar. Vilken typ av olja man använder tror jag kvittar, men man ska undvika oljor innehållandes mineraler.

Hade problem en sommar med torra hovar, då blötte vi gräset i ett begränsat område och oljade in hovarna. Efter en knapp vecka var hovarna helt ok igen, under tidens gång så såg man precis var i hoven fukten fanns genom att den bildade en mörkare rand. Mycket intressant.

Jag brukar faktiskt på inrådan av hovis, smörja utsidan av hovväggen och låta hästen få ett fuktigt/blött underlag vid sulan. Hoven tar upp vatten, men fettet hindrar fukten från att försvinna ur hovväggen, på så sätt kan man få bukt med torra hovar. Vilken typ av olja man använder tror jag kvittar, men man ska undvika oljor innehållandes mineraler.

Hade problem en sommar med torra hovar, då blötte vi gräset i ett begränsat område och oljade in hovarna. Efter en knapp vecka var hovarna helt ok igen, under tidens gång så såg man precis var i hoven fukten fanns genom att den bildade en mörkare rand. Mycket intressant.
Sålänge dagg finns i gräset verkar det räcka, men i Juli kan det upphöra. Hästar liksom andra "tassdjur" svettas eller avdunstning sker via sulan.
Kolla hovavtrycken i stallgången. Solen torkar ut utsidan liksom lera o kyla.
Jag behöver nu inte smörja sommartid o har inga torra spruckna hovar sen jag smörjer vintertid.
Smörjer alltid direkt efter skoning o de gamla sömhålen ter sig dra ihop sig. Det kommer ej heller in väta o smuts i hålen.

Min egna hovis rekommenderade ordentligt vattenbad och sen olja in hela hoven med någon vegetabilisk olja. Men intressant att höra andras åsikter. :) Får börja med det. Märker helt klart skillnad på hovarna bara på några dagar beroende på om det är lite torrt i backen.
@Equidaem Vad innehåller Alosinsalva?

Ja nu går våra hästar ute dygnet runt sommartid, och det var snustorrt just denna sommar och ingen fukt i sikte utom i vattenkaret. Det är inte bara avdunstning som sker via sulan, hoven suger fukt även via sulan därför blir många hästar blir väldigt mjuka i sulan vid mycket blöta underlag.

@Estivuz Verkar svårt att hitta en hel innehållsförteckning på den (vilket jag inte gillar alls) men ska tydligen fungera att smörja läder med också så kan ju inte vara uttorkande ämnen iaf :). Ska fungera för mugg och strålröta med har jag hört av andra.

Jag märker klar förbättring på hästens hovar och några timmar efter smörjning är de fortfarande fuktiga. Jag smörjer med händerna och har själv fått märkbart starkare naglar, vilket jag tycker är lite coolt :)

Förra sommaren då det var så otroligt torrt fick jag olja in hovarna på mina hästar. Använde matolja och det fungerade bra! Fick även tips om olivolja :)

Jag hade en foderhäst med genomtorra hovar. Han fick stå i vattenbad i stort sett varje dag. Hade 4 baljor som han snällt ställde sig i och stod still.
Efter vattenbadet penslade jag med vanlig matolja.

Det gjorde underverk på hans hovar. Men tänk på att hovarna ska vara ordentligt genomblöta nät du penslar på oljan.

jag har fodertran på utsidan och hovlera inuti, även när hästen går ute i hagen. är det ända som hjälper mot torra hovar. bärst är det dock när det som nu skifftar mellan blött och lerigt, och torrt och varmt fram och tillbaka :banghead:.

har också hovfett i kronranden tidvis, och sen så är hovarna blöta när jag kletar på leran, så håller de sig fuktiga längre. och efterson hon går med leran i hagen så ramlar den ur när den torkat.

Jag lånar en knapp i den här tråden istället för att starta ännu en i samma ämne. Hoppas att det är ok för TS.

Min häst har aldrig tidigare haft problem med hovarna. Han har en skada på hovväggen sedan han förra vintern (2012-2013) trampade sig med brodden uppe i "nagelbandet"; ett "hål" som nu nästan är nedväxt. Inga övriga skador på hovarna. Skodd rund om, inga broddar i dagsläget. Hovis var ute för ett par veckor sedan och då såg allt fint ut.
Men nu ser det ut som att hovarna håller på att falla sönder, från "nagelbandet" och neråt :nailbiting: ! Ett par små bitar av yttre hovväggen har lossnat, och han har sprickor (på alla fyra) längs med "nagelbandet", i princip kant i kant med det. Hovarna har i samma veva blivit torra, sulorna betydligt hårdare än innan (han har lite tunna/mjuka sulor annars). Jag har aldrig sett något sånt här. Sprickorna känns relativt ytliga, än så länge. Jag har blött och oljat hovarna, ifall det beror på det (fotbad - hur länge behöver hoven stå i vatten?). Hovis är sjukskriven pga operation och ingen annan i trakten har tid (jag har ringt runt till alla som finns, tror jag, vid det här laget och de jag fått tag i tar inte nya kunder..). Vad sjutton händer? Är det "bara" torrt, eller håller hästen på att tappa fötterna eller nå't..?
(Ja, blir det värre kommer jag att ringa Ultuna eller Strömsholm på fredag för att rådfråga. Men jag börjar här.)

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 652
Senast: super
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 572
Senast: Ceta
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 229
Senast: Görel
·
Hundhälsa En dum fråga...kan tyckas. Men behöver en rottweiler täcke på sig på vintern och vid regn? Jag har en husky som hellre skulle dö än att...
Svar
15
· Visningar
938
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka