torra händer

Alla gör som de vill, det säger jag inget om, men jag tycker man ska vara medveten om vad som finns bakom märket. Nu vet jag att jag känner enormt starkt inför antroposoferna eftersom flera av mina relativt nära släktingar hamnade i den sekten. Det resulterade bla i att en av mammas kusiner begick självmord.

Ja, naturligtvis. Jag förstår att du känner extra starkt inför dem efter en sådan tragedi, vilket är jättesorgligt.

Men det finns skit bakom de allra flesta varumärken.
Helosan t ex tillverkas av Pfizer som ju t ex gjorde läkemedelstester på barn i Nigeria under 90-talet, mutbrott osv. Neutrogena ägs av Johnson&Johnson, dömda att betala ut 72 miljoner dollar i skadestånd för att en av deras produkter orsakat cancer i typ 1200 fall.

Vill man undvika sånt här är det nog säkrast att endast köpa hemgjord kräm av typ bivax, vilket brukar fungera ypperligt för torra händer.

"Tvätta" händerna med kaffesump ska också vara bra men det har jag inte testat.
Kaffesump kanske är jag som ligger bakom? (vet att jag nämnt det några gånger på buke) riktigt bra och fungerar fint på fötterna med.
Slipar bort lite fras med
Jag brukar köra det periodvis och sen över natten olivolja ibland om det är riktigt illa, ja inte så mysig lukt efter ett par timmar men duschar ändå direkt på morgonen då och såväl kaffesump :angel: som olja finns oftast hemma.

Tips mot torra, tråkiga händer?
Nu när det blir kallare igen så börjar händerna kännas som sandpapper. Jag använder en halvfet kräm, men glömmer bort att smörja ibland. Smörjer ca 4 gånger om dagen, men det hjälper inte. Har ni några supertips?
Köp brun tvål från Marseille, du blir aldrig torr och fnasig av den. De har gjort tvål där med olivolja under de sista tre tusen åren :)

Använd fast tvål, inte flytande.
Ta aldrig i en disktrasa utan diskhandskar!
Alltid diskhandskar vid handdisk.
Vantar utomhus nu när det börjar bli kallt. Köp vantar som man kan använda på pekskärm så klarar du mobilen om det behövs ;)

Och så en riktigt fet handkräm på det! Och här har du redan fått flera tips så prova dig fram.

Har en handlotion stående på tvättstället och en på skrivbordet på jobbet. så nästan alltid när jag tvättat händerna så tar jag lite lotion. försöker oxå att använda bra handtvål som inte torkar ut.

Använd tvättkräm, inte tvål. Tvättkrämen är sur till skillnad från tvål och förändrar inte pH-värdet i huden lika mycket så den får lättare att behålla fukten. Något som har hjälpt mycket för mig är även att ta en riktigt fet handkräm och totalt dränka händerna i och sen ta på ett par skyddshandskar i plast eller bomull över. Då kan man sitta där med riktigt kletiga händer och samtidigt kunna skriva på datorn/ta i saker utan att sätta flottiga fingeravtryck överallt.

Jag har använt kokosfett nu i några dagar och helosan, det har hjälp mycket!
Har inte kommit till skott med handkrämen ännu, men det här kanske räcker. Vi får se! Mycket bra tips som verkligen hjälpt på kort tid, bättre ska det bli :bow:

Vissa som är torra om händerna behöver fett, de andra fukt.

Mina händer behöver t.ex inte alls fett. Det spelar ingen som helst roll vilken sorts fett jag använder. Det går inte in i händerna, ligger bara utanpå. Jag har testat kokosfett, TBS hampakräm, hemlagade krämer med fett och bivax, den norska krämen.

Just mina händer behöver fukt som @athena_arabians skriver och företrädelsevis just karbamid som uppmärksammas i samma inlägg som något vissa kan vara känsliga mot. Jag är inte känslig alls och älskar alla dessa krämer. Dock, om jag är väääääldigt torr så svider det något enormt.

När du hittat någon olja/crème/salva/lotion du gillar (många tips i tråden redan) så smörj in händerna rikligt och på med plasthandskar över natten. Brukar köra liknande fast plastpåsar på fötterna, fungerar utmärkt :)

Jag smorde in alyoses senfix på händerna. Dagen efter hade allt skadat (fnas vid sidan av nageln, torrhet på handryggen) läkt ut. Luktar tåfis men funkade långt bättre än jag kunnat föreställa mig

Liknande trådar

Fordon Har en gammal, lite körd, 8 hk Yamaha i mycket bra skick. Köpte den ifjol och hade den hos en granne på service innan jag tod den ibruk...
Svar
2
· Visningar
256
Senast: tott
·
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 569
Senast: Twihard
·
Kropp & Själ Jag har insett att det är dags för mig att tackla min tandvårdsrädsla.. fobi.. men hur gör man? Jag har inte varit hos tandläkaren på...
Svar
9
· Visningar
282
Kropp & Själ När jag var ung tonåring, sisådär år 2000, fick man hem produktprover med infoblad i brevlådan. Ibland delades de ut i skolan också har...
Svar
12
· Visningar
851

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka