Torr o fjällig hårbotten?

torsdag

Trådstartare
Vad gör man åt torr och fjällig hårbotten? Det blir bättre på sommaren men värre på vintern. Har testat olika schampon men inte hittat något som är bättre än det andra..

Tips?

Vad gör man åt torr och fjällig hårbotten? Det blir bättre på sommaren men värre på vintern. Har testat olika schampon men inte hittat något som är bättre än det andra..

Tips?

Det finns olika medel för att behandla hårbotten med, jag använder ACO:s. Jag har torr hud i grunden och det blir värre i kylan så jag vet att det inte är mjäll/svamp. Sedan inte tvätta håret för mycket och gärna använda balsam i hårbotten också, det blir det lite bättre av.

De märken jag använder (allt i deras serier för torrt hår) är Kerastase, Philip Kingsley och Matrix Biolage.

Edit:
85410_c1n1.jpg

Jag har riktiga eksem och har fått utskrivna schampon (finns på apoteket, tex fungoral), men för mig fungerar "loreal sensi balance shampoo" bäst faktiskt.

Jag har slutat med vanliga schampo och balsam och använder istället en aleppotvål med 24 % lagerbärsolja för tvätt och sedan äppelcidervinäger utspätt med vatten som "balsam". Borstar med svinhårsborste varje dag. Tvättar bara håret 1-2 ggr/vecka.

Jag har slutat med vanliga schampo och balsam och använder istället en aleppotvål med 24 % lagerbärsolja för tvätt och sedan äppelcidervinäger utspätt med vatten som "balsam". Borstar med svinhårsborste varje dag. Tvättar bara håret 1-2 ggr/vecka.

Hur luktar håret när man sköljt det i äppelcidervinäger?

Jag använder fungoral. Billiga alternativet för mig är annars head & shoulders. Sedan finns det fler varianter men har testat och mitt hår verkar bara tolerera dessa. Har eksem i hårbotten och en bit ner på pannan så gnuggar in fungoralen där med och det hjälper.

Jag har det likadant, blir väldigt torr i skallen vintertid. Daxxin schampo är det som funkat bäst för mig.

Inget när det är torrt. Håret blir jättelätt att borsta och mjukt med upplever jag.
Få inte in det i ögonen bara :p
Men du måste spä ut det typ 1/5 äppelcidervinäger och resten vatten.

Kanske skulle testa 😁
Älskar doften av nytvättat hår, skulle dö lite om det luktade äppelcidervinäger 😂

• Gilla
Reactions: MM
Det finns olika medel för att behandla hårbotten med, jag använder ACO:s. Jag har torr hud i grunden och det blir värre i kylan så jag vet att det inte är mjäll/svamp. Sedan inte tvätta håret för mycket och gärna använda balsam i hårbotten också, det blir det lite bättre av.

De märken jag använder (allt i deras serier för torrt hår) är Kerastase, Philip Kingsley och Matrix Biolage.

Edit:
85410_c1n1.jpg
Skall prova den här!

Jag har inte haft såhär hemskt förut som jag har i år, det kliar som fasen och fjällar liksom, går ner lite i pannan med, blir rött och torrt där också.
Tvättar håret typ 1 gång i veckan max 2, så borde inte vara att jag tvättar för ofta iaf och har schampo /inpackning för torrt hår och tycker det är bättre när jag just tvättat håret..

Skall prova den här!

Jag har inte haft såhär hemskt förut som jag har i år, det kliar som fasen och fjällar liksom, går ner lite i pannan med, blir rött och torrt där också.
Tvättar håret typ 1 gång i veckan max 2, så borde inte vara att jag tvättar för ofta iaf och har schampo /inpackning för torrt hår och tycker det är bättre när jag just tvättat håret..
Prova fungoral schampo(apoteket) också, det låter som eksem :cautious:

Skall prova den här!

Håller med @Unafraid med att testa fungoral. Gissar du blir lite varm/känner dig varm om hårbotten med när det är som värst?
Fungoral hjälper direkt efter första tvätten. Så värt pengarna när hårbotten är hemsk!

Håller med @Unafraid med att testa fungoral. Gissar du blir lite varm/känner dig varm om hårbotten med när det är som värst?
Fungoral hjälper direkt efter första tvätten. Så värt pengarna när hårbotten är hemsk!
Tror att jag fick fungoral på recept när jag var yngre, känner igen namnet tycker jag. Men då hade jag sår, fast det kanske var för att jag kliade.. Kanske får testa det igen, kommer bara ihåg att mitt hår blev hemskt av det och att flaskan inte räckte nånstans :angel: Men det kanske går att bara använda i hårbotten och sen använda det vanliga schampot?

Min hårbotten blir fruktansvärd om jag sätter upp håret när det är fuktigt/sover med fuktigt hår/helt enkelt inte torkar det snabbt nog. Fjälligt och kliar! Nu låter dina problem värre än så och det är kanske självklart för de flesta att hårbotten blir ledsen av blött hår, men värt att nämna ändå :)

Tror att jag fick fungoral på recept när jag var yngre, känner igen namnet tycker jag. Men då hade jag sår, fast det kanske var för att jag kliade.. Kanske får testa det igen, kommer bara ihåg att mitt hår blev hemskt av det och att flaskan inte räckte nånstans :angel: Men det kanske går att bara använda i hårbotten och sen använda det vanliga schampot?

Nä, flaskan är snordyr för mängden man får, den är inte speciellt stor..
Jag varvar med head & shoulders och använder fungoral när jag känner att det behövs. Men för dig hade jag kört 3-4 ggr i rad för att få bort det ordentligt och sen testa det vanliga. Har du tur kan du varva och ta vid behov bara.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tycker den här tiden på året känns så himla sorglig. Det blir mörkt tidigare och tidigare och känns så väldigt långt till våren när...
2 3
Svar
55
· Visningar
1 656
Senast: Takire
·
Kropp & Själ Jag har länge velat bo på Gotland och har nu äntligen fått möjlighet när jag blivit antagen till skola. Skolan ligger i Fårösund. Jag...
Svar
6
· Visningar
675
Senast: Santoxen
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
832
Senast: Fiorano
·
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 569
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17