Torr i man och svansbotten!

Fashionistan

Trådstartare
Min 07;a är torr i man och svansbotten. Kan hästar bara vara torra eller kan detta bero på ex knott?

Har prövat att smörja svansen med helosan och det tyckte hon var skönt. Men finns det nått tillskott man kan ge för torr hårbotten eller något schampo som kan återfukta? Både svans och man växer fint men det är inte kul att det skall klia (hon vill gärna att man kliar svansen och står gärna med rumpan mot boxväggen om hon är inne)

Hon är nyligen avmaskad så mask kan det inte vara (som jag trodde först).

Tips tack! :D:D

Sv: Torr i man och svansbotten!

Kan vara förstadie till excem/klåda.

Jag skulle ge linfröolja inifrån och smörja med matolja utifrån.

Verkar hon få redig klåda så måste du lägga på flugtäcke.

Senast ändrad av en moderator:

Linfröoljan får du PM om. Matolja köper du i vanlig affär. Rapsolja, olivolja t ex. Eller köp jojobaolja, den har lite solskyddsfaktor.

Inte olja om hon inte har täcke, det kokar i solen.

På apoteket, de med djursortiment, finns en vetridermspray som är just återfuktande, den är bra.

Eksemtäcke skulle jag rek om hon kliar, så det inte blir värre. Du får surfa, finns ett otal olika märken. Kan kanske funka med insektstäcke med om hon inte kliar så mkt)

AVS 14 är klådstillande och mjukgörande, Horsol är också ett alternativ (finns på apoteket) mot om de är kliiga och fjälliga.

Och tvätta gärna med Hexocil shampoo.

Liknande trådar

Hästvård och isåfall, är det verkligen knotten han inte tål? Det är framförallt svansen han kliar, men sålänge jag smörjer och han har täcke...
Svar
10
· Visningar
1 422
Senast: Jate Volim
·
Hästvård Jag har ett islandssto som i år är 14 år. Hon har mycket man och svans och enligt tidigare ägaren så har hon inte haft eksem. Förra...
Svar
8
· Visningar
1 861
Hästvård Jag har ett halvblod som står på box på natten och i hage på dagen, har ätit samma foder i flera år och aldrig haft problem med huden...
Svar
9
· Visningar
3 265
Senast: niardasp
·
M
Hästvård hej mitt sto har börjat klia svansen en massa! Hon är en islandshäst på 16 år och har aldrig haft exem tidigare, vad kan detta bero...
Svar
1
· Visningar
647
Senast: M-oaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka