Torkade morotsflan?

Zara

Trådstartare
Min mamma sa idag att det på hennes tid gick att få tag på torkade morotsflan på säck som man gav i form av betfor.

Har ni hört talas om det?
Isåfall, vet ni om det går att få tag på idag?

Sv: Torkade morotsflan?

Ja jag har hört talas om det och för nått år sen gick det då att köpa så det borde väl fortfarande gå att hitta. Vet inte vart dock.

Tror Eggersmann har det i sitt sortiment...:)

Förr köpte jag det på granngården men vet faktist inte var man får tag i det nu för tiden

Finns inte det på dom flesta ridsportsaffärer? :p

Vi gav det ett tag, men det blir ju mycket dyrare än att ge färska fodermorötter, så vi gick tillbaka till det. Men hästarna tycker om det! Blir lite mjuka, vattniga och gummiaktiga när de fått svälla.

Visst blir det dyrare, sist jag köpte kostade ett kilo 65 kronor (ett kilo torkade motsvarar 7 kg färska morötter).

Men ack så praktiskt på vintern när de färska morötterna fryser....

Immer

Jo det är ju himla bekvämt, det är sant. Men det har funkat med vanliga morötter för oss, i år var det bara ett fåtal gånger man kunde märka att de åkt på frost. Mild vinter ifs! får se hur det blir i år. Kanske vi slår till på en säck under de kallaste månaderna.

Det fanns att köpa i säckar på slutet av 70-talet minns jag. Men sedan började det säljas som "hälsokost" istället och priset höjdes enormt. Annars var det helt suveränt! :love: Nuförtiden har jag bara sett småpåsar (hästgodispåsar) med morotsflarn som kostar typ 20:-dvs säckpriset skulle bli en halv förmögenhet :eek:

Min mamma sa idag att det på hennes tid gick att få tag på torkade morotsflan på säck som man gav i form av betfor.

Japp, på TSF kan man köpa storsäck =) Köpte 1 kg en gång för att prova och hästen blev toooookig! (ville bara ha det goda sas)

(TSF = Täby Stall och Foder brevid galoppen)

Jag såg i fjol att man kunde köpa det i lösvikt som godis till kaniner och marsvin. Har för mig att det var på djurmagasinet.

När jag var ponny flicka i Hesingborgs trakten på 70 talet fanns det och vad jag och hästarna åt. Det blev mitt godis . Jag tror att eventuellt att det var ett lokalt morotsföretag från Strövelstorp som sålde då.

Sökte och hittade att bla Lokalföreningen i Ljungbyed kanske fortfarande säljer även i Wiromins utbud skall det finnas torkade morötter.

Lycka till

Senast ändrad av en moderator:

Finns att köpa på lösvikt på TB hästfoder (tror jag det heter) Ligger bredvid Lyckås i Länna.

Wiromin har det. Och min lokala foderhandlare (som kör ut i Stockholm, men det lär bli oekonomiskt att bara köpa en säck morotsflarn för dig) har det i sitt sortiment.

Jag gav förr, men tycker det blir oskäligt dyrt, mina får färska istället. Rivna faktiskt (bortskämda kreatur *s*). Som lite 'extragott' i krubban.

Apropå pris: Torkade morötter,15 kg säck 780:- eller lösvikt 59:-/kg

Jag har sett det...och smakat :D Det är dögott kan jag meddela :d Jaha, var det till hästen...undrade just varför det var i foderkammaren:p

Nä, jag smakar iofs på det mesta som hästar käkar men det här är verkligen smaskens. Wiromin har torkade morötter. Det står inget om att man ska blöta upp det men jag utgår ifrån det.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
694
Senast: Cattis_E
·
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 155
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 002
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
1 040
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka