Torka ensilage?

-Catherine-

Trådstartare
Går det att göra med bibehållen kvalité?

Jag har hört fler personer som torkar sitt ensilage för att det skall räcka längre. Enligt uppgift skall det "bli torrhö" av det om man sprider ut hela balen (storbal) på skullen och låter det torka. Förutsättningen är dock att det är ett ensilage med hög TS.

Jag är tveksam till detta, går det verkligen att få ett foder med bibehållen hygienisk kvalité och näring med detta förfarande?

*nyfiken*

Sv: Torka ensilage?

Personligen har ajg bara negativa erfarenheter av att torka ensilage, det hinner inte bli tillräckligt torrt innan det möglar, hållbarheten är ju inte så lång på öppnad bal ensilage

Orealistiskt att man utan varmluftstork ska kunna torka ensilage snabbt nog. Om man tar en 250 kg ensilagebal (TS 60%) så måste man avdunsta 70 liter vatten för att få hö. Häll ut det här över 180 kg hö...

images
images
images
images
images
images
images

*lånar min egen knapp*

Jo, jag tycker själv att det känns lite vanskligt att göra så, men tänkte att det kanske är möjligt. Den jag fick höra det av var tvärsäker, det blev bra för denne hade gjort så tidigare. Jag har aldrig gjort så, så jag tyckte att jag hade för lite vetskap för att argumentera själv.
Nu är det inte heller av intresse för mig att ens försöka, men jag kan inte låta bli att undra lite över hur en analys på det färdiga höet skulle se ut :)

Jag hänger 66%-igt hösilage på glesa hässjor i blåsigt söderläge.

Har stor fyrkantsbal och torkar första hälften direkt och fodrar från resten, det håller inte annars så här års.

När de 3-4 dagar balen håller packad har gått har det som hängt på tork blivit torrt så då använder jag det direkt, jag lagrar det inte.

Åhå, att hänga på hässja var ju rätt klurigt. Rätt logiskt egentligen om man tänker efter, men hässjningstekniken har ju mer eller mindre gått förlorad numer, så det är nog inte alltid det första man kommer att tänka på. Hänger det utomhus och dessutom lite blåsigt så borde det ju ge bättre förutsättningar än på en presenning på loggolvet.

Det känns dock som väldigt mkt merarbete att ha detta förfarande. Hur kommer det sig att du gör så? Är det svårt att få tag i torrhö? Brist på lagringsutrymmen? Priset?

Oj vad jag frågar :p

Går det att göra med bibehållen kvalité?

Jag har hört fler personer som torkar sitt ensilage för att det skall räcka längre.

*nyfiken*

Varför skulle det räcka längre för att du minskar vatten halten? Hästen behöver ju lika mkt näring per dag oavsett ts. HH

För att jag måste kasta halva balen annars, det är så varmt fortfarande att den bara håller ca 3-4 dagar.

På vintern håller den som den är.

Så klart jag kunde ha torrhö tills det blir kyligare men jag har inget utrymme att ha det i :(

Och att köpa ett annat parti småbal för någon månad känns lite overkill och väldigt dyrt.

Senast ändrad:

köp mindre balar då =) eller köp hö

När jag har ett bra parti redan hemma på gården ligger det närmast till hands att använda det även om jag torkar hälften. Det blir ju inget foderbyte och jag kan som sagt inte förvara hö.

Även om jag skulle kassera halva balarna blir det ändå billigare än att köpa småbal, det är mycket mer än dubbelt så dyrt.

HH, det kanske är som hos mig. Torkar man halva balen räcker det dubbelt så länge för annars skulle man fått kassera hälften.

Finns det någon fara i att torka hösilaget? Det luktar OK på hässjan.

Personligen har ajg bara negativa erfarenheter av att torka ensilage, det hinner inte bli tillräckligt torrt innan det möglar, hållbarheten är ju inte så lång på öppnad bal ensilage

Håller med. Jag har gjort upprepade försök att torka silage, men det blir inte bra hygieniskt. Även om det för näsan och ögat verkar utmärkt och som hö, så visa hygienalays en helt annan sak.

Så mitt svar är nej, och de som torkar och tycker det går bra, om de inte hygienanalyseras så tar jag tyvärr uppgiften med en nypa salt. Möjligen det går som någon sa hässjat och blåsigt söderläge dock.

Jag har nu minibal, då är det inga problem ens i sommarhetta. Tidigare år så ett tag frös jag det, fungerade perfekt. Småbal (40 kgs), frös in det i stor frysbox, tog upp och tinade. Dock tycker beg frysboxar inte alltid om stallmiljö, så senaste åren har jag haft hö den tid 2 hästar inte gör av med en bal på 2 - 3 dagar. I år 25 kilosbal dock och då är det som sagt aldrig problem.

Alt slänger jag det som är över, men det var mest på tiden jag köpte snorbillig storbal, nu är det för högt kilopris, det är inte försvarbart att kasta en massa foder a 4 kr/kg..

Min fd foderleverantör, som specialar sig på hästgrovfoder av kvalitet, samt hans fru som är utbildad på näringslära häst och foder, säger att det är helt okej att sprida ut och öppna balen om man vill att den ska hålla NÅGRA DAGAR längre än den annars skulle göra. Vi sprider ut balen om det är färre hästar än vanligt, eller om vädret är milt (även om balarna förvaras inomhus, svalt och mörkt) och det funkar jättebra. som sagt är det inte fråga om att göra så för att kunna fodra veckovis, men det förlänger helt klart hållbarheten några dagar aldeles kanon.

Det var just några dagar jag ville förlänga, men resultat som beskrivet nedan.

Jag provade båda sprida ut det på pressenning, på glespall, samt ett - i ärlighetens namn mycket amatörmässigt - försök att hässja. Provade både torka i sol och skugga.

I sol på glespall och tunt lager så verkade det bli bra, men hygienanalysen sa annat =/ Min lev rek iofs INTE torkning alls (också professionell), men kanske det kan bero en del på TS-halt också hur bra det går/inte går torka?

Jag gav som sagt upp efter att ha sett hygienanalys på det jag var övertygad om var 'omgjort till hö', dvs luktade bra, såg bra ut, torkat och det snabbt i sol på glespall.

Gör man som Silverkedjan kan jag tänka mig att det kan fungera, men att öppna den i stall och sprida ut och hoppas att det blir bra tycker jag är fodersnusk. Möjligen ser det bra ut för ögat, men näsan märker snabbt förändringen och om man tänker på att försöka torka halvtorrt hö sista delen till 84 % - inne i stallet! så tror jag de flesta ser orimligheten.

Det krävs ju otroligt mycket för att det ska torka, man ska vända, man ska ha in torr luft (stalluft är ju inte särskilt torr!). Nej, jag tycker inte det är en bra lösning och vi har valt att ta hö de månaderna som det gå åt lite grovfoder.

Min man kom en intressant teori igår som jag dock misstänker inte funkar :angel: Han hade hittat en speciell ensilagebalssåg som skulle användas till att klyva storbalar. Tanken var att man direkt efter klyvning skulle skulle tejpa igen ena halvan igen.

Vad gäller inköp utav småbalar så är det iaf. i trakterna där jag bor inte möjligt. (jag klarar dock åtminstånde vintertid att göra av med en storbal, men så här års är det ju stört omöjligt)

Min fd foderleverantör, som specialar sig på hästgrovfoder av kvalitet, samt hans fru som är utbildad på näringslära häst och foder, säger att det är helt okej att sprida ut och öppna balen om man vill att den ska hålla NÅGRA DAGAR längre än den annars skulle göra. Vi sprider ut balen om det är färre hästar än vanligt, eller om vädret är milt (även om balarna förvaras inomhus, svalt och mörkt) och det funkar jättebra. som sagt är det inte fråga om att göra så för att kunna fodra veckovis, men det förlänger helt klart hållbarheten några dagar aldeles kanon.

Ja, det svaret fick även vi när tveksamheten infann sig. Vi har tillämpat den metoden, tagit in balen och lagt på pall utan plst och delat på den, vilket har förlängt hållbarheten några dagar.

Idag har jag hässjat en halv storbal och det känns nästan helt torrt redan, sol och blåst :)

Det funkar inte om det är vindstilla eller för mkt regn, jag har kasserat en hel del tidigare. Men i det här torkvädret tror jag inte det är någon fara om man torkar det några dagar (jag vänder det ut och in dag två, jag vet, jag har inget liv :angel:) och sedan förvarar det fluffigt ett par dagar till innan servering utomhus.

Ja, det svaret fick även vi när tveksamheten infann sig. Vi har tillämpat den metoden, tagit in balen och lagt på pall utan plst och delat på den, vilket har förlängt hållbarheten några dagar.

Ja det fungerar utmärkt.
vi förvarar dock mörkt och svalt, även om vi som sagt sprider ut balen.
Väldigt hög TS för fodret.

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar... 2
Svar
23
· Visningar
2 323
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev... 2 3
Svar
50
· Visningar
5 420
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka