Torihästar!

S

smuggler

Hej alla! Finns det någon i detta avlånga land som vet något om den Estniska Torihästen särskilt intresserad av den som kallas "sport tori"? Tacksam för alla svar! :banana:

Hej!
Jag har ridit en Torihäst som finns på Orust ridklubb och han var en synnerligen trevlig bekantskap. Sedan finns det en klubb i Göteborgstrakten som har importerat en del Toris och det är Alleby ridklubb. De kan säkert ge dig mer info..

Även poliserna (de ridande) har väl tori hästar.

De hade i alla fall det för några år sen när jag var där och praoade. :D

Nordviksskolan i Ångermanland hade en när jag gick där! En stor fuxvalack, jättesnäll. Framåt och lättriden att rida men inte direkt pigg. verkar vara en bra och stabil hästras. Läplig för de allra flesta diciplinerna!
:rofl:
//Malin

Jag har ridit flera såna på ridläger i Estland! Där har jag också ridit de lite stadigare torisarna.

Det finns en del i Sverige, bl a på en ridskola i Stockholmstrakten.

I sommar ska jag ochh min kompis åka tillbaka till ridlägret, och vi tänkte också passa på att besöka Tori-stuteriet :)

Oj! :o

Det var nog inte Tori hästar de hette som fanns hos polisen i Gbg. Inte efter att jag sett de bilderna i alla fall.

Tori finns i tre modeller. En jättestadig som är mycket större än ardenner, en mellan variant som ser ut lite som en nordsvensk, och sen en ridhästvariant med mycket trakhenerblod i!

Det visste jag inte...

Vad är det polisen i Gbg har (av de varianterna alltså)?

Bilderna som psychogrrl lagt in ser ut som Toris av mellanmodellen.

Om polisen i Göteborg har ädlare hästar är de av sportmodellen, och är dom mycket grövre så är det den tunga modellen.

Tack snälla du för de fina bilderna! Dessa hästar är gudomligt vackra och vad jag förstår har ett fantastiskt temprament,ska söka vidare för att få se dem i verkligheten!
MVH Maria! :rofl:

Svårt att säga.
Men de hade ljusa fuxar (kanske nåt gulanlag i på nåt sätt...). Sa att de annars brukar gå som vagnshästar inne i städer bl.a. i Gbg därför trodde de att de skulle passa eftersom de var så lugna och inte gick sönder.

Dom toris jag har träffat, vilket är kanske 20-30 stycken, har alla haft ett väldigt bra temperament! Har tyvärr misslyckats med att ta bilder på dom :o så jag har inget att visa.

Vilken av varianterna var dem då?
Det är nämligen dem jag tänker på om någon säger Tori hästar. Därför käne jag inte alls igen det när jag såg bilderna.

Jag har varit på ridläger i Estland två somrar. Där har jag ridit sporthäst-varianten och mellanvarianten. Hoppade terrängbana med ett sto av mellanvarianten. Trodde att hon skulle vara klumpig, men hon var hur smidig som helst! :)

Jag har ridit Dollar (ena hästen på bilderna) mycket. Han var en enmanshäst och litade inte på alla. Han hade dock superbra temperament och när man väl fått över honom på sin sida gick han över eld för en (även om jag aldrig provade just det ;) ). Han var hur smidig som helst, trots sina kalosser till hovar!

Dollar är en av de hästar som gått mycket framför vagn inne i Göteborg! :) Nu senast jag såg dom ute så var han dock inte med tyvärr.

Liknande trådar

Träning Hej från Sörmland! 🌸 Vi har fått en ny stallplats där utebanan har gummiflis (vet allt gällande miljöpåverkan så behöver ingen läxa i...
Svar
5
· Visningar
869
Senast: Strandad
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
565
Senast: Svartkatt
·
Hundträning Hej. Jag har en mittelspitz hane på 2år. Har ett problem att han är så misstänksam emot mig och nu har han börjat totalvägra att klippa...
Svar
15
· Visningar
1 063
Senast: Josefineeee
·
Övr. Hund Hej! Har en Sankt Bernhard på ca 3,5 år. Han är rätt stökig av sig och har varit det mer eller mindre hela sitt liv men nu senaste...
Svar
14
· Visningar
1 806
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama