"Toppad" av morötter??"

Hressa

Trådstartare
Kan hästar bli "toppade" av morötter? Jag ger ca 2 kg om dagen på två mål. Ngn som vet?
Kram Suss :)
 
Sv: "Toppad" av morötter??"

Tyvärr vet inte jag heller... Men jag har länge funderat på samma sak! Vi ger våran fjordhäst ca. 5 dl krafft grund, och en massa morötter. Och det tycker iallafall jag låter som en väldigt låg kraftfodergiva. Men hon är superpigg ändå! Kan det vara morötterna som piggar upp?
 
Sv: "Toppad" av morötter??"

Hej
Jag ger betfor och lite lucernpellets(1 dl) och då två kilo morötter och har en tosig häst, hon får ca 8 kg hö. Jag har nu slutat med morötter och ska prova ett par dagar utan för att se om det hjälper. Har en kompis vars häst har blivit lugnare sen hon slutade med morötter.Kram Suss :love:
 
Sv: "Toppad" av morötter??"

Hej!
Chansen att hästen blir toppad är nog inte så stor men visst finns det energi i morötter oxå. Läser i Freefarms foderlista att 1kg betfor innehåller 11,5 MJ medans 1 kg morötter innehåller 1,5 MJ (bara som jämförelse). Men har upptäckt att det är väldigt individuellt hur åtminstone mina hästar reagerar på foder. Den ena kan man lugnt ge havrekross tex medans den andra blir fullständigt urflippad :eek: av det.
 

Liknande trådar

Hästvård Hur mycket gör det om hästen inte får i sig allt avmaskningsmedel? Blandade det i foder men vet inte om det inte dög eller om...
Svar
4
· Visningar
547
Senast: aglaonema
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 130
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Hej! Har i år svårt att få tag på halm, har inte tillräckligt mycket kvar för att fortsätta ge som jag gör idag. Finns det andra saker...
Svar
3
· Visningar
801
Senast: warg
·
Hästvård Någon annan här med häst som konstaterats med mild astma? Hästen är otroligt prestationsnedsatt trotts ytterst mild astma. De ska ligga...
Svar
3
· Visningar
373
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp