Top reiter JR spezial..

cress

Trådstartare
Blev tipsad om en sådan sadel till mina hästar.. Men jag tycker den liksom hamnar ovanpå hästen, maan sitter så högt.. Är det normalt? Har två icke överviktiga hästar (tävlings kondition) Den nyaste hästen är rent av smal.. Jag blev tipsad om 32 men Jag köpte en 34 och ändå tycker Jag att den liksom ligger ovanför hästen..
Ni som har Top reiter JR spezial eller ridit i en.. Vad tycker ni? Gärna bilder..:bow:

Sv: Top reiter JR spezial..

Det är en underbar sadel! Jag har dock för mig att jag upplevde samma sak som du till en början, att jag hamnade högt ovanför hästen när jag satt i en sån. Men det gick över rätt fort, och den sadeln är helt klart en av mina favoriter!

Då är det som det ska alltså.. Då kanske Jag inte behöver vara så orolig :/..

Jag upplever den som en väldigt skön sadel.. :)

Jag avskyr alla TR sadlarna av just den anledningen, du hamnar så högt ovanför hästen!
Visst, du kanske vänjer dig vid det men jag hade hellre sett mig om efter en annan sadel där du är närmare hästen.

Fast jag upplever absolut inte att man får sämre kontakt med hästen i de sadlarna, vilket jag trodde i början. Och då handlar det inte om att jag bara ridit i såna, tvärtom har jag varierat extremt mycket det senaste året (jobbat i stall med bl.a. hästträning). Då har det vart bl.a KenTaur, Ástund, Draupnir, Crown mm. Och Top Reiter sadlarna är helt klart bland mina favoriter. Men smaken är ju som baken. :)

Och i det här fallet är det baken som avgör smaken ;)

Själv har jag inte testat just JR Spezial, men håller med om att Top Reiters sadlar tenderar att sätta en högt över hästen. Dock rätt bekväma :)

Jag har en JR och en Z och är nöjd med båda. Sitter bekvämt och stadigt och tycker inte att det gör någon skillnad att jag hamnar lite högre upp.

Jag har ärligt talat aldrig sett en välpassande topreiter öht. Nån i tråden kanske har en bild på en som sitter bra? De jag har sett har varit för långa, raka och smala till de hästarna de suttit på. Och det var inga flodhästar...;)

Ett exempel på en som varken är för lång, smal eller rak för hästen den sitter på i alla fall. :)

32672914.jpg

Jag älskar min JR Special!

Jag råkade provsitta den i ridsportbutiken när jag skulle prova en jacka o hur den passade sittande i sadel. Den försäljaren gjorde ett bra knep o sätta mig i den sadeln! (Fast hon hade noll koll, enda islandssadeln de hade). Jag lånade med sadeln hem i hopp om att den skulle passa iaf nån av kusarna... Den var desutom till halva priset mot vad de ligger på nätet...(undrar om de hade noll koll på det med?) Den passade våran svarten som tur var!

0303dyksnogg.jpg

majsantraningsnyggur.jpg

Jag sitter som en smäck i sadeln, min sits blir så mycket bättre! Men det som jag har hört är att JR special är en sadel för hästar som är "färdiga", man blir låst i sitsen o kan inte hjälpa hästen i tölten på samma sätt som i en sadel där man kan "flytta runt lite".

Även min sambo(som äger hästen) är väldigt glad för sadeln! Han sitter oxå riktigt bra i sadeln, trots sina långa ben. Men han blir ofta påmind om att det är MIN sadel :rofl: Han får bara LÅNA den :D Om han är snäll ;)
wpid-img_6569.jpeg

Jag älskar också min JR! Rider flera olika hästar i den... Mkt bra sadel för "lite" pengar tycker jag!

Liknande trådar

Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 876
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 183
Senast: As_Vegas
·
Utrustning Vi har idag provat några dressyrsadlar som vi lånat med hem och funderar på hur vi ska ta oss vidare efter detta. Albion 17" K2 MW...
Svar
0
· Visningar
2 457
Senast: Rimfaxe
·
Islandshäst Hej! Snart är det dags för en ny sadel och jag har ingen aning om vad för sadel jag egentligen vill ha. I nuläget har jag en...
2
Svar
27
· Visningar
5 412
Senast: Allobosia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar