Top Reiter Bomlös

Marlan

Trådstartare
Har en hemma på prov nu till min polle...
Han har ganska svängd rygg, ganska hög manke, bra musklad, och ett sadelläge på ca 35 cm... :eek:
Provade top reitern som hastigast i stallgången igår och den formar sig inte alls efter hans svank.
Den ligger som en brygga med ett hålrum på mitten som är ca 2cm högt. :(
Kommer den att forma sig när den blir använd och lite mjukare kanske? :idea:
Den är juh bara helt underbar att sitta :love:
Men det kommer i andra hand, huvudsaken är at den ligger PERFEKT på hans rygg.
La ut en tråd på utrsning utan resultat, och hoppas på att folk är lite mer insatta i den här :crazy:

MYCKET tacksam för svar! :bow:

Sv: Top Reiter Bomlös

Jag har en häst med liknande byggnad som din, och jag köpte en Torsion Island. Den anpassar sig helt efter hästens rygg med en gång. Har använt den i ett halvår nu o är helnöjd.

Tyvärr har jag ingen erfarenhet av Top Reiter o hur den är byggd. Jag fastnade för Torsion just för padden inuti anpassar sej efter ryggen på hästen.

Jag har mest erfarenhet av Diddi Special, som är den som TopReiter kopierat :smirk: men jag har jämfört dem och även hört andra som jämfört dem, så här kommer lite av min erfarenhet: ;)

Den formar sig efter hästen ganska avsevärt efter en tids användning, iaf gör Diddi det och jag antar att TopReitern gör det också.

Ett problem som dessa båda sadlar har haft, är att de är väldigt låga i manken vilket oftast gör att sadeln ligger an ganska hårt just där, även om resten av ryggraden går fri. Detta har lösts på Diddi men inte på TopReitern efter vad jag förstår.

TopReitern är lite längre än Diddi och har lite dumt formade bossor som gör att man sitter lite bredare i TopReitern än i Diddi.

Någon har nämnt att de upplevt att TopReitern lagt sig i bakvikt på deras häst, medan Diddi inte gjort det.

I övrigt skulle jag tippa på att kvaliten är ganska lika, det kändes så iaf. TopReitern finns väl inte i så många utföranden, Diddi finns i många...

Slutsats: Detta är en bra sadel som jag varmt kan rekommendera, men man får liite mer för pengarna med en Diddi tycker jag :D :bump:

Jag har två Top Reiter hemma. Min ena häst är svank och kort i rýggen och den andra är jämn och fin, men båda är dräktiga och förändrar ju sin kroppsform :smirk: . Jag tyckte oxå att det blev brygga i början, men den anpassade sig ganska snabbt efter ryggen på hästen.
Jag är jättenöjd :bow: att ha en flexibel sadel som ligger kanon, oavsett hur smala eller tjocka mina ston är. Men som sagt, både häst och ryttare ska trivas och det som passar mig kanske inte passar någon annan. Men lycka till på din resa i "sadeldjungeln"! ;)

Tyvärr tillåter inte min ekonomi en diddi just nu och jag behöver en sadel just nu :smirk:
Ja blev glad att höra att den formar sig efter en tid... :banana:
Har bara sadeln på prov nu och kan därför inte smörja upp lädret så det blir förljsammare...
Men om allt går bra ikväll när jag ska provrida den så slå jag till. :banana:
Har en barefoot som blivit för liten och jag saknar mina knästöd nu när hästen mår bra och "lever loppan" :D :devil:
Tack alla för era svar! :bow:

Till Balderum: Har en liknande innan och saknar mina knästöd, är trött på padden som aldrig ligger stilla...tyvärr. Men tack för tipset! :bow:

Liknande trådar

Utrustning Har försökt hitta en passande sadel till min häst en längre tid utan resultat. Nu har jag köpt en bomlös och tänkte att kanske den...
Svar
7
· Visningar
1 195
Senast: Liten
·
Utrustning Jag har två islandshästar varav den ena mycket kräsen med sadelval. Han gillar inte alls bomsadlar om de är över 35cm långa(har hittils...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
11 499
Senast: HannaZ
·
Western Har kört hårdträning med Chilisen sen i våras. Och ni har han satt riktigt mycket muskler. Tyvärr så mycket att jag ifrågasätter...
Svar
3
· Visningar
5 106
Senast: Digbil
·
Utrustning Jag sitter och funderar på vad för slags sadel jag ska köpa till min unghäst(4år) Glampi(islandshäst). Han har ju lite längre rygg än...
Svar
2
· Visningar
1 584
Senast: videnlis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka