Tonårsdotter - igen!

B

BamsePlutt

Hej hej! Skriver lite då och då här när dottern krisar ihop totalt, kan kännas skönt att få bolla lite. Hoppas nån orkar lyssna.
I tordags gjorde hon sitt första självmordsförsök. (Innan har hon skrivit ett självmordsbrev, innan jul, där hon skrev att hon skulle ta livet av sig nu på söndag 2/3.) Hon har ju skurit sig jättemycket förut, inte i syfte att ta livet av sig utan mer lätta på trycket. Men det har varit lungt med det ett tag nu. Nu istället petade snörpan i sig de sertralin som fanns kvar (tack gode gud att det bara var 12 st) samt en massa theralen-mixtur. Åkte in i snöovädret till lasarettet - de la in henne på en avdelning och kopplade upp henne mot en monitor. Blodtrycket jättelågt (78/34 som lägst) Hon somnade i princip direkt när hon la huvudet på kudden, jag däremot låg och kollade på "kurvorna" mest hela natten. Sköterskan kom in en gång i halvtimmen till en början för att kolla blodtrycket m.m. Förstod ju att det inte var någon större fara egentligen, men fan vad hemskt det känns. Ialllafall, sov en halvtimme på hela natten.
Dagen därpå kom psyk upp till avdelningen, vi hade ett kanonsamtal. Det var inte samma personal som vi träffat innan, de kunde inte komma ifrån. Iallafall, denna nya psykologen och läkaren var kanonbra!! Vad skönt att det finns bra folk. Denhär psykologen hade liksom en helt annat infallsvinkel än dotterns vanliga psykolog. Det blev lite aha-upplevelser, mycket som man aldrig tänkt på men som faktiskt stämmer.
Iallafall - vi fick åka hem framåt eftermiddagen med vissa restriktioner, dottern ska t.ex. hålla sig i närheten av oss, medicinskåpet har tömts ut (ska köpa låsbart skåp idag om jag hittar något) osv. Hon är helt utsatt från alla mediciner. Ny tid på fredag med alla vuxna inblandade + dottern. Så nu sitter jag här och funderar och funderar. Allt har liksom tagit en ny vändning, det känns som om hela hennes "behandling" måste läggas om för att det ska bli några framsteg. Lite kan jag känna att det nu måste tas i med "hårdhandskarna" från BUP:s sida.
Dottern är väldigt väldigt vuxen rent intellektuellt och visst, socialt också. Däremot känslomässigt är hon pytteliten. Det känns som om hennes vanliga psykolog liksom "gått på" dotterns intellektuella sida och betraktat henne som mer frisk än vad hon egentligen är. Det var på gång att hela behandlingen skulle avslutas, och ärligt talat är jag inte förvånad att detta självmordsförsök kom just nu. Min tjej är inte frisk, det handlar inte om att hon mår lite dåligt och måste prata av sig, utan min dotter är "sjuk" och behöver en mängd insatser för att må bättre. Hoppas hoppas hoppas vi kan lösa detta!
Är så glad att jag har min man som jag verkligen kan prata med! (inte dotterns pappa, pappan är helt ute ur bilden) Han jobbar själv som behandlare, vilket ibland kan vara jäkligt irriterande då han går igång och analyserar allt (:angel:) men i ett sånt här läge är han guld värd! Överhuvudtaget känner jag i sådanahär situationer att jag är så vansinnigt lycklig över min familj!
Igår sa någon till mig att "ja ungar - de kan man ju inte lämna tillbaks, utan man får dras med vad man får". Blev ganska irriterad! För dethär handlar inte om att jag vill "returnera" tjejan, jag vill inte ha någon annan tonårsdotter än henne som på något vis är "bättre", för mig är hon suverän och unik! Att åka in och ut på BUP gör jag gärna, för jag vill att min unge ska må bra!
Iallafall - tack om ni orkade lyssna. Idag ska dottern och jag upp till våra småhästar (shettisar) och sätta nyingen som jag fick i lördags för vagn för första gången hos oss (hon är jättemycket körd men jag vill ta det lite lugnt tills jag vet hur hon är). Men iallafall - idag är det dags! Man får försöka ta till sig alla positiva saker hela tiden!
Kram
 
Sv: Tonårsdotter - igen!

Igår sa någon till mig att "ja ungar - de kan man ju inte lämna tillbaks, utan man får dras med vad man får".

Det var det dummaste jag hört på länge.:mad:


Tråkigt att höra att allt tog den här vändningen. Men tur att ni i alla fall får bra hjälp. Kan bara säga kämpa på och lycka till.
 
Sv: Tonårsdotter - igen!

Oj. Det var allt jag kunde tänka när jag läste ditt inlägg första gången. Jag läste om det och blir glad för eran skull ändå, för att ni fick träffa bra personal, för att du har din familj, och för att du verkar så stark att du inte tar vid dig av idiotkommentarer!


Jag har en tonåring med, som är ganska självdestruktiv på ett helt annat sätt, men känner igen mig i din berättelse, det känns så hemskt när de gör illa sig själva..... Men samtidigt känner jag som du, och du är stark som tänker som du gör, att man gör vad som behövs för att få sina barn på rätt sida igen! Och att han/hon är unik och en alldeles egen individ!


Jag håller tummarna för er, och önskar er all lycka till man kan! Och jag skickar massor av bamsekramar till dig, din dotter och din familj!
 

Liknande trådar

Övr. Barn Då var utredningen klar på sonen, och vi fick två diagnoser. Jättetråkigt såklart, men också väntat. En del av mig känner ”Jaha, nu...
Svar
15
· Visningar
2 430
Senast: Destiny_D
·
L
  • Artikel
Dagbok Dethär är om den andra stora äckel händelsen som har hänt för mig. Och dethär är som jag skulle försöka skriva det jag kan och kommer...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 442
Senast: LiviaFilippa
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Igår var vi med på gruppträning igen i ridhuset. Eftersom vi har kommit igång litegrann nu och hindren var ganska låga i början kändes...
Svar
2
· Visningar
684
Senast: miumiu
·
Hundhälsa För en och en halv månad sen började min 14 åriga jack russell kissa inne. Jag tror inte han vet att det händer, det rinner liksom bara...
2
Svar
34
· Visningar
7 463
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Vi med egen gård/stall
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

Tillbaka
Upp