Status
Stängd för vidare inlägg.

Trossnästösa

Trådstartare
Hur löser ni detta med tomten, pappa köper tidning funkar ju inte så bra när man bor 1 mil från närmsta affär och han blev genomskådad redan när dottern var 2 år.......:rofl:
Att anlita granne var lösningen men ungen är nog lite för smart..... "Det är inte riktiga tomten, den som kom till oss hade ju klätt ut sig med konstigt skägg som satt löst" 4 år
Kan man inte införa den amerikanska modellen att natt före julafton kommer tomten och lägger paketen under granen?:angel: Även om jag inte är alltför förtjust i att vi alltid tar efter USAs traditioner:mad:
Hur löser ni tomte dillemmat???????
 
Sv: Tomten

att grannen knackar på dörren pappa/mamma går och öppnar,räcker er en säck med julklappar-och så går tomten- han hinner ej stanna,han har för mycket att göra så ni får dela ut julklapparna själva...:p ??
 
Sv: Tomten

"Vår" tomte kom alltid under natten. Men han lämnade både paket och en klädd gran. Mamma var alltid uppe på natten och klädde granen oxå så på morgonen kom vi nerför trappan och möttes av en gran full med gnistrande ljus och dekorationer. Hon berättar ofta om våra ansiktsuttryck när vi såg den tända granen på morgnonen. Helt fantastiskt tyckte vi att det var!

Hmmm... är det en amerikansk modell? Hade jag ingen aning om. Min kompis brukar ha en dekorationstomte som sitter under granen som kanske är ca 90 cm hög. På kvällen sätter hon och barnen ut gröt till tomten. På natten när barnen sover tar hon dekorationstomtens stövlar och gör fotspår fram och tillbaka från grötfatet - precis som att han har varit uppe och käkat upp all gröten!:)

En annan kompis brukade ha som vi hade - att tomten kom under natten och la paket. Då brukade hon ta lite bomull och sätta på olika ställen. Tex ett år satte hon lite vid öppna spisen. Det var alltså tomten som hade fastnat med skägget när ha på natten hade lämnat paketen!

Finns ju massa skoj att göra! Hoppas ni hittar en riktigt mysig tradition som funkar för er! :)
 
Sv: Tomten

Det bästa är ju om man kan leja någon ungarna inte känner igen. Jag vet än idag inte vem som var tomte hos oss ett år. :o

Annars hade ju Krabban underbara förslag i sitt inlägg :love:
 
Sv: Tomten

Måste man ha tomte? Vad tjänar vi på att tuta i våra barn en massa lögner?
 
Sv: Tomten

"Tomten har så många att hinna med att han måste ha medhjälpare. Tänk att /pappa/mamma/grannen/morbror/brorsan/osv känner tomten och får hjälpa honom med julklappsutdelningen! Men han vill ju inte att alla ska veta det, det är en hemlighet och därför är han/hon utklädd till tomten" ;)

Viskas i förtroende till det barn som listat ut vem som är tomte. Fungerar ett par år till :angel:
 
Sv: Tomten

Nu är mina barn 13, 11 och 8 år gamla, så i år blir det faktiskt första julen som vi medger att tomten inte finns på riktigt... *snyft*

Men vi har haft en sådan enorm tur att vår arbetskamrat ser ut precis som en tomte!! Och dessutom är det ingen som vi umgås med privat så ungarna har inte en chans att känna igen honom.
Där kan dom rycka hur mycket dom vill i skägget, men det sitter där det sitter... :p
Vår tomte har varit alldeles, alldeles underbar..
Det har varit hela köret. Stora släden fullastad med paket, stora julklappsboken med, där alla barn är nedskrivna. Där står bla vad dom gjort för bra saker, men även en del hyss, såklart... :D
Det har varit underbart att se barnens miner när dom får uppläst av tomten vad dom sysslat med under året som gått...
Och stora julklappsboken har verkligen varit STOR... Ungefär 50x50 och som tagen från 1700-talet.. Underbart!

Det enda som fattats har varit renarna.... :)
 
Sv: Tomten

Vad tjänar vi på att ta ifrån barnen deras fantastiska fantasi? Ska vi sluta läsa sagor och se filmer också? Det är ju också att tuta lögner i våra barn :smirk:
 
Sv: Tomten

Den kanske inte är amerikansk....

Tycker det är lite mysigt med tomtetraditionen.....
Ska testa granen i år tror jag......

Tack för fina och bra tips:bow: :bow: :bow: :bow:
 
Sv: Tomten

frukanon skrev:
Vad tjänar vi på att ta ifrån barnen deras fantastiska fantasi? Ska vi sluta läsa sagor och se filmer också? Det är ju också att tuta lögner i våra barn :smirk:
Sagor och filmer finns kvar även upp i vuxen ålder. Tomten används ju mest som hot. Det är ju en utstuderad lögn som genomskådas efter ett par år, med svek som följd.
 
Sv: Tomten

Jag tycker nästan lite synd om dig som måste ha haft hemska upplevelser med tomten... Själv har jag aldrig blivit hotad med tomten eller kännt mig besviken...

Vi har haft turen att grannen har varit tomte åt oss och kommer vara det även i år. I fjol visste bara jag och karln och svågern och svägerskan om vem som var tomte. Elins äldre kusiner trodde att det var deras pappa som skulle låtsas vara tomte och även om de inte tror på tomten så blev de överraskade när pappa var kvar när tomten kom... Svärmor hade vi hällt i lite snaps så hon hade inte en susning om vem det var...:D

När jag var liten så "hann" tomten sällan komma på julafton utan han kom på natten före med julklappar som låg under granen. Men det var skillnad på de julklappar som kom från tomten och de som kom från mamma och pappa. Ett år när jag visserligen insåg att det inte kunde vara den riktiga tomten så hade vi ialla fall en som kom som jag inte har en anning om vem det var, och mamma vägrar tala om det...:mad: ;)
 
Sv: Tomten

Trots att jag hela livet varit icke-troende, jag har verkligen aldrig trott på tomten, använde min morsa under en stor del av min uppväxt tomten som hot. Det enda sveket som är något att tala om, egentligen, är att morsan verkligen inte insåg att tomten inte existerade i min värld, men ändå kände att hon behövde hota mig. Fortfarande pratar hon om tomten, skriver "från tomten" på julklapparna, försöker övertyga mig och sambon om att vi behöver en tomte, o.s.v.
Min åsikt grundar sig främst på alla de hot jag sett andras barn utsättas för, och sedan besvikelsen när de blir äldre och inser att de i flera år har hotats med något som inte finns.
 
Sv: Tomten

Tomten har aldrig varit ett hot inom min familj utan snarare något att se fram emot och älska. Skulle verkligen inte vilja vara utan min tomte trots jag är 24 år!
 
Sv: Tomten

Och jag fattar inte ens vad det är för hot det handlar om:crazy: :confused: . "Akta dig för tomten"????:crazy: :smirk:
 
Sv: Tomten

Dottern är 8 år och har fattat att sådant som tomte inte finns på riktigt men tycker om konceptet oavsätt så hon vill "köra på" som vanligt. Samma med tandfeen förövrigt :D
Innan så var det så att tomten kom när man sov så innan man gick och lade sig så ställdes gröt fram till tomten. Vissa julklappar var givetvis från släkt och vänner men julstrumpan fylldes upp av tomten själv och några paket stod det faktiskt från tomten på.
När barnet hade somnat fyllde jag (och kompisen som vi sov över hos) julstrumpan, tog bort gröten från talricken och pudrade florsocker på dörrmattan och gjorde "tomtespår" dvs använde en sko och gjorde mönster med för att "bevisa" att det minsan var tomten som varit där och att florsocker var tomtesnö som är annorlunda än vanlig snö.
Fördelen med florsocker är att det är lätt att damsuga upp :cool:
 
Sv: Tomten

Kimz0r skrev:
Sagor och filmer finns kvar även upp i vuxen ålder. Tomten används ju mest som hot. Det är ju en utstuderad lögn som genomskådas efter ett par år, med svek som följd.

Det är väl dumt att sagor och filmer finns för oss vuxna, vi vet ju ändå att det inte är på riktigt :smirk:

Hur tomten är ett hot vet jag inte, för mig och min familj är det en djupt rotad tradition som vi vill ha kvar. Min äldsta är fem år han VET att tomten inte är "på riktigt" men han vill LÅTSAS att tomten finns. En del av hans fantasivärld, precis som när han leker/pratar om Pippi, Karlsson på taket osv.
Varför ska jag hindra honom från att låtsas att tomten finns?
Hans lillasyster är däremot helt övertygad om att det finns en tomte. När hon blir stor ska hon hjälpa honom ;) Ska jag förbjuda henne de fantasierna, hon är ju bara tre år, tids nog så fattar hon också.
Man växer ifrån tomten, det gör alla. De flesta barn vet att tomten är påhittad, de kommer på det rätt tidigt. Att lura barn är jättesvårt. Att tro att man kan slå vilka tomtelögner som helst i barnen är att underskatta barnens intelligens. Om du inte vet det, så är de allra flesta barn mycket vetgiriga och ifrågasättande. De kan sätta de flesta vuxna på pottkanten med sin snabbtänkthet.

Jag förstår allvarligt inte hur du menar:confused: Varför är det fel att låta barnen fantisera och längta. Tomten är ju den ultimata fantasin. Han dyker upp "live" en gång per år och då har han dessutom paket med sig :banana: :banana:
 
Sv: Tomten

Lika stor idioti som att hota med "vänta du tills pappa kommer hem", "polisen kommer och sätter dig i fängelset", "socialen kommer och tar dig ifrån oss" osv.
Förr fanns julbocken...säker på att din mamma inte blandat ihop julbockenkonceptet med jultomtekonceptet :angel:
Själv anser jag att detta med julklappar och icke julklappar inte har med fostran att göra och skall inte blandas ihop.
 
Sv: Tomten

Trilla skrev:
att grannen knackar på dörren pappa/mamma går och öppnar,räcker er en säck med julklappar-och så går tomten- han hinner ej stanna,han har för mycket att göra så ni får dela ut julklapparna själva...:p ??
SÅ gjorde vi förra julen och kommer nog göra denna också...

Vi skickade ut mormor på "rökpaus" och just då kom ju tomten förbi... Barnen fick se tomten genom fönstret och höra hur pappa tog emot paketen i dörren. Och sen sa vi just att tomten hade så många andra barn att åka till så han hann inte komma in... :)

Skälet till att vi valde detta sätt är att Selma är så rädd för folk hon inte känner igen. :( Och igår när vi var på öppna förskolans julfest så blev hon också lite rädd för tomten, fast vågade i alla fall vara ca 1 m ifrån henne... Så det känns som rätt variant vi testade förra året. Selma tyckte det var jättekul att tomten varit här och lämnat paket, men slapp bli rädd. :) I år är ju också Signe stor nog att fatta att tomten är här ute.
Vi har dessutom varit ute och "hjälpt tomten" att köpa julklappar till barnens kusiner :D
 
Sv: Tomten

Man kan ha tomtar utan att ljuga :idea: Vidar är 4½ och förstod redan förra året att tomtar finns i sagor och att man kan klä ut sig till dem. Han är oftast tomte själv, om han har lust.

Man behöver ju inte tro på att det är på riktigt för att det ska vara roligt, det blir ju som vilket rollspel som helst men kuligare om det är paket inblandat ;)
 
Sv: Tomten

Krabban skrev:
Och jag fattar inte ens vad det är för hot det handlar om:crazy: :confused: . "Akta dig för tomten"????:crazy: :smirk:
"Om du inte...", "tomten kommer inte/tycker inte om stygga barn" o.s.v. Gå ut i julruschen och lyssna.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hage
  • Avmaskning FAQ (Läs här först del 2)

Omröstningar

Tillbaka
Upp