S
Svanhild
En ny fråga...
Jo, varför hade de inte tömringar på lokorna förr? De lokselar jag tittat på som har ringar ser ut som om de fått ringarna ditsatta långt senare.
Pratade med en hästgubbe om detta för ett tag sedan o han sa att visst är det bra att tömmarna inte kan ramla ner under lokorna o fastna men han tyckte en fast ring låser hästen alldeles för mycket.
En häst som drar tungt har en mycket lägre hållning än en som går med lätt vagn... han hade satt remmar på sina lokor så tömmarna kunde röra sig i höjdled men inte fastna under lokorna.
Varför envisas vi idag men de där fasta ringarna på lokorna? Jag är mer inne på gubbens spår o ogillar ringar...
Lägger med nån länk med lite hästar i arbete... se på huvudets ställning i olika lägen... inte kan det va rätt att låsa det i ett höjdläge?
http://www.myra.nu/hastskogarbete.html
http://nordsvensk.borglin.se/grevagbr06.html
Vad tänker ni?
Jo, varför hade de inte tömringar på lokorna förr? De lokselar jag tittat på som har ringar ser ut som om de fått ringarna ditsatta långt senare.
Pratade med en hästgubbe om detta för ett tag sedan o han sa att visst är det bra att tömmarna inte kan ramla ner under lokorna o fastna men han tyckte en fast ring låser hästen alldeles för mycket.
En häst som drar tungt har en mycket lägre hållning än en som går med lätt vagn... han hade satt remmar på sina lokor så tömmarna kunde röra sig i höjdled men inte fastna under lokorna.
Varför envisas vi idag men de där fasta ringarna på lokorna? Jag är mer inne på gubbens spår o ogillar ringar...
Lägger med nån länk med lite hästar i arbete... se på huvudets ställning i olika lägen... inte kan det va rätt att låsa det i ett höjdläge?
http://www.myra.nu/hastskogarbete.html
http://nordsvensk.borglin.se/grevagbr06.html
Vad tänker ni?