Tömringar på lokorna

S

Svanhild

En ny fråga...:)

Jo, varför hade de inte tömringar på lokorna förr? De lokselar jag tittat på som har ringar ser ut som om de fått ringarna ditsatta långt senare.

Pratade med en hästgubbe om detta för ett tag sedan o han sa att visst är det bra att tömmarna inte kan ramla ner under lokorna o fastna men han tyckte en fast ring låser hästen alldeles för mycket.

En häst som drar tungt har en mycket lägre hållning än en som går med lätt vagn... han hade satt remmar på sina lokor så tömmarna kunde röra sig i höjdled men inte fastna under lokorna.

Varför envisas vi idag men de där fasta ringarna på lokorna? Jag är mer inne på gubbens spår o ogillar ringar...

Lägger med nån länk med lite hästar i arbete... se på huvudets ställning i olika lägen... inte kan det va rätt att låsa det i ett höjdläge?:crazy:
http://www.myra.nu/hastskogarbete.html

http://nordsvensk.borglin.se/grevagbr06.html
Vad tänker ni?

Sv: Tömringar på lokorna

kan man inte nå samma efekt ut av släppa efter lite på tömmen när hästen sänker huvedet? elle har jag misförståt det?:)

Jo... det är klart då kan ju hästen röra sig men det innebär ju oxå att man tappar tömkontakten. Det är ju inte alltid så lämpligt att köra på för lös töm... har man då ringar på lokorna drar man hela tiden hästens huvud i en bestämd position o hämnar hästens dragförmåga:crazy: Titta på bilderna på hingstarna som gör bruksprov... väldigt få har en rak tömlinje från bettet till däckeln.

det behöver ju inte inebära att man tappar tömkontakten jag menade bara att man följer med ner med samma kontakt, som man gör när man rider dressyr, fast det är klart om hästen kör upp huvedet plötsligt så får man nog lite för långa töma. :)

Senast ändrad av en moderator:

iofs. inte så insatt i arbete i skogen. Men jag tycker ändå det känns som att om man bara släpper efter med handen så låser du den inte oavsett hur tömmarna sitter.

Jag tror inte att det är så viktigt att tömmen bildar en rät linje från bett till hand, men vinkeln från hästens mun är betydelsefull. Har du en häst som är tung i tömmen kan det till och med vara en fördel med tömringen. Har man en körhäst som är het är det ochså bra eftersom tömringen hjälper dig att hålla upp hästens huvud om du måste, drar hästen ner huvudet och "brallar" har du inte så stora möjligheter att få upp det utan tömring.
Jag tycket att det är trevligt att tömköra utan att använda tömringar eftersom jag upplever att jag har en större inverkan i mina hjälper då, men jag vill använda tömring när jag har förspännt.

Med fjordhästar blir det här med tömmar enkelt. Ringar hit eller dit är då kanske mer en smaksak. Men med hästar som har "djungelmanar" tycker jag att ett par extra ringar på bogträt, gör livet lättare. Inget trassel och det gör inget att man inte ser tömmarna alls. Det är min erfarenhet.

På min stora finnsele från Tärnsjö sitter ringarna på lokorna fast i en läderrem som går att ställa längden på. Den tycker jag är en bra lösning. Ingen risk att tömmarna fastnar på fel ställe, men ringen kan röra sig och ställas in efter behov.

På den loksele jag just köpt begagnad, tillverkad av Floby, så sitter ringarna fast i lokträt och det stör både mig och min ponny. Funderar på att byta ut de mot sånna som sitter på den andra selen.

/Milschen

Liknande trådar

Körning Jag blir inte klok på detta :confused:. Till våra nordisar har vi den gamla sortens lokselar, dvs lokorna är fästa i däckeln med ett...
Svar
12
· Visningar
4 922
Senast: Tore90
·
Z
Körning Hej, jag är ny på detta så såga inte mina dumma frågor helt nu.. :3 Vi köpte en gammal vagn och fick en loksele till den. Perfekt...
Svar
13
· Visningar
6 030
Senast: Zab
·
Körning Såg denna däckel, bukgjord, dragläder och tömmar på horze.se. Hur ska man använda denna sele? Nån som vet? "Selettdäckel, del av...
Svar
8
· Visningar
1 559
Senast: CrazyPiggelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka