Tömmarnas sättning vid bröstan

Blueberry555

Trådstartare
Ja hur gör ni? Om ni har en vanlig brösta som ej går ned mellan frambenen? Har ni tömmarna under eller över tömmarna? Varför har man dom under?

Jag har dom under bröstan i träning men inte på tävling.

Sv: Tömmarnas sättning vid bröstan

Det är lite av en säkerhetsgrej att sätta dem innanför mankremmen på bröstan!
Det blir svårare för hästen att kasta en töm över huvudet, (har man en häst som brukar göra det är det dock säkrast att använda martingal).
Det blir inte lika lätt att hästen får ett framben över tömmen om de tar ner huvudet för att klia sig osv.
Förr var skacklarna ofta längre och utåt böjda framför selpunkten och det fanns risk för att tömmen hamnade runt skalmspetsen om hästen kastade med huvudet om de inte satt innanför bröstan!
Finns säkert fler anledningar!

Senast ändrad:

Brösta: Innanför
Förbygel: Utanför

Stör mig sjukt mkt när man ser på tävling hästar me kortbrösta och ljusa tömmar som är utanför bröstan :p

Alltid under på brösta och över på förbygel.

Jag har haft en som var ruskig på att slänga med huvudet och hon lyckdes i bland slänga över tömmen även när den låg under. :grin:

Alltid under på brösta och över på förbygel.

Jag har haft en som var ruskig på att slänga med huvudet och hon lyckdes i bland slänga över tömmen även när den låg under. :grin:

Mmm har också varit med om det, en jädrans snärt fick hon till på huvudet, både när man red och körde :p

alltid innanför! har en häst som gärna slår med huvudet, och alla mina slår ner huvuvdet och börjar klia sig på benet när man kommer hem och ska ta av vagnen och otäckt då om de flyger till och får tömmen innanför benet..

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
468
Senast: MiniLi
·
Hästvård Man upphör ju aldrig att förvånas men vi måste också komma ihåg att det är handen som håller tygeln/tömmen som avgör hur bekväm hästen...
Svar
13
· Visningar
373
Senast: Corax
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
639
Senast: MiniLi
·
Småbarn Hjälp jag går snart och gräver ned mig.... Syskonbråk - hur hanterar man det på bra sätt? Två pojkar, 5 år och 2,5 år. 5åringen retas...
Svar
12
· Visningar
1 332
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka