Tömma analsäckar?

Fibusen

Trådstartare
Är det något som bör göras regelbundet? Har aldrig hört talas omdet förrens igår när en kompis berättade att man bör göra det på hunden lite då och då? Min hund är 6 ½ och jag har aldrig tömt några analsäckar på han,trodde det bara var något man gjorde om hunden visade obehag?

Hjälp mig reda ut detta!

Sv: Tömma analsäckar?

Normalt töms analsäckarna av sig självt, bland annat när hunden gör nr 2.
Men på vissa hundar man kan behöva tömma dom, ibland ta den regelbundet till veterinär och göra det. Men oftast inte!

Normalt töms analsäckarna av sig självt, bland annat när hunden gör nr 2.
Men på vissa hundar man kan behöva tömma dom, ibland ta den regelbundet till veterinär och göra det. Men oftast inte!

Men hur märker man om säckarna inte töms och man måste åka in?

Som föregående talare skrev så töms dom oftast av sig själv då hunden bajsar. Undantaget kan vara om en hund varit lös i magen en längre tid och då inte lyckats tömma att den behöver hjälp att tömma dom då säckarna blivit överfyllda eller lett till en inflammation. I bland om en hund haft problem med analsäckarna så kan det komma tillbaka och man behöver hjälpa att tömma regelbundet och ge antibiotika. Oftast visar hunden att den är irriterad, åker på rumpan eller kliar sig där bak i vissa fall märks inget alls och en del kan börja läcka. Min tik började läcka så jag åkte in och då va dom fulla och hon fick hjälp att tömma samt antibiotika.

märker man inget så ska man heller inte hålla på och tömma dom.
dom allra flesta hundar har inte problem :)

det luktar fruktansvärt illa iallafall *urk* min förra hund hade endel problem och han läckte oftast, luktar typ rutten fisk eller nåt :p men ibland tuggade han runt öppningen och då var det dags att tömma.

Liknande trådar

Hundhälsa Helt klart största nackdelen med hundägandet är ju sjukdomar/skador på våra hundar. För en hundägare som dessutom ska använda hunden...
Svar
13
· Visningar
1 072
Senast: Grazing
·
Hundhälsa Hej alla! Jag ska försöka att fatta mig så kort jag kan. Jag har en Pomeranianpojke på 4 år. Han har aldrig tidigare haft några problem...
Svar
1
· Visningar
667
Senast: Jeps
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 488
Senast: Otherside
·
Hundhälsa Flertal hanhundar är just nu helt tokiga i min tik. Det ska luktas och slickas om dom får möjlighet, det bryts av oss ägare och så tog...
Svar
4
· Visningar
550
Senast: Wenniz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka