tömkörningshjälp

Messy

Trådstartare
hoppas tråden får ligga här... annars får snälla moderator flytta till rätt ställe :)

Skulle behöva lite tips...
Min häst vill gena hela tiden, får inte ut henne i hörnen eller på en stor volt. Tömkör på utevolt (finns inget alt.). I början är hon extremt pigg och hittar på sattyg, typ gå på fin volt, sen efter 1/2 varv gasa och köra rätt genom volten. Försöker lösa det med att ha lite utåtställd, funkar ibland. Har testat att placera mig själv på lite olika ställen bakom henne, funkar oxå ibland...

Problemet med att ställa utåt är att hon kan böja sig lite som hon vill, hon är inte så lätt att "lura", hon tvärar bara inåt då.
Om jag tar å "drämmer till" henne med innertömmen så antingen skiter hon i det, eller blir "drama queen" och "hittar på något" (kör upp huvudet och steppar på stället)
Idag vände hon på en 5öring och stegrade. Hon gör det dock inte för att hota, utan för att "leka/skita i mig". Hon kan även flyga iväg och bara pipa och sparka bakut/bocka när man korrigerar henne.

När hon är lite avrastad så blir hon mycket bättre, men jag vill ha hjälp att komma åt henne från början. Hon kan vara så där pigg vid ridning oxå, men då är det lättare att hålla om och göra halvhalt, rida lätt långsammare osv, lite svårt när man bara har två tömmar och inte är proffs precis...

Idag började jag med att skritta runt i båda varven tills hon inte höll på att kasta sig längre, men sen blir traven rond 2, lika vild igen.

Jag trär yttertömmen genom övre ringen på gjorden, innetömmen går från en ring längre ner på gjorden och igenom bettringen.
Alltså inte någon inspänning direkt.

tips?! :D

Sv: tömkörningshjälp

Har du provat att ta ett rejält steg fram mot henne (mot den punkt där gjorden ligger) precis när hon börjar gena? Prova att göra det varje gång hon genar. är hon känslig för din placering kan det fungera.
alternativt, strunta helt i att hon trasslar och bry dig inte om det utan arbeta bara lugnt vidare.
Sedan något som många glömmer är KONTAKT på yttertömmen. Det är på yttern du rider och tömkör/kör. Tappar du kontakten på yttern så har du tappat allt. Arbeta på att hela tiden ha en fin kontakt på yttern och ställa med inner. Att ställa henne utåt är inget alternativ då hon bara skjuter ut den inre bogen och smiter för dig. Just för att du ger henne alla möjligheter i världen att släppa yttern och smita.
Med den tömsättning du använder kan du lätt använda dig av ledande tömtag för att få henne mjuk på insidan och själv ta stödet på yttern.
Kan även vara så att hon är trött på er volt och vill göra något annat. Visst finns det andra ställen att träna på. Närmsta stubbåker. Toppen som träningsfält. Blir lite mer varierat än en volt. För på en volt kan du aldrig träna på de viktiga vändningarna där ni lär er kommunikation och förståelse för varandra.
Och viktigast av allt man ska ALDRIG använda sig av tömmarna som framåtdrivande/ bestraffning eller vad som. Varje gång man klatschar till dem med tömmen så ger man dem ett ryck i munnen. Och vem skulle inte bli sur om någon går och rycker en i munnen. Dessutom så tappar du möjligheten att snabbt återfå kontakten med din häst.

tack för svaret å tipsen!!!

Har du provat att ta ett rejält steg fram mot henne (mot den punkt där gjorden ligger) precis när hon börjar gena? Prova att göra det varje gång hon genar. är hon känslig för din placering kan det fungera.
det funkar om hon är halvlugn, annars så kan hon lika gärna bara titta upp i himlen å köra på :crazy:

alternativt, strunta helt i att hon trasslar och bry dig inte om det utan arbeta bara lugnt vidare.
den metoden körde jag igår! snarare drev på å krävde lite extra när hon tjaffsade...

Sedan något som många glömmer är KONTAKT på yttertömmen. Det är på yttern du rider och tömkör/kör. Tappar du kontakten på yttern så har du tappat allt. Arbeta på att hela tiden ha en fin kontakt på yttern och ställa med inner
.
kontakt på ytter har jag (i å med att jag hela tiden måste styra utåt)

Att ställa henne utåt är inget alternativ då hon bara skjuter ut den inre bogen och smiter för dig. Just för att du ger henne alla möjligheter i världen att släppa yttern och smita.
Med den tömsättning du använder kan du lätt använda dig av ledande tömtag för att få henne mjuk på insidan och själv ta stödet på yttern.
det är just det som är problemet, om jag ställer inåt när hon trasslar, så går hon inåt, ibland till å med travar till och upp med huvudet för att sedan gena så mkt det går (halva volten)

Kan även vara så att hon är trött på er volt och vill göra något annat. Visst finns det andra ställen att träna på. Närmsta stubbåker. Toppen som träningsfält. Blir lite mer varierat än en volt. För på en volt kan du aldrig träna på de viktiga vändningarna där ni lär er kommunikation och förståelse för varandra.
Förut körde jag rätt ut i skogen, men törs inte längre... fullblod, allt händer på en tiondels sek...
jag slutade tömköra ett tag just för att hon fick lite väl mkt av det när hon sattes igång förrförra sommaren efter 1års vila (muskelproblem), då märkte jag när hon tröttnade.
Tillbringar rätt lite tid på volten, så SÅ trött borde hon inte vara på den :crazy: men det finns ju 700 spöken och saker man kan bli "rädd" för... å det är just det jag måste hitta ett "rätt" sätt att ta tag i henne på, känns inte som att jag vill spänna in henne och knöggla ihop för att slippa upp med huvudet-försvaret osv, för det blir ju inte ärligt för fem öre...

Och viktigast av allt man ska ALDRIG använda sig av tömmarna som framåtdrivande/ bestraffning eller vad som. Varje gång man klatschar till dem med tömmen så ger man dem ett ryck i munnen. Och vem skulle inte bli sur om någon går och rycker en i munnen. Dessutom så tappar du möjligheten att snabbt återfå kontakten med din häst.
bra tips! för jag använder tömmen :o så mkt att hålla reda på om man ska ha pisk.. fast när jag tog en tömkörningslektion så såg jag ju hur tränaren använde den (och det funkade ju att bara låta den falla lite bredvid)...

nya tag ikv...

kanske ska lägga lite bommar så att hon har något att fundera på... :cool:

Håll stödet på yttertömmen, använd pisk som din förlängda arm och driv med den, lägga an den på hästens sida vid behov, glöm inte att hästen hela tiden måste behålla sin bjudning framåt.

Jag hade kanske satt innertömmen direkt i bettringen för att få mer spelrum med tömmen plus att du lättare kan ta kontroll över henne när hon brallar.

Det är inte optimalt att tömköra ute om man har en pigg häst men om du inte har ngt val så är det ju inte så mycket att göra åt det tyvärr - bara se till att du behåller kontrollen hela tiden.

Hon borde inte kunna gena inåt om du har rätt stöd på ytter och du ser till att bjudningen bibehålls. Jag hade flyttat positionen så att jag hamnar mera bakom hästen är vid sidan, i det ögonblick hon försöker tränga inåt.

Jag tycker du ska ta hjälp med tömkörningen. Varje gång hon vinner,..så vinner hon och du förlorar och det blir inte mycket till ledarskap och träning.

Skulle kanske se att du kör henn lös i en rundcorall eller liten paddock för att hon ska vilja vara med dig och inte bralla o ifrågasätta din position. Men även där ska du ta hjälp om du inte är helt hundra procent duktig på det.

Jag hade kanske satt innertömmen direkt i bettringen för att få mer spelrum med tömmen plus att du lättare kan ta kontroll över henne när hon brallar.
även om det innebär att huvudet är mer uppåt?
Ifs är enda anledningen till att jag har den via gjorden för att kunna göra ledande tygeltag mer inåt... eller du kanske inte menar att den ska gå via ringen uppe i gjorden? hur menar du att den ska gå :p

Det är inte optimalt att tömköra ute om man har en pigg häst men om du inte har ngt val så är det ju inte så mycket att göra åt det tyvärr - bara se till att du behåller kontrollen hela tiden.
jo precis :angel:

Hon borde inte kunna gena inåt om du har rätt stöd på ytter och du ser till att bjudningen bibehålls. Jag hade flyttat positionen så att jag hamnar mera bakom hästen är vid sidan, i det ögonblick hon försöker tränga inåt.
nä det kan hon inte då, men rumpan är ju var den behagar, dvs 2-3 spår innanför :cool:
Vågar inte gå mer bakom, hon kan kicka rätt bak, men jag är snett bakom. När jag longerade så testade jag olika positioner, men de är hennes dagsform (dagspigghet) som avgör om hon bryr sig eller ej...

tack för hjälpen!!!!

ja jo hjälp behöver jag!!!

åkte som sagt iväg en gång (sen hände ditten å datten som har gjort att jag inte har kunnat åka igen), å det är absolut dax att ta tag i igen!

har tyvärr ingen rundcoral... ifs finns det en inte så långt bort, kan ju fråga dem om jag får låna!!!!

Att sätta tömmen direkt i bettringen gör att du får lite mer svängrum, kan flytta tömmen lite friare + att du lättare kan vända in henne om hon skulle få tokryck. Inspänningen har du ju ändå på yttern så positionen förändras inte på det sättet.

Ang att gå mer bakom hästen så låter det som om du måste skaffa längre tömmar! Du ska inte befinna dig inom sparkavstånd.

Hoppas att det löser sig, tömkörning är klurigt men roligt o effektivt när det väl fungerar:)

Hej! Ett jättebra tips jag har fått av en tränare var att tänka volten som en fyrkant! dvs, rakställ, led "runt hörnet", rakställ, "led runt hörnet" osv. Det har funkat jättebra på mina hästar, har oxå lite svårt att alltid ha optimal kontakt med ytter, men detta hjälper jättebra både kusk och häst! (om du har svårt att "tänka" fyrkanten, så ställ ut koner eller ngt så blir det konkretare) Lycka till!

Att sätta tömmen direkt i bettringen gör att du får lite mer svängrum, kan flytta tömmen lite friare + att du lättare kan vända in henne om hon skulle få tokryck. Inspänningen har du ju ändå på yttern så positionen förändras inte på det sättet.

så inspänningen ska vara på ytter?? och innertömmen helt fri?

Jäpp, stämmer.

Och övningen du fick, "fyrkanten", den är kanonbra - har provat! Uppsuttet brukar jag också träna "fyrkant", det lossar på den mest spända häst tycker jag:)

idag var det rond 2.

lite bättre förutsättningar, det var ljust ute = man kan titta på alla spöken istället för att springa bort från dem :p

hade med mig långpisk + att jag hade en gough på henne, hon kunde stå med huvudet i normalhöjd = inte inspänd, men ändå inte köra huvudet rätt upp och gasa.

började med skritt, stöd på yttertömmen och hade pisken på insidan och vevade bara lite upp å ner när hon försökte gena, så det hajjade hon på 10 meter, varför pisken var med :angel: gick bra i trav oxå, men då ville hon pinna på lite fortare, men sen lugnade hon ner sig efter ett tag.

gick långt över förväntan, och jag räknade till 10 de få gångerna hon flög iväg (färre än 5 gånger skulle jag tippa, + att "straffet" kom direkt i å med goughen), så kunde jag bara driva på henne lite lätt och berömma när hon gjorde rätt istället för att bli arg när hon gjorde fel. ignorera kommer man långt på!

sen hade jag tömmarna direkt i bettet och via de översta ringarna i gjorden och gjorde serpentiner, ökade på långsidorna osv, mkt aktivitet så att hon inte kunde hitta på hyss. Hon kändes faktiskt så kalas att jag testade att galoppera (vilket är att leka med döden, speciellt när man sitter på, har inte kommit så långt i omskolningen från galopphäst)... lilla ängel förstod kommandot efter 3-4 försök, fattade rätt glaopp i bägge varven (har svårt med vänster), vänster rusade och pep hon lite i, men jag övade mest på kommandot och körde bara ett varv på volten och saktade av, fångade upp i trav och beröm...

så idag är jag GRYMT nöjd med både häst och mig själv!!! :D:banana:

Kanonbra! Kul när det lossnar så med en gång:) Hoppas att det fortsätter så, lycka till framöver!

Härligt att det gick bra rond 2! :)

Mitt tips är att du alltid börjar tömkörningen i skritt på fyrkantspåret, eller en kvadrat. Var noga med att hästen är rak på rakt spår, gör bra hörnpasseringar och arbetar på ytter töm. Detta arbete i båda varv innan du börjar trava.

Om hon börjar falla inåt i trav på volt så återgå till fyrkanten. Den kan användas även i trav och jag jobbar minst lika mycket på raka spår som på böjda, tycker att växla mellan de olika är super.

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 180
Senast: Anna-Bella
·
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 846
Senast: Exotizc
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag lovar och svär men jag hade faktiskt ingen aning om att igenridningslektionen jag var inbokad på var en hopplektion! Det gick upp...
Svar
0
· Visningar
419
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 419
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka