tömkörning!

H

hannanilsson

skulle behöva lite hjälp men våran b-ponny när jag ska tömköra honom ut (i skogen allaså) så vägrar han och gå han bara tvärnitar på ett visst ställe om jag inte går framför honom går han bara inte. när man har sälskap med så tycket han att det är jätte solit och är jätte pigg. om någon har några tips på hur jag kan göra så får ni gärna skriva dom

tack
/hanna

Sv: tömkörning!

Förstärk drivningen till han svarar framåt. Beröm mycket. Stannar han igen, öka drivningen igen. Beröm när han går framåt.

det är presic så jag har gjort men han bara backar tills det tar stopp jag har försökt flera gånger i ca 1h men han bara backar om jag driver. jag fattar inte varför han gjör så han har gått samma väg flera gånger i ca 15 år men när man ska tömköra tar det bara stopp som om det står en dörr framför honom!

jag gjjör det man det är bara samma sak. on jag ska få honom att gå lite så måste jag först gå framför honom sen ställa mig vid sidan då går han några seg och sen backar. när vi ska gå henåt så går det jätte bra han går på även fast jag är bakom honom.

Nån som går bredvid därframme i grimskaft som sedan blir mindre och mindre delaktig? Som när man kör in hästen.

// T

vi har försök det med det går bra i några dagar sen tar det stop igen. jag ger snart upp får väll bara promenera som vanligt då!

allså går bakom honom när jag tömkör!

om jag inte briver på bara stannar han. sen om jag börjar driva på backar han. han är lika dan när man rider.

det är det jag gör man har bara backar. det är nästen som om han inte vill lämna sin kopmpis fast det går ju bra om man går ut och gårvanligt.

Om det går med 750 kg häst som backar, bör det gå även med mindre häst. Lyder han inte framåtdrivningen anser han att han har ett val. D v s backa. Ge honom inte det valet.

Men gå ut en lång bit och sen tömkör du hemmåt - beröm mycket då. Du kan ju även styra, göra serpentiner osv. kring träd och över vägen

När detta fungerar så börja med att gå ut likadant som innan bara att innan du vänder ställer du dej bakom och tänker att du ska till en viss punk några meter fram. Går han framåt så beröm mycket!

När du märker att detta fungerar så kan du öka på tiden som du går bakom med någon meter var/varannan gång.

Så hade jag gjort eftersom drivningen finns när h*n vill gå hem, så varför inte utnyttja det och sen bygga på det eftersom?

Förstår du hur jag tänker?

Liknande trådar

L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 107
Senast: Rosett
·
Katthälsa Är förstagångskattägare men är inte ny på djurmat sas, har haft hundar med känsliga magar och allergier så att läsa...
Svar
15
· Visningar
756
Senast: Krålus
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 337
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 687

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka