Tömkörning

F

Fnytt

jag har funderat lite över det där med körning/tömkörning och centrerad/akademisk ridning. vill inte en centrerad/akademisk ryttare rida/"lära" sin häst att arbeta så mycket utan tyglar och skänklar som möjligt? jag strävar efter det i alla fall...
när vi kör har vi inget säte/centrum att "kontrollera" hästen med. visst ställa och böja och kroppsposition som förflyttar hästen dit man vill...men går inte tömkörning lite emot den centrerade/akademiska ridningen?

hmm...jag har ingen stor vana i tömkörning som ni kanske märker, men jag har ändå tänkt på detta de få ggr jag tömkört. hur gör man en öppna/sluta när man tömkör? har man nått så långt att man har ett så tydligt kroppsspråk att hästen följer och härmar dig, varför behövs då tömmar och tömkörnings gjord om hästen ändå följer dina rörelser? hur arbetar ni från marken? förstår ni vad jag menar?...

detta kanske är en dum fråga från en ovan tömkörare...

M.V.H Fanny

Sv: Tömkörning

Jag jobbar på långa tyglar och tömkör aldrig (tycker bara gjorden är i vägen etc). Så här kan det se ut; http://www.horseawareness.se/bilder/langatyglar/070407/

Jag tycker inte alls det är en motsättning utan tycker arbetet på långa tyglar hjälper oss väldigt mycket :) Men så rider jag med jämn kontakt på bettet och använder bettet till ställning när det behövs ;)

Visst, i slutändan ska han bara behöva lyssna på min sits och de bra stegen vi får till är det precis så. På vägen dit använder jag dock andra redskap än vad jag har vid målet.. Likadant vid arbete på långa tyglar, när han "jobbar på själv" behöver jag inte göra särskilt mycket med tyglarna utan då följer han min kroppsposition bara.

AR´s "motsvarighet" till tömkörning är arbetet på lång tygel. Man har ingen gjord, utan går nära hästen och låter tyglarna ligga/gunga mot hästens sidor som ska motsvara ryttarena skänklar. Det är också lättare att hålla en lätt kontakt med munnen och ge snabb eftergift när inte tömmarna behöver gå omvägen genom tömkörningsringarna.

Jag rider lite centrerat inspirerat och upplever nog lite samma sak som dig, att det faktiskt blir lite "motsägelsefullt".

Jag rider (vill rida) efter nästan enbart sitsen. Men man har ju ingen sits vid tömkörning. Däremot kan man ju fortfarande spänna magen, springa/gå fortare eller långsammare samt att man kan ändra sin position. Så man plockar ju inte bort alla andra signaler förutom handen. Istället för skänkel har jag spö.

Hur man gör öppna och sluta vet jag inte. På tömkörn.lektionen jag hade igår blev det bara lite skänkelvikning samt öva på att ha mjuk hand och spänna magen ist för att bromsa.

Jag tömkör som vanligt med tömkörningsgjord och långa tömmar.

Tömkörningen är ju ett komplement till ridningen. Jag ser det lite som att det är bra att tömköra för att man får _se_ det man känt (?) eller ska känna när man rider. För mig blev ridningen så mycket tydligare efter igår. Min häst har problem med att hon hamnar på bogarna och när jag spänner armarna och bara drar så blir det mycket värre är jag tömkör än när jag rider. När jag tömkör så dras jag i princip runt av henne på spåret (gäller främst trav då :p ) medan när jag rider så travar hon "bara" obalanserat, för mig blir inte det lika tydligt. Därför är tömkörningen bra för att jag blir mer medveten om mina fel. Inte fel i sitsen men just handen.

Ursäkat lite virrigt inlägg men jag hoppas att du förstår litegrann iaf. ;)

Intressant o fina bilder. vad har du för huvudlag?

Jag tycker inte att AR strävar efter att arbeta utan tygel, men med SLACK på tygeln. Detta använder jag mig även av i tömkörning. Visst kan jag krama tömmen lite för att ex. svänga, men i huvudsak är den slack. Jag tycker också att hästen verkar förstå skillnaden mellan ridning och tömkörning så bra att det inte blir motsägelsefullt för den. Dessutom är ju rösten ovärderlig som hjälp vid tömkörning- ofta räcker rösthjälpen för ett kommando. Jag tömkör alltså som grund för körning, och inte som "dressyr" i sig.

Jag använder där ett sidepull/Lindell. Funkar jättebra vid arbete på långa tyglar, men inte alls vid ridning, gissar verkningslinjen blir en annan vid ridning och det är därför..

Vilka harmoniska fina bilder!!
Tack för att du lägger ut med hela serier med bilder. Det är så kul att få följa ett träningspass och inte bara en utvald "bästabild".

tycker att din häst ser ut att ha en lätt kontakt med handen och en fin självbärighet.:bow:

Jag är rädd att min pålle inte skulle funka så bra i långa linor pga det gamla travarfokuset.
Än så länge måste jag inverka mest på hans mittendel o bakifrån då förhållningar o överlinje inte är befäst... med sitsen alltså.

Han skulle nog vilja sticka ut någon bog, spjärna emot tömmar och gå dit han vill... men blev sugen på att prova!

Visst är det lite av en förutsättning för arbete på långa tyglar att hästen "alltid" tar förhållningar!! hur jobbar ni, sitter det innan eller hanterar ni den situationen under arbetets gång?? Hur göra??

Kanske ha spö som "stopp" inåt, för att visa innerbogen utåt som understöd till förhållning kanske. Annars kommer vi nog att hamna på en tvåmetersvolt i vänstervarvet... :o Vill inte hamna i körhästtömkörning med fokus på styrning genom bettet!

I början kan man nog behöva en van tränare som visar hur man skolar in hästen så man inte hamnar på en 2meters-volt ;) Kan skicka PM om lite film och böcker och kurser :)

Jag har jobbat honom även från början på töm/långa tyglar och då stack det ut bog här och bog där, en bakdel här och en bakdel där. Långa tyglar är ju så avslöjande, det går inte att dölja de problem hästen har. Samtidigt kan man inte heller alltid hjälpa hästen så mycket som den kanske behöver.

Nu har pålle börjat bli stark, börjat bli vuxen och då är det bara en dröm att arbeta med honom :) Bogarna håller sig oftast där de ska och han är inte lika ivrig som tidigare (då skulle allt göras NU, gärna igår, och fort skulle det gå, för det kunde ju vara så att koncentrationen behövdes till något annat).

Jag jobbar mest på eftergift och inte så jättemycket på förhållningar. Ibland när ivrigheten blir stor igen kan dock förhållningar behövas och oftast *hrm* lyssnar han på dom ;)

Spö är en väldigt bra visuell hjälp i början, men jag använder det numera främst till att touchera på bakdelen. Pålle är också lite fixerad vid att leka med det så håller jag det vid hans sida vänder han in huvudet och biter tag i det :p

Liknande trådar

Körning Fråga mig inte varför. Men jag har fått någon knäpp idé om att jag ska försöka tolka med H.H i vinter. Men för att kunna göra det då...
Svar
3
· Visningar
1 429
Senast: Pallen
·
Träning Jag har en häst som jag tömkör mycket eftersom jag gillar att tömköra. Det ger gratis motion och jag får bra överblick på hur han rör...
Svar
4
· Visningar
1 297
Senast: Grazing
·
Ridning Vårt shettis sto, 7 år, är mest körd. Har haft henne i snart 1,5 år. Jag har kört henne, promenerat och tömkört längs med vägar och i...
Svar
8
· Visningar
1 428
Senast: Lindon
·
Hästvård Jag tar historien från början. Förra sommaren var jag med och red in en häst, fastnade så för den att det slutade med att jag köpte...
Svar
4
· Visningar
2 504

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka