Tömkörning

S

Sandra S

Vet inte vart jag ska lägga tråden, men provar här :p
Så nu alla ni som tömkör, hur fäster ni tömmarna? Själv trär jag yttertömmen genom stora ringen högst upp på gjorden, ner genom bettringen och sen fast i valfri "liten ring" som är till för att fästa töm/hjälptygel i.
Innertömmen trär jag bara genom bettringen och sen fast i en såndär "liten ring".
Anledningen till att jag inte fäster i bettet är för att tömmarna så lätt "hakar upp sig", fastnar lite och hänger.. ;)
Fram med olika förslag nu :bump:
 
Sv: Tömkörning

Jag drar yttertömmen genom övre ringen på gjorden, ner genom bettringen och sedan till valfri ring på sidan eller mellan benen. Innertömmen drar jag genom bettet och sedan till valfri ring på sidan eller mellan benen (samma som på andra sidan).

Precis som du, alltså... ;)
 
Sv: Tömkörning

Hih, okej ;)
Ja, jag tycker att det fungerar jättebra så, men det är ju kul att höra hur andra gör;) :p
Vad är skillnaden på att ha tömmen mellan benen istället för på sidan?
 
Sv: Tömkörning

Yttertömmen löper från hand - stora översta ringen på selen - fästes sedan i bettet.

Innertömmen löper från hand - genom betten - fästes i olika höjd på selen beroende på vad jag vill uppnå.

På detta sätt kan jag hålla stödet på ytter samt ställa med inner och lätt ge eftergift på innertygeln utan att det blir någon fördröjning.
 
Sv: Tömkörning

Jag fäster tömmarna mellan benen om jag vill att hästen ska söka sig så långt ner som möjligt. Haft problem med att vissa av hästarna jag pysslar med knäpper av väldigt högt upp. Då vill jag hellre ha dem längre och lägre, i alla fall som avslutning.

Låter inte helt fel. Att fästa yttertömmen i bettet, dvs... Så man får det hela stadigare. *fundersam*
Kanske skulle ta och pröva det någon gång.
 
Sv: Tömkörning

Jag fäster alltid likadant på båda sidorna, eftersom jag bytar varv ofta. Jag har fortfarande inte hittat nån tömsättning som funkar helt hundra, så jag fortsätter exprememtera lite..
 
Sv: Tömkörning

Nate skrev:
Yttertömmen löper från hand - stora översta ringen på selen - fästes sedan i bettet.

Innertömmen löper från hand - genom betten - fästes i olika höjd på selen beroende på vad jag vill uppnå.

På detta sätt kan jag hålla stödet på ytter samt ställa med inner och lätt ge eftergift på innertygeln utan att det blir någon fördröjning.

Oftast gör jag så här, men ibland tömkör jag med båda tömmarna från hand-övre ringen-bettet. Beror lite på vad jag ska göra..

När jag tömkör har jag oftast mest kontakt på ytter och han lyssnar på den tömmen bra. Vill jag ha honom lite lägre så använder jag den andra tömsättningen.
 
Sv: Tömkörning

Okej, kul att höra hur andra gör :p
Det där med att ha yttertömmen fast i bettet istället för att få den stadigare lät bra, ska nog prova det ;)
Sen har jag också funderat på det att kunna byta varv när man tömkör, men då fästa tömmarna likadant på båda sidor. Vad tror ni är bäst då, att fästa från hand, genom stora ringen uppe, genom bettet och sen i en "liten ring" eller att skippa stora ringen uppe, ha som innertömmen även på ytter då?
:bow:
 
Sv: Tömkörning

Yttertömmen: Hand - stora översta ringen på gjorden - bett.

Innertöm: Hand - bett eller Hand - genom bettet - gjord eller Hand - stora översta ringen på gjorden - bett.
 
Sv: Tömkörning

trär alltid igenom de översta ringarna och fäster i bettringen på båda sidor, tycker inte om att trä igenom bettringen och fästa o gjorden - gramanliknelse..tränar jag på volt så kör jag helst på lös töm..
förresten har du vävribbstömmar med stopp på? skaffa ett par släta lädertömmar istället, så otrooligt mycket bättre, går inte ens att jämföra, fastnar ingenstans och ger ett jämnare,mjukare/stadigare stöd i hästens mun och som får den att lyssna på finare hjälper.
 
Sv: Tömkörning

jag har yttertömmen från handen till valfri ring på yttersidan (beror på om hästen är låg/högställd) sen till bettet. och innertömmen från hand till bett till valfri ring på innersidan... funkar på alla hästar jag tömkört, unga,gamla, stora och små...
 
Sv: Tömkörning

Jag brukar antingen fästa dem från handen, via den översta ringen på gjorden, till bettet på både ytter och inner. Det blir lättast så och man kan byta varv hur man vill.
Annars har jag yttertömmen som jag beskrev ovan och innertömmen från min hand, genom bettringen och fäst i gjorden. Det underlättar vid voltarbete eftersom innertömmen då får en ledande effekt.
 
Sv: Tömkörning

Nate skrev:
Yttertömmen löper från hand - stora översta ringen på selen - fästes sedan i bettet.

Innertömmen löper från hand - genom betten - fästes i olika höjd på selen beroende på vad jag vill uppnå.

På detta sätt kan jag hålla stödet på ytter samt ställa med inner och lätt ge eftergift på innertygeln utan att det blir någon fördröjning.
Gör som ovan + lägger yttertömmen runt bakdelen på hästen och går vid sidan av hästen för att få honom att trampa under mer med bakdelen då han ofta tappar den. Fungerar jättebra på honom.
 
Sv: Tömkörning

Okej, ja det låter jättebra att få mer stöd sådär på ytter ;)
Ska prova det :D
 
Sv: Tömkörning

gloom_ skrev:
trär alltid igenom de översta ringarna och fäster i bettringen på båda sidor, tycker inte om att trä igenom bettringen och fästa o gjorden - gramanliknelse..tränar jag på volt så kör jag helst på lös töm..
förresten har du vävribbstömmar med stopp på? skaffa ett par släta lädertömmar istället, så otrooligt mycket bättre, går inte ens att jämföra, fastnar ingenstans och ger ett jämnare,mjukare/stadigare stöd i hästens mun och som får den att lyssna på finare hjälper.

Nej, ja har lädertömmar utan stopp, håller med om att de är underbara :love: Att de väger lite mer än vävribb är också skönt, man får mkt bättre kontakt och känsla :p
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har ungefär sedan nyår flera dagar i veckan känt att "något är på gång", som att jag håller på att bli sjuk men det inte bryter ut...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
8 590
Senast: manda
·
IT & mobiler Har en iPhone 6s som är runt 3,5 år gammal. Senaste halvåret har den börjat krångla, hakar upp sig när jag surfar och sidan fastnar...
Svar
18
· Visningar
1 803
Senast: Raderad medlem 6459
·
Körning Jag har precis börjat introducera tömkörning på rakt spår för min unghäst eftersom planen är att han ska gå med vagn i framtiden, och...
Svar
7
· Visningar
1 925
Senast: Ray
·
Utrustning Hej Nu är det så att vid hoppning så letar jag ett nytt bett. Kommer användas endast vid tävling då jag jobbar på med vanligt tränsbett...
Svar
5
· Visningar
1 760
Senast: Vogue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp