tömkörning.

attempt

Trådstartare
Hur tömkör man enligt "westernvis"? Alltså, använder westernhjälperna vid tömkörning.
Har läst i en bok att man kan "tömöra" med westernsadeln, att man drar tömmarna genom stibbyglarna. Någon som har gjort det?

Sv: tömkörning.

Har faktiskt alldrid hört att det finns nåt speciellt "western" tömkörningssätt..
Fast nån annan här på forumet har kanske bättre koll!
när jag tömkör, gör jag det på det "klassiska" sättet fast jag håller kvar vid western principerna när det gäller eftergift osv..

//sara

Har inte gjort det men sett på bild och det lär väl fungera på samma sätt för det första måste ju huvet komma ner bättre på hästen vilket e bra eftersom stigbyglarna e så långt ner .Än en tömmkörnings gjord som har öglorna hörre upp..Bara en tanke ...

det var så jag tänkte med, fast å andra sidan så sitter man ju inte med händerna lång nere på sidorna. hm..

Tips. Titta i "Från mina händer till dina" av MontyRoberts, där skriver han bra om tömkörning, och han är väl från vilda västern?

Jag tömkör alltid så, funkar bra tycker jag.

Att tänka på om man tömkör på volt är att en del hästar kan reagera på yttertömmen som då hamnar runt hästens rumpa, ovanför hasen.
Det kan oxå vara en bra idé att sätta en rem/snöre mellan stigbyglarna under hästens mage, annars hamnar innertömmen rätt långt från hästen.

Jag brukar mest bara jobba med dom olika gångarterna för att få framåtbjudning, påskjut och bärighet.

Lägger ut lite bommar ibland, gärna upphöjda några cm, för att träna upp lite andra muskler. De får lyfta på fötterna och se sig för lite helt enkelt.

Röstkommandon, samma som vid longering.

Inte för långa pass och inte för ofta. Kan slita på hästarna att springa för mkt på volt, speciellt som voltstorleken begränsas lite av längden på tömmarna.

Du kan ta tömmarna genom stigbyglarna på vilken vanlig sadel som helst när du tömkör. Många som gör det som inte har en tömkörningsgjord med ringar långt ner. Jag tvivlar på att det är annorlunda att tömköra en westernhäst. Det är nog vanlig tömkörning där också.

Liknande trådar

Kropp & Själ (Varning för delikat innehåll!!!) Jag har, av anledning, läst, googlat och hittat massor om knipövningar. Vissa sidor menar att man kan...
Svar
17
· Visningar
1 341
Senast: Tuvstarr
·
Hundavel & Ras Hej, ny här och skulle vilja höra lite hur olika löp kan vara, jag har en labrador tik som nu löper, inne på dygn 17 nu, tog...
Svar
8
· Visningar
1 081
Senast: Karolina90
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För drygt 10 år sedan plöjde jag böcker om hälsa och framförallt hormonell hälsa, och läste boken “Kaos i kvinnohjärnan” för första...
Svar
8
· Visningar
996
Senast: cassiopeja
·
Samhälle Jag funderade på om jag skulle skaffa mig en anonym användare, men jag väljer att skriva från "mitt vanliga konto". Jag har ju...
Svar
5
· Visningar
871
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka