Jag har nyligen börjat "träna" för en jätteduktig tjej, och det jag numera tömkör med är innenr- och yttersida; jag för hästen på en volt. Jag går inte bakom, utan på sidan, även då jag för hästen ut på fyrkanten eller längs vägen.
Yttersidans töm har jag genom översta ringen och fäst i bettet. Innertömmen har jag genom bettringen och fäst i en av ringarna på selen. Om hästen har lätt för att gå i form har jag fäst tömmen ganska högt. Om hästen har svårt att gå lågt fäster jag tömmen längre ner. Om hästen går jättedjupt har jag tömmen fäst högt, så att hästen inte dyker.
Jag skulle nog inte börja med gramanfästning eller inspänningar vid tömkörning, sånt lämnar jag till de som säkert vet vad de gör. Inspänningstyglar är väl inte direkt nåt att ha vid tömkörning ö h t, utan mer vid longering?
Det viktigaste du har är din yttertöm. Använder du innertöm "för mkt" longerar du egentligen, istället för att tömköra...
Jag rekommenderar fortfarande att ta hjälp av nån som kan! Titta på Anders Erikssons videor, så är det en bra hjälp på vägen, men ta också hjälp av nån som kan!
(Det var först när jag tog hjälp som jag insåg hur fel jag lärt mig från början!)
Lycka till!