Tömkörning

S

_saarah

Hur ska man sätta alla rämmar vid tömkörning? har kollat på många bilder. alla har olika ! ska börja tömköra min häst och vill gärna veta.. har man olika på olika hästar eller vad ? :confused: ..skulle bli jätte glad om någon svarade! :D /sara

Ehm... Menar du tömmarna eller selen?
Selen kan man väl inte missuppfatta hur den ska sitta, så jag antar att det är tömmarna, kanske vilken ring? Det är iaf olika från häst till häst, har du en häst som går väldigt högt med huvudet och vill lägga den i en djupare form så använder du dig av de lite lägre ringar, och har du en häst som gärna går under sig så använder du dig av en högre placering. (Tömmen löper alltså genom ringarna och fram till bettet...) Sen kan det ju vara en idé att ha på olika ringar på olika sidor, om din häst inte vill ha tömmen bakom benen så kanske du måste ha den på översta ringen på utsidan och vice verca. Du får helt enkelt prova dig fram och se vad som passar dig bäst, men om du inte har tömkört förut så föreslår jag att du har med dig en kunnig person de första gångerna, för det kan vara lite klurigt innan man fått kläm på det! Lycka till!

Eller:
Har jag en häst som sladdar med baken och har en tendens att vända emot så använder jag de lägsta ringarna, hästen får då en inramning av bakkärran.
Är hästen stadig och lite mer van (utbildad) använder jag det högsta ringarna och ger den maximal svängfrihet.
Jag har ingen bra erfarenhet av att dra ner huvudet på stjärnkikare, sitter oftast i att de är spända och ovilliga att sträcka ryggen. De som biter sig i bringan jobbar sällan med ryggen, då tycker jag att det ger mer att koncentrera sig på baken.
Men det finns olika filosofier… :smirk:

Hej ! jag ahr tömkört flera gånger men det har varit på ridskolan och dom har alltid haft i dom översta ringarna .. men ibland haft dom i kors..Varför har man dom i kors ? men om man har inspännings tyglar då ska man väl ah inspänningstyglarna i dom nedersta ringarna och tömmarna i dom översta ! min häst går hjärna med högt huvud .. är det då bättre att ha tömmarna i dom nedersta ringarna eller ha inspännings tyglar ? .. när jag tömkörde honom sist hade jag i dom översta . han gick då i form men när jag rider så går han i lägre form . Tack för ditt svar :D

Mitt råd är att åka till/ta ut någon som kan det där med tömkörning som kan visa dig och hästen hur man gör. Det blir lätt missförstånd.

Jag lärde mig tömköra av en hästägare. Hon sa bu. Sen lärde en annan tjej andra saker och hon sa då bä.
Nu har jag varit på clinic med en tjej som passade mig och hästen väldigt bra, och nu förstod jag mycket mer än tidigare. Det blev också lättare att förstå bristerna i min ridning, när man märkte skillnad på hästen...

Jag kan väl nämna att jag inte längre har tömmarna rakt igenom båda ringarna till bettet, utan jag har en yttersida och en innersida, och det underlättar jättemycket!

Lycka till!

Tyglarna har olika effekt beroende på var du har dem, och det finns ganska så många olika sätt.
Så tömmarna ska sättas efter vilken effekt man vill uppnå!

Ta hjälp av en som kan, tex en som håller på med körning, men det finns även andra människor som är utbildade och duktiga!

Jag har tömmarna genom nedersta ringen och sen direkt till mig och sedan allteftersom hästen blir starkare och mer balanserad flyttar jag upp tömmarna.

Ser ingen poäng i att använda sk graman"sättning" etc.

Tack för bilden :) hjälpte med den sista frågan men alla säger typ man har olika beroende på rörelse och häst . men när ska man ha terx där nere,uppe ,inte iringarna,när ska man ha gramansättning,inspänningstyglar,halsförlängare mm .. nån som har ork/lust att beskriva lite om det ? :cool:

MVH Sara

Nån som har ork/lust att skriva om det ?? :p skulle bli jätte :D hehe :bow:

:banana: yeeah :banana:

Inspänningar tycker jag inte man alls ska använda vid tömkörning.

Jag har nyligen börjat "träna" för en jätteduktig tjej, och det jag numera tömkör med är innenr- och yttersida; jag för hästen på en volt. Jag går inte bakom, utan på sidan, även då jag för hästen ut på fyrkanten eller längs vägen.
Yttersidans töm har jag genom översta ringen och fäst i bettet. Innertömmen har jag genom bettringen och fäst i en av ringarna på selen. Om hästen har lätt för att gå i form har jag fäst tömmen ganska högt. Om hästen har svårt att gå lågt fäster jag tömmen längre ner. Om hästen går jättedjupt har jag tömmen fäst högt, så att hästen inte dyker.

Jag skulle nog inte börja med gramanfästning eller inspänningar vid tömkörning, sånt lämnar jag till de som säkert vet vad de gör. Inspänningstyglar är väl inte direkt nåt att ha vid tömkörning ö h t, utan mer vid longering?
Det viktigaste du har är din yttertöm. Använder du innertöm "för mkt" longerar du egentligen, istället för att tömköra...

Jag rekommenderar fortfarande att ta hjälp av nån som kan! Titta på Anders Erikssons videor, så är det en bra hjälp på vägen, men ta också hjälp av nån som kan!
(Det var först när jag tog hjälp som jag insåg hur fel jag lärt mig från början!)

Lycka till!

Tack för svaret ! vart hittar jag dom filmerna ?? Jag ahr pratat med en på min ridskola som ahr en shettis som dom åker runt i hela världen och gör shower emd tömkörning mm .. Så hon ska hjälpa mej .men vart hitar jag dom filmerna du berättade om ?

:banana:yeeah :banana:

T ex Hööks har dem. Brukar finnas där hästböcker säljs. Vet att Anders säljer dem själv också.
Kolla med nån på ridskolan - nån kanske har dem?!
(Han har gjort flera olika; Tömkörning, Bett, och sånt.)

Jag har ingen bra erfarenhet av att dra ner huvudet på stjärnkikare
Jag har sett hur det görs med "stjärnkikare" Innertöm spänns som vanligt utifrån och in. Yttertöm spänns inifrån och ut. tömmen fästes mellan frambenen i gjorden. När man kommit åt problemet spänner man om. Det är bra om man har en duktig tränare till hjälp.

Nanne/ :banana:

Min erfarenhet är att det inte sitter i huvudställningen, att spänna in hästen har inte löst mina bekymmer långsiktigt. Hästar som har vänt sig ut och in (upp med huvudet, spända gångarter med pinniga ben, visat ögonvitorna) har oftast inte ro att slappna av och hitta balansen. Genom att fokusera mer på bakbenen och ryggen och börja bygga balansen och lugnet därifrån har oftast resulterat i sänkt huvud längre fram. Att kräva lydighet i tempo och vägar framför själva eftergiften i nacken tycker jag ger mer längre fram i utbildningen. Men som jag skrev tidigare vi gör alla olika och det finns många olika vägar till målet, min är kanske lite längre och i uppförsbacke… :)

Sv: Tömkörning

Personligen brukar jag välja vilken ring jag sätter tömmarna i beroende på hästens utbildningsgrad (ju lägre utbildningsgrad desto lägre ring) och om jag vet att hästen gärna "dyker" tar jag högre ringar och vice versa. Fast samtidigt som det är viktigt att det känns rätt, och att man använder de ringarna som passar hästen bäst, så får man inte glömma bakbenen, och ryggen, det är ju genom de partierna man vill få hästen att arbeta, och det blir svårt om man bara fokuserar på huvudet och nacken! :idea:

Sv: Tömkörning

på en tömlrningsgjord finns det olika höjder och nivåer, så längre ner man väljer, desto lägre posetion kommer hästen att jobba och gå, på Anders Eriksson tömkörnings film, beskriver han just det där, en häst som har svårt att slappna av och jobba ska amn ha i en låg posetion, osv.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 038
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
1 836
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar