man lär sig ganska mycket av att helt enkelt tömköra lite själv på ridbanan.
det minsta du behöver är en däckel (kör däckel, longergjord eller tömkörningsgjord), och 2 longerlinor för tömmar, har du ingen aning om du vill tömköra mer så räcker detta finfint.
har du en medhjälpare som kan gå framme vid hästens huvud är det bra, annars så kan det finnas en risk för trassel om varken du eller hästen vet vad ni håller på med
.
sen är det som att rida, jämn kontakt med bettet oavsett gångart och följ efter i hästens spår. ha tömmarna löpande i handen och gör aldrig öglor av överbliven töm. spö använder du vid behov, longerpisk är dock för långt, dressyrspö är lätt i handen och lagom att vifta med även om du inte når fram till hästen rumpa med den.
kan du tömköra ordentligt med ovanstående så kommer det bli en barnlek sen med ordentlig däckel och lädertömmar ^_^.
jag började tömköra med en gammal shettis däckel och 2 longerlinor på mitt halvgalna halvblod
, mycket rakt spår och övergångar blev det då det typ var det enda som gick med den utrustningen, men även det lärde man sig mycket på, när jag sen började med voltspår så var positionen och rösten allt, för annars så kasade däckeln åt sidan.
nu i våras dvs 4 år efter första shettis däckeln och några år med en vinglig longergjord så fick jag låna en ordentlig globus gjord
och gjorde galoppombyten på töm för första gången lekande lätt ^_^.
och oavsett utrustning så älskar jag att tömköra
, en otrolig känsla av att kunna göra så mycket med så lite och låta hästen flyga fram utan ryttare med nästan bara ens position som samlande/drivande hjälp