Sv: tömkörning?
I går tömkörde jag min nyblivna tvååring PÅ RIKTIGT, jag stod i mitten och hon gick RUNT mig!! det ni
Jag hade inte full tömlängd för jag var tvunget till att parera henne ibland då hon lockades in till mitten, om jag gick lite närmare henne, i boghöjd, så funkade det bättre. Tillsist var jag så glad och stolt så jag nästan grinade
*fjant*
Jag lärde mig snabbt att man måste ha tajta tömmar (kontakt med munnen) heeeela tiden, annars funkar det inte alls på henne. Eller ja, men då blev det ju inga fina småhjälper utan mer "hejsanhoppsan nu kom det ett tömtag" o så hade jag ingen koll på hur pass mkt jag behövde ta. Jag höll den strama tömmen som om jag höll i tyglarna, då gick det ju även bra att vara fjädrande och lätt, och bara vickade på lillfingret lite för att få henne att svänga utåt/inåt.
Ja, jag gör säker tusen miljoner fel med henne, men vi gör det på "vårt" sätt så får vi hoppas att det funkar in i framtiden också.
En lite allmän undran; brukar unghästar söka sig nedåt framåt av sig själva bara de hajjar grejen? Hon gick i jättefin form igår och jag undrade ett tag om det var jag som drog ned henne eller om hon bara sökte sig dit själv. Har tömmen fäst från bettet till aachenrem på båda sidor, och till handen.
Vi ska fortsätta så här i skritt ett tag till så testar vi trav när vi kan tömköra i skritt och blunda samtidigt