Sv: tömkörning?
Jadu vännen, vad ska jag säga...
allt jag gjort är att tipsa om några tömsättningar inklusive en aachenrem....
ang. dina hagproblem: jag har ju antytt förrut att jag tycker du har större problem än vad sig borde vara....dock är inte beslutet vare sig roligt eller klockrent, mycket svårt att besluta om.
tyvärr har jag varit hästägare så många herrans år med olika flockkonstellationer att jag anser mig ha belägg för konstaterandet att det SKA inte vara ständiga skador i hagen, då funkar inte flocken riktigt......
Numera, även om det sitter hårt åt när det skiter sig, för man bryr sig om hästarna och de de anser som sina kompisar osv, så tar jag faktiskt beslutet att sära dem åt, om skador avlöper varandra hela tiden och det är oro och spring i hagen. Trots allt så är hästarna hästar, de ska ha sällskap, men om sällskapet innebär ständig oro i flocken eller konstant röj (vilket faktiskt inte är naturligt det heller), och skador så ja -nånstans måste ändå faktumet att de kostar pengar och man har dem för annat än konstant oro och skadevård tas i beräkning. De själva förstår inte vad som är bäst för dem,hållbarhetsmässigt. dessvärre.
Jag har särat min häst från individer han inte passat ihop med, några gånger genom åren. då har han gått ensam fast i angränsande hage vägg i vägg med andra hästar på bägge sidor. Jag har inte upplevt att han uppvisat några personlighetsförändringar annat än att han blivit mer intresserad av att umgås med mig, vilket i.o.f är ett tecken att de trivs allra bäst med kompis, vilket vi redan vet
. ¨blessyrerna har dock minskat omedelbart med 100 procent trots att de haft samma stora härliga ytor osv..... men visst skär det i hjärtat.....jag är glad att min häst de senaste 3 åren går med en underbar kompis, där bus förekommer men på en sansad nivå, och de helt klart bara avgudar varandra. står ofta och myser och kliar, småbusar, men sansat, äter ur samma hö häck, går sida vid sida och betar osv. det är som sagt INTE sjävklart att bara för att de gillar varandra som individer, funkar ihop säkerhetsmässigt.