Sv: tömkörning?
kl
blev klar med hemtentan tidigt så jag tänkte ta en tömkörningstur i skogen med lite voltarbete på en grusplan jag hittat på en läglig plats. trodde jag ja. det blåste rätt friskt ute men vi bor i skåne - det är inte som att det är första gången...
travade lite lugnt, han var duktig och jag joggade på bakom med hunden knuten runt midjan (vi ser nog rätt roliga ut när vi är ute
). skrittade en bit, ber om trav igen och hästen flyger i luften, bockar och sen kan vi trava normalt igen. så har han aldrig gjort förut, men okej, lite överskottsenergi kan väl alla ha. senare, vid skritt, flyger han i luften igen och snurrar därefter så han är vänd mot mig - inte helt kul med tömmar... kommer till grusplanen och han är spänd till tusen, ber honom om trav - får bock och kick. ber om trav igen - samma sak. suck. då öppnar sig himlen så jag bestämmer mig för att vi uppenbarligen inte får något vettigt gjort, kopplar ena tömmen som grimskaft och går hemåt.
han är aldrig nåt problem att promenera med, men nu är han helt hysterisk, taktar och fjantar. möter en kvinna med paraply som jag snällt får be fälla ihop paraplyet en stund - han hade nog exploderat.
kommer hem, passerar paddocken där två pers rider. han flyger i luften och kickar mot mig (som är mellan honom o paddocken) 2 ggr
suck!! hade ju gärna varit i paddocken nästa gång men det går inte, alldeles för mkt vatten. på ryggen gör det mig inget om han hoppar o studsar men när jag har långa tömmar ser jag gärna att han håller sig i en och samma riktning åtminstone
så nu får jag se hur han är på söndag då jag ska rida, ska prata med ägaren förstås om han brukar bli såhär av någon anledning, han är fullblod så han kan ju ha varit lite överladdad, men jag har aldrig sett honom såhär innan!
blä, sorry, var bara tvungen att vräka ur mig lite. var blöt, trött och irriterad när jag kom hem och har suttit instängd med tenta i en vecka så det glas vin jag dricker nu anser jag mig vara välförtjänt av...