Sv: tömkörning?
Ah! I fatt! Jag får väll i värsta fall sätta på bettskivor *kräääks* hahaha aaaldrig i livet att jag skulle sätta det på min stora ståtliga fina tömkörningshäst! Hah! Bettskivor är bara tillåtna på små söta gulleponnis.
Jag skulle heldre kapitulera och sätta på ett rakt med fasta ringar!
Har han inte uppvisat obehag så är det förmodligen inget problem.
jag skulle nog välja bettskivor på ett bett hästen trivs med, hellre än ett annat bett, men det är ju jag
ang. diskussionen nu ang. tömkörar gurus, tränare osv:
jag tycker det är jättepositivt att man litar på sin tränare och har förtroende för denne. Det är en förutsättning för att det ska funka ö.h.t! Däremot är jag lite reserverad om man alltid tror blint på sin tränare, eller om tränaren är så stark i sina förkunnanden att det liksom aldrig finns annat än svart eller vitt. Tänker på det du redogjorde för att din tränare säger alltid delat bett med lösa ringar, bland annat, men även lite tidigare diskussioner.
jag tycker det är superviktigt att en tränare är öppen för infallsvinklar, ingen är komplett eller har sett alla scenarios liksom.
jag har ridit för en tränare jag hade superförtroende för och gillade massor. Hon kommenterade en dag att jag hade min nosgrimma för löst spänd och ville dra åt den. Jag sade då att jag har provat med nosgrimman hårdare spänd (vilket inte var hårt det heller men min häst vill verkligen ha LÖST), och att hästen blir spänd i käkarna av det. Tränaren backade då direkt och sa att jaha, ojdå, jamen har du provat det så då ska jag inte propsa på det. Kanske skulle jag prova lite lösare på min, upplever att den blir spänd ibland."
sånt respekterar jag! Gillar när tränare lyssnar och faktiskt tar in att man kan ha provat saker och ser att argumentet kan ha en grund - samt ödmjukhet att man kanske inte alltid sett alla scenarios, eller tänkt på allt, eller kan allt!
Nu blev det lite OT men jag har tänkt på det utifrån en del kommentarer i tråden, och jag tycker det är viktigt så jag vill kommentera det.
Det är ALDRIG så att man inte kan ha en vettig grund eller belägg för en känsla eller ngt man provat, som elev, även om tränaren råkar ha ridit OS. Faktiskt. Och en tränare som inte kan ta till sig det och stanna upp och lyssna, nja - jag har svårt för det.