Tömkörning

V

voltigehoppare

Visste inte riktigt om jag skulle lägga tråden här eller under körning så flytta den gärna om den ligger fel.

Tänkte höra med er som tömkör era hästar hur ni gör. Framförallt hur ni sätter era tömmar. Lite bilder eller fina paint teckningar kanske? :D

Jag tömkör min häst lite då och då som komplement till ridningen. Det tycker hon är superkul. Jag har tillgång till ganska snirklig travbana eller så tömkör jag ute i naturen. Jag har alltid haft tömmarna genom de lägsta ringarna i gjorden och rakt fram till bettet, vill ha en lång och låg form. Då kan hon bli lite stark ute för att hon har så mkt energi och tycker det är så roligt så har ni något förslag på andra sätt att spänna tömmarna? Jag vill fortfarande ha den låga formen som mål utan att hon blir så jäklarns stark..

Så fram med bilder eller beskrivningar hur ni går till väga :)

Sv: Tömkörning

Då får du gärna tipsa om lite bra övningar. Tänk på att jag inte har tillgång till någon ridbana eller så :)

Sen tror jag nog att jag ska prova med ett milt bett istället för sidepull som jag kör med nu. Funderar på ett billy allen med d-ringar.

Jag tycker det är jätte kul att tömköra, roligast är att dressyra från marken i ridhuset typ, dock så gillar min häst inte det så mycket så vi är ute på grusvägarna och i terrängen.

Jag sätter alltid tömmarna genom genom den näst högsta tömringen men sen har jag oxå ett körbett på honom(liverpoolstången) där jag så klart helst vill ha på den allra mildaste graden på bettet, men jag får varriera mej där då han kan bli så himla stark och bara dra iväg om man sätter lite press på honom när han är på sitt pigga humör.

Tömkörde även en c-ponny igår och då satte jag tömmarna genom samma ring på gjorden.

Finns ju tömmar med en hake man sätter i bettet och sen i gjorden. Alltså man drar tömmen genom en lämplig tömring och sen skippar man att fästa tömmen i bettet och fäster den i gjorden i en annan ring för att sen hitta det lilla knäppet med en finurlig grej på som gör att tömmen glider lätt och smidigt, det sätter du i bettringen. Med dessa tömmar får man lite mer power och kan säkert funka bäst om man vill fusktömköra, alltså ha tömmar och grejjer men håller sej bara på en volt, alltså lite mer av longering än tömkörning i mina ögon.
Dock så arbetade jag hästar utbildade på unghästnivå-grandprixnivå med dessa tömmar, fast på både raka spår samt volter och jag gillade dom.

Så jag vet inte vad som är bäst med en häst som blir stark, ett skarpare bett kanske, då handen som håller i tömmen reglerar hur skarpt bettet blir.
Att hålla på med graman principer (som dom tömmar jag beskrev tex) kanske oxå kan funka men det kan bli svårt att få ett bra stöd då utan att hästen lätt krullar ihop sej, kanske, jag vet inte, beror så mycket på den häst man tömkör.

Vanligt bett med tömmarna i det läge jag har dom tycker jag är allra bäst om det funkar. Men man får väl ut lite olika effekter beroende på vilken tömmring man väljer, även hästens utbildningsgrad kan ju påverka vart du väljer att dra tömmen igenom.

Ett par bra tömmar och en stabil tömkörningsgjord gör oxå mycket. Dom ska helst vara av läder då man får ett bättre grepp samt att hästen uppfattar hjälperna från handen tydligare än om man har för lätta vävribbtömmar. Sen är ju längden och bredden oxå viktig, det ska vara behändigt att arbeta med för bästa förutsättning.

Tror inte jag var till så mycket hjälp. Men som någon annan oxå skrev, se till att hon lyssnar ordentligt på dina komandon, kanske börja dressyra lite innanför staket på tömmen.
Lycka till:)

Tack för ett utförligt svar!

Jag har en "tärnsjökopia" från globus med stående ringar och lädertömmar. Den funkar jättebra.

Jag vill ju ,precis som du säger inte, fusk-krulla ihop henne så det är väl kanske bäst att jag har det som jag har det då. Kanske är så lätt som att jag får lägga bort sidepullet vid tömkörningen och byta till bett helt enkelt :angel:
(Hade funderingar på ett billy allen med d-ringar isf, verkar ju vara milt men också ge tydliga signaler)

Har ju tyvärr ingen bana eller ridhus att vara i just nu så ända stängslade området blir ju då kuperade hagar *pust* ;)

Har du tips på särskilda övningar som funkar utomhus? Hon följer tygeltagen bra och går undan för tömmen mot rumpan/sidan. Det hon blir stark i är ju drivningen framåt för att hon är så pigg och tolkar gärna det mesta som drivande då :D

jag har oxå globus gjorden och gillar den. jag hade nog inte tömkört bettlöst då man aldrig kan få rätt stöd då. testa med vanligt tränsbet. jag hade nog övat på att göra halt och sen sätta igång från halt till skritt och med tiden ta halt till trav. ta få travsteg/skrittsteg innan det är dax för att stå stilla igen. träna på att stå stilla en längre tid, det är du som bestämmer när ni ska gå. öva ryggningar och sen lite vändningar mellan träden, tvärt som stort. när ni båda känner er hemma med uppgiften tömkörning så kan man i skritt börja träna lite öppnor och skänkelvikningar. när det sen sitter kan man gå över till trav.
man kan förbereda ganska mycket inför dressyrarbetet med tömkörningen.

Det går alldeles utmärkt att tömköra bettlöst och få rätt "stöd". Jag tömkör oftast med kapson, träningsgrimma eller repgrimma.

TS Jobba mycket med övergångar och att hon ska gå i det tempo du vill. Bli inte hängande i tömmen utan kräv reaktion direkt.

ok jag har aldrig testat men det känns som om att det blir lite dubbla budskap på nått vis svårt att svänga. för när man rider så har man ju säte o skänklar att justera med. får väl testa någon gång.

Senast ändrad:

Det är rekommenderat av flera tömkörningsinstruktörer med kända namn att börja tömköra med bettlöst (t.ex. kapson) hos en oerfaren häst eller oerfaren person.

Det är jättelätt att bli för stark och långsam i handen i tömkörning eftersom det är en bit till hästens mun.

Det är rekommenderat av flera tömkörningsinstruktörer med kända namn att börja tömköra med bettlöst (t.ex. kapson) hos en oerfaren häst eller oerfaren person.

Det är jättelätt att bli för stark och långsam i handen i tömkörning eftersom det är en bit till hästens mun.

där ser man. man lär sej alltid nått nytt:idea:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 331
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 498
Senast: Pratsch
·
Utrustning Har en ponny som tydligt visar att han inte trivs med bett. Kollad i munnen av erkänt duktig hästtandläkare men inget konstigt där. Vad...
Svar
4
· Visningar
1 107
Senast: Leeelot
·
Utrustning Hej, behöver hjälp att tänka lite! Min fyraåring går på ett oledat bett med lösa ringar och bettplattor. Har varit jättefin på det och...
Svar
7
· Visningar
1 052
Senast: ygenda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama