Tömkörning, vilket bett?

Skreppur

Trådstartare
Jag ska till hööks imorgon och kan passa på o fråga en sak.. Min enormt testande shettiskille går så enormt dåligt i tvådelat när vi tömkör: han slänger med huvudet, tappar koncentrationen och gapar jämt när man tar i honom. Det ser inte harmoniskt ut alls!, så jag har lagt undan all träning tills jag fått ett annat bett.. :(

Nu har han ett tvådelat mässingbett 8,5cm. Vadför bett tycker ni jag ska köpa som är behagligt och passar till lite allround främst tömkörning? Hjalp! :cry:

Sv: Tömkörning, vilket bett?

Skreppur skrev:
Jag ska till hööks imorgon och kan passa på o fråga en sak.. Min enormt testande shettiskille går så enormt dåligt i tvådelat när vi tömkör: han slänger med huvudet, tappar koncentrationen och gapar jämt när man tar i honom. Det ser inte harmoniskt ut alls!, så jag har lagt undan all träning tills jag fått ett annat bett.. :(

Nu har han ett tvådelat mässingbett 8,5cm. Vadför bett tycker ni jag ska köpa som är behagligt och passar till lite allround främst tömkörning? Hjalp! :cry:

jag har alltid tyckt att både tömköra och köra ponnyer har funkat bäst på ett helt vanligt rakt bett. :) Annars kan du alltid testa ett vanligt 3-delat. Tycker inte du ska börja fibbla med konstiga bett, eller skarpare en så.

Åh så bra, för det var just ett rakt jag tänkt på! (: Vet du om hööks, horse eller typ börjes har ett sådant i 8-8,5cm? (:

Tyvärr så har inte Hööks mindre än 9,5 i sina bett... Jag har löst det så till mina småttingar att jag har tagit ett 9,5 rakt med bettskivor. Inte det bästa, men ändå ett vettigt alternativ.

Det är svårt att få tag i bett till dom riktigt små, eftersom tredelat oftast är så breda i mittpartiet så att själva "leden" hamnar över lanerna. Tvådelade är oftast en nackdel eftersom dom är så grunda i munnen eftersom dom är så små.

Jag använder raka till mina minsta och det fungerar bäst. Lycka till!

MEH! Varför är sortiment för minihäst så extremt litet, är shettisar inte hästar, räknas dom som älgar kanske? :smirk:

Så träligt det blev nu. Tittade på hööks och de har många raka bett i olika tjocklekar. Vilket av dom alla? :crazy:

Jag tror minishettisar kan sorteras under samma kategori som tamiller. Små, söta, luddiga och skenet bedrar. :D

Jag håller med, storlekar under 9.5 är skitsvåra att hitta.

Så vart hittar man ett tredelat och ett rakt bett till en iller? :angel:

Men bettskivor var smart, men hur vet man om det passar när inte "plupparna" syns? :crazy:

Skreppur skrev:
Så vart hittar man ett tredelat och ett rakt bett till en iller? :angel:

Men bettskivor var smart, men hur vet man om det passar när inte "plupparna" syns? :crazy:

haha vilka pluppar? :D

Det du kan göra är att köpa ett rakt 9,5 och sedan köpa ett par bettskivor, det borde funka utan några problem, med ett rakt bett behöver du inte vara orolig över att något kommer att trycka över lanerna som det kan göras med ett litet för stort 3-delat bett. försök ta det du tycker mest om och tänk på att dinhäst har en liten mun och nog gärna vill ha ett smalt. :)

Haha.. inte pluppar direkt.., men det som ser ut som pluggar (den lilla del av bettet som "sticker ut" som man kan avgöra om bettet är lagomt stort eller inte. hehe :p *bild*

500017.jpg

Föresten, bettskivorna, ska dom ligga intill munenför att bettet ska vara i rätt storlek? (:

Skreppur skrev:
Haha.. inte pluppar direkt.., men det som ser ut som pluggar (den lilla del av bettet som "sticker ut" som man kan avgöra om bettet är lagomt stort eller inte. hehe :p *bild*

500017.jpg

Föresten, bettskivorna, ska dom ligga intill munenför att bettet ska vara i rätt storlek? (:

hha jaha då förstår jag, men man mäter ett bett inan för "plupparna" man lägger mätgrejen från bettringen till den anndra bett ringden, så plupparna struntar man i, det som är utanför bett ringarna. :) haha svårt att förklara, och jah bettplatorna ska vara närmt hästens mun för att förhindra att bettet åker runt eller klämer hästen osv. :)

Men OJ, det visste jag inte! Trodde det var hela "stången" man mätte, se vad man lär sig :D

Haha, hittade lite bett på horze.com. Raka gummibett, vad är det bra för? Eller raka gummibett med äppelsmak?

Tänk på att anledningen till att han bråkar med bettet du har kan vara för att det är för tjockt. Nu vet jag inte hur tjockt bettet är, men jag har erfarenheter av att ett smalare bett gör hästen mer harmonisk. Bytte bett på den ny inköpta ponnyn från ett tjockt bett som tog upp hela munnen, till ett smalt bett och vilken skillnad!

Skreppur skrev:
Men OJ, det visste jag inte! Trodde det var hela "stången" man mätte, se vad man lär sig :D

Haha, hittade lite bett på horze.com. Raka gummibett, vad är det bra för? Eller raka gummibett med äppelsmak?

ett gummibett är offtast lite mjukare och trevligare för hästen att ha i munnen, inte lika hårt och kallt, desutom kan hästen bita lite i det, haha det är juh Gummi! :D det viktigaste är att hitta ett som är i rätt storlek och som inte är för tjockt, offtast är det så att folk låter sina hästar gå med för tjocka bett, o tänk er själva, det är då inte lätt att svälja eller röra munnen, med en tjock grej som blokerar allt. :)

Skreppur skrev:
MEH! Varför är sortiment för minihäst så extremt litet, är shettisar inte hästar, räknas dom som älgar kanske? :smirk:
:

Hejsan!

Jag har ett tips :idea: på ett litet, rakt bett med små bettringar.

Travhästens s.k. käkbett eller uppkäkbett :) . Detta bett finns på välsorterade ridsportsbutiker eller i travsportsbutiken. Det är smalt och kort och passar den lilla hästen super bra! Och inte är det dyrt heller.

Annars så kan en kapson vara en bra lösning vid tömkörning, eller någon annan smart bettlös konstruktion i passande storlek, ex: en engelsk nosgrimma där du fäster tömmarna i ringarna på nosgrimman.

Lycka till!

Liknande trådar

Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
4 497
Senast: Kristall10
·
Hästvård Behöver lite akut hjälp med råd... Köpte en 6-åring för ca 4-5 månader sedan, hopphäst importerad från Polen i årsskiftet till ett...
2
Svar
28
· Visningar
5 987
Senast: Luff
·
Utrustning Har ett kallblod här hemma som är stark som 14 oxar! Han är lite i utbildnings skedet ännu med ridningen, allt går bra och han utvecklas...
Svar
11
· Visningar
1 442
Senast: Totola
·
P
Utrustning Jag har nyss fått hem en shettis, som inte alls verkar gilla att ha bett. Det går bra om man inte "rör" på det, dvs svänger eller...
Svar
2
· Visningar
767
Senast: pavement
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30