Tömkörning, redo för trav?

Z

Zeita

Jag har precis börjat tömköra och känner att jag skulle behöva lite grundläggande tips. Är mestadels ute i skogen på vägar och vill inte arbeta på ridbanan. Hästen är van att bli tömkörd och lyssnar bra på det mesta. En sak har jag undrat över, är det ok att trava i lugnt tempo även om skritten inte är helt i samlad form? Kom gärna med tips om grundläggande övningar!

Sv: Tömkörning, redo för trav?

Varför vill du inte vara på ridbanan? Jag kör mest i skogen jag också men tycker det är bra att växla med banan, dels har vi ingen öppen yta där jag kan köra på volt, dessutom gillar jag att använda bommar o cavaletti i arbetet. En bra grundregel är att börja trava först när hästen är avslappnad och arbetar på bra i skritten. När du börjar trava så är det ju inte säkert att hästen orkar samla sig så pass mycket att du kan gå bakom från början, tänk på att inte fläng springa bakom bara utan ge stöd! :)

VarfÖr Inte Åka PÅ Kurs SÅ Du FÅr LÄra Dig En Massa TÖmkÖrning?? Det Är JÄttekul FÖr BÅde HÄst Och Kusk. PÅ Mina Kurser TrÄnar Vi HÄstarna BÅde PÅ Banan Och I Skogen. Vi TrÄnar TÖmkÖrningsprogram Och Även Skolorna NÄr Man Kommit SÅ LÅngt. Det Är SÅ Nyttigt Att Se Hur HÄsten RÖr Sig Och Man Har Stor Nytta Av Detta Även I Ridningen.

Det blir så när man skriver med endast stora bokstäver :)

Nu vill ju inte jag kalla mig proffs men hur menar du med redo för trav?? Jag kör ju in unghästar lite då o då o jag kräver inte av dem att de ska gå i samlad form bara för att jag tömkör o innan trav?...

Jag brukar trava rätt tidigt (på tex. stor volt) så de slappnar av lättare. Tycker de vill bli onödigt spända om jag bara krånglar med dem o håller in hela tiden. Frisk framåtanda vill jag ha på mina hästar. Sakta av o samla ihop dem till sidvärtesrörelser m.m. gör jag när de travat av sig ett tag o är avslappnade o smidiga i kroppen.

Jag tömkör bara i skogen och håller mig mestadels på vägar. Vad jag tänkte på var om det sliter mycket på hästen att gå bakom i trav om skritten inte är fullt samlad? Däremot samlar sig hästen fint i trav och jag kan gå i normal takt bakom.
Någon som har förslag på bra övningar att göra förrutom tempoväxlingar och halter ute i skogen?

Har tyvärr inte möjlighet att lasta och åka iväg på kurs, men på sikt ska jag försöka ta ut tränare. Någon som vet om tränare brukar "acceptera" att lära ut övningar i skogen och inte göra dessa på ridbanan?

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 261
Senast: MiniLi
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 145
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 446
Senast: Roheryn
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 694
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack nummer 18