Tömkörning med sadel?

A

Arev

Är det ett bra sätt att vänja hästen vid att ha sadel och stigläder med stigbyglar som hänger?
Vet att man kan longera också men har ingen bra plats för det just nu.

Tar gärna emot fler tips och ideer.:)

Sv: Tömkörning med sadel?

Nja, jag hade nog inte valt tömkörning för sadelinvänjning. Rätt mycket som ändå kan gå fel, det räcker med att den lugna hästen hoppar till, märker att det spänner på fel ställe, får spunk, snurrar runt och trasslar in sig i tömmarna. Då är det inte roligt.

Jag hade nog hellre ordnat så det finns ordentliga inridningsmöjligheter med väl inhägnat område med bra underlag, så hästen får de bästa förutsättningarna. Det som går fel vid inridning sitter ofta i hela hästens liv.

Ja, jag tycker att det är ett lämpligt sätt att tömköra när man vill vänja hästen vid något och inte är så intresserad av precision i var tömmen ligger på för höjd, mm, mm.

Gör så att du låter stigbyglarna hänga ner och knyt ihop dem med ett balsnöre eller annat under hästens mage. Alltså det ska inte sitta fast utan är till för att stigbyglarna inte ska fara omkring överallt. Trä sedan tömmarna genom stigbyglarna.

Jättebra för att träna svängar, halter, ryggningar och samtidigt vänja vid sadeln.

/Camilla

Ja, alltså när jag nu läser Lovisaleonora_:s inlägg så menar jag alltså att detta inte görs FÖRSTA gången hästen har sadeln på utan då är det bara sadelinvänjning som gäller och du kan ju då hålla till i hagen och behöver ingen speciell plats för att longera!

Självklart så ska man inte börja med det, men när man kommit en bit på vägen så...

Liknande trådar

Utrustning Är det nån här som testat dessa stigbyglar eller har nått annat bra tips? Jag är ute efter typ freejump men som är säkrare än just...
Svar
7
· Visningar
469
Utrustning Letar ny sadel till min ena pålle som har tappat muskler efter fölning mm. Utprovaren sa för flera år sen att hon har en rak rygg...
Svar
0
· Visningar
296
Fritid Ska till Stockholm och turista fem dagar i augusti. Hallwylska, Nordiska museet, Gripsholms slott, och Livrustkammaren har jag redan...
2
Svar
39
· Visningar
1 169
Hemmet Mobilberoende-tråden fick mig att tänka på att jag i princip varje dag fastnar i mobilen direkt på morgonen, en vana jag gärna blir av...
Svar
12
· Visningar
427
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama