Tömkörning med ny häst

O

Orvar

Vad bör man ränka på när man ska tömköra en häst för första gången?

Hästen har aldrig gjort detta och hon är endast sutten på ett 30 tal gånger, men mycket bra gensvar. Hon är en kanon häst och grymt arbetsvillig...

Vad ska man börja med för övningar? Hur kan gästen reagera första gången?

Sv: Tömkörning med ny häst

Ha en medhjälpare som har hästen i grimskaft i början. Medhjälparen kan då gå före. När det funkar kan den gå på sidan o lite bakom så hästen får gå först. Sen när det flyter så kan du prova själv. Träna på halt, igångsättning och att svänga i början. Det är bra om hästen har sänkt huvud i igångsättningen. Lycka till.

Det som jag har varit med om kan hända i början är att hästen inte vill gå fram, tvekar, sparkar bakut när man driver på. Därför är det bra med medhjälpare. Håll avståndet och se till att tömmarna ligger på sidorna under ryggens höjd om den snurrar så du kan rama in bakdelen. Annars kan den linda in sig med tömmarna runt halsen.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 675
Senast: Rosett
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 462
Senast: Roxy
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 385
Senast: Lutten
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 559
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar