Tömkörning - inspänning eller inte?

Sv: Tömkörning - inspänning eller inte?

Ja, även om hon "egentligen" är storhästinstruktör så har hon jobbat en hel del med isisar. Jag tycker att hon är duktig på det hon gör även om jag vill använda en annan väg själv så att säga.

Tycker det är väldigt stor skillnad på inspänning och olika sätt att fästa tömmen. Olika tömfästningar kan bero på vilken position och vilket jobb och att inverkan ska komma rätt på hästen än som för inspänningen att låsa fast en häst i en "korrekt" form.

För mig är en vanlig tömhållning att innertömmen går direkt från handen till bettet och yttertömmen går från handen, runt hästens rumpa alternativt över ryggen, till översta ringen på tömkörningsjorden, till bettet. Ser dock många som tömkör med båda tömmarna först till jorden innan bettet, men det är för mig inte den optimala tömföringen.

Ditt sätt känns ju onödigt krångligt. Du måste sen stanna och fixa båda tömmarna innan du byter innersida/yttersida. Jag tömmar mkt ute i naturen och kan inte hålla på och stanna till konstant, då börjar hästen undra och tröttna om jag "ska bara (alfons å pappan)".

Håller med här, sätter man tömmarna så att man måste ändra om om man byter varv känns det mer som longering. Det kanske är bättre rent tekniskt men för mig blir det klart begränsande. Det blir klart omöjligt att göra slalom, serpentiner eller åttvolter och som du skriver ute i naturen.

Islandshästen är en häst och ska behandlas som en sådan. Men vid tömkörning används inte inspänningar. Vid tömkörning kan man variera tömsättningen för att få den lämpligaste kontakten med hästen. Bäst är att ta hjälp av en duktig kusk i början.

När jag har longerat så har jag alltid spänt in.
De gånger jag har longerat utan krav, det vill säga inte spänt in, så jobbar hästen ingenting utan bara springer runt.
Vid inspänning hittar hästen formen och jobbar rätt men det är viktigt att spänna in i olika steg under passet.

Vid uppvärmningen så är det rätt löst för att sedan spänna in till rätt läge.
Innerspänningen spänner jag något kortare än yttre så att hästen böjer sig.
Viktigt dock att man inte spänner in för mycket för då krullar hästen bara ihop sig.

Vid tömkörning har jag ingen inspänning eftersom man själv kan styra tömmarnas längd

Jag sätter alltid tömmen genom gjorden och sedan till bettet, likadant på båda sidor. Jag byter varv ofta, vill kunna göra sidvärtsrörelser åt båda håll osv. Det enda jag ändrar beroende på häst och "dagsform"/utbildning är var på gjorden jag väljer att sätta tömmen - alltså hur högt eller lågt.

Jag långtyglar ganska mycket också, och har då förstås ingen gjord alls.

Liknande trådar

Islandshäst Jag gillar att tömköra och vill ha tips på övningar som är lämpliga särskilt för gångartshästar. Hur man går tillväga steg för steg för...
2
Svar
36
· Visningar
8 599
Senast: Silkisif
·
Körning Nu kommer jag åter igen med mina korkade frågor. Är helt ny inom körningen och tömkörning för instruktör. Har tömkört shettistjejen till...
Svar
5
· Visningar
1 207
Senast: Nora
·
Övr. Hund Minns ni den här tråden om den hyperaktiva goldentiken jag funderat på att ge upp om? Här kommer uppdatering och lite nya funderingar...
Svar
15
· Visningar
1 612
Senast: Brandgul
·
M
Övr. Hund Läs! (Detta är hämtat från Canis.se) Vem är chefen? Text: Randi Helene Tillung Sammanfattning Länge har det varit...
Svar
2
· Visningar
1 283
Senast: millansnillan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka