Tömkörning - inspänning eller inte?

Lona

Trådstartare
Vi har diskuterat det här en hel del i stallet, huruvida islandshästar som tömkörs skall spännas in (och i så fall hur) eller inte.
Instruktören som de flesta anlitar kommer från storhästvärlden och menar att isisar är som vilken häst som helst och att de SKA spännas in för att få stöd och hjälp att hitta rätt form. Motståndarna menar att en isis inte är byggd eller rör sig på samma sätt och alltså inte skall spännas in utan tömköras utan.
Jag tycker att båda lägren har vettiga synpunkter och kör på något mellanting men känner mig ärligt talat lite velig då tömkörning är ganska nytt för mig. Jag är iofs inte mycket för inspänning och hjälptyglar för övrigt men vet inte riktigt vem jag skall lyssna på.
Vad anser ni :confused:?

Sv: Tömkörning - inspänning eller inte?

Jag tycker att din tränare är ute och cyklar.
Varför skulle en annan hästras ha behov av att spännas in? Det känns mer som en tradition att träna hästar som egentligen inte tar hänsyn till hur en häst är byggd (oavsett ras) eller hur en häst jobbar när den jobbar rätt.
Återigen fokuseras det för mycket på huvudets placering när hästen ska "gå i form". Enligt mig kommer en korrekt form bakifrån och när hästen är lösgjord och bär sig själv, inte för att man placerar huvudet på något speciellt ställe. Skulle gärna höra hur den här tränaren menar att en häst ska spännas in för att bli lösgjord och bära sig med bakdelen.

Angående tömkörning så tränar jag för en av Sveriges kanske erkändaste tömkörningsinstruktörer (dvs, han är också från "storhäst-världen") och han nämner aldrig något om inspänning. Snarare tvärtom! Det är enbart fokus på lösgörande och att få hästen att jobba avspänt och elastiskt. Det är i min värld vad tömkörning handlar om.

Enda gången jag anser att en inspänning kan vara utav godo är om man har en häst som behöver bryta ett dåligt och invant beteende och våga tänka framåt och då ska det vara en inspänning som ger möjlighet för hästen att sänka och länga halsen.

:)
Ella

Jag skulle lyssnat på bägge parterna - MEN (som i allt annat som har med våra kära hästar att göra) se till vad jag själv har för häst och dens förutsättningar! Du kan spänna in vissa hästar och jag tror tom att det kan va bra på somliga, men jag tror absolut inte det funkar att dra en kam över alla hästar och säga att hästen ska spännas in, för inspännandets skull.

Jag skulle kollat med nån som är mer hajj på islandshästar, vissa storhäst-tränare är bra även på islandshästar men har de aldrig varit i kontakt med någon hade jag inte frågat denne om ev inspänning på en häst som kan ha mer laterala rörelser än diagonala rörelser :)

Lycka till!

Som sagt, inspänning eller inte har inget med hästtypen att göra utan hur man tänker.

Jag är emot inspänning. Jag använder repgrimma och långt grimskaft anpassat till repgrimman alt kapson där longerlinan spänns på nosryggen så att nacken inte dras in felaktigt och ger hela kroppen en sned, slitande form. Hästen skall bära sig själv och kan den det inte skall man gå tillbaka till skritt och hjälpa den få bakbenen under sig. När den kan det fungerar det i övriga gångarter. Enbart korta tider, max några varv på varje sida.

Tömkörning är roligt och kräver man hanterar både höger och vänster hand så gott som lika bra ;-) Där kan man t ex jobba in en bra kort tölt. Nackdelen tycker jag är att man blir så stark i händerna emot munnen pga den långa tömmen så det jobbar jag med. Jag brukar byta långa tömmar mot en längre tygel där jag tycker jag är lättare i handen.

Jag har ingen erfarenhet av att jobba med hästar som är "stjärnkikare". Den enda gång jag ridit en har jag fått den gå bra med mjuk hand med eftergift. Men har sett att de späns in med rem som går ner mot sadelgjorden. Personligen tycker jag inte om det, jag skulle mer vilja jobba en sådan häst med mycket eftergift så fort den visar att den förstår, mjukgörande, serpentiner, på volt med tygel runt mej och få in bakbenen under sig mm, helt enkelt jobba med förtroendet.

Svar till alla: Jag får erkänna att jag är ganska lättpåverkad :o. Det är klart att jag inte skulle gå med på vad som helst men instruktören fick det onekligen att verka vettigt även om det inte gör det när jag skall återge det, jag har jättesvårt för att stå och säga emot att "det här tycker inte jag är bra".
Den här instruktören är även den som hästens ägare tycker är bäst och jag gör så klart som ägaren vill, vi brukar iofs diskutera om vi har olika åsikter.
MEN jag har tänkt lite på hur min favvoinstruktör jobbar och hon skulle då inte använda inspänning om hon inte hade mycket starka skäl.
Det är dessutom hon som hjälpt mig med den äldre hästen som skulle "mjukas upp" (som jag skrivit om i en annan tråd) och vi har fått jättefina resultat helt på hans villkor :).

Jag får helt enkelt börja tänka och lita på mig själv.

Byt tränare :p! Vi är många som inte spänner in vid tömkörning. om du inte spänner in din häst vid ridning, varför måste du då göra det vid tömmandet? Betydligt vanligare däremot vid longering (fick göra det vid hästskötarexamen tex).

Jag får helt enkelt börja tänka och lita på mig själv.

Ja det är ju du som ska göra det, jag tänker att det är viktigt att själv vara trygg och tro på det man gör. Själv skulle jag inte spänna i tömkörning, tänker att man har så mycket vikt i tömmarna ändå.
Däremot har jag lite inspänt när jag löslongerar.

Jag anser att den skall vara inspännd för att den lättast ska kunna jobba korrekt under arbetet. Jag ser alltför många som både tömkör och longerar och hästen gr i fri form och bara springer.

Framförallt i longering är det mkt viktigt att hästen verkligen jobbar rätt då den faktiskt går enbart på volt som sliter mera på leder och senor.

Och jag vet inte hur det är med andra men när jag väl longerar vill jag ju se hur hästen rör sig när den går i en korrekt form.

Att islandshästen skulle vara byggd p åett annat sätt än vad andra hästar är är baranonsens.
Det är en häst precis som alla andra raser sedan ser alla raser olika ut men de är i grunden samma... en häst=)
Och de har samma behov av att ridas en en korrekt form och höja ryggen och få in rumpan och fördela om vikten från fram till bakkärran.

Och man har samma mål i longering som i tömkörningen, och få lyckas få en häst att jobba korrekt vid tömköprning och longering utan inspänning.

Inspänning är inte alltid tabu hämskt superdåligt... används inspänning på de sätt den är till för så är det super framförallt i utbildningssyfte.
En inspänning skall enbart inverka när hästen gör fel och slår upp huvudet och går emot bettet, så fort hästen går avslappnat och söker sig neråt så hänger inspänningen löst och inverkar inte alls utan då är det som att jobba hästen utan inspänning.

Sedan finns det dom personer som använder inspänningen som nått som tvingar ner hästen i form och spänner in hästen för hårt,
Så att det spelar ingen roll om hästen kör upp huvudet eller slappnar av den kommer inte undan trycket oavsätt... och här är inspänningen fel enligt mig.

Sedan kan inspänning vara bra när nybörjare rider som inte kan få hästen i form, för det är inte bra för någonhäst att gå i en fri form och gå på framdelen.
Det är därför många ridskolor har gummisnodd på sina hästar som går i nybörjarlektionerna för att spara så mkt som möjligt på hästens ben.

Nej nonsens är det inte, islandshästen har en del exteriöra svårigheter bl a utrymmet mellan ganascherna och mot halsen som på många hästar är trångt. Vilket just är vanligt för islandshästen.

Jag tillför inget i själva diskussionen inspänning, men vill påpeka felaktigheten i påståendet.

Ja det är ju du som ska göra det, jag tänker att det är viktigt att själv vara trygg och tro på det man gör. Själv skulle jag inte spänna i tömkörning, tänker att man har så mycket vikt i tömmarna ändå.
Däremot har jag lite inspänt när jag löslongerar.

Jo, jag inser dessutom att jag nog verkar VÄLDIGT osäker och okunnig här på buke, det är väl egentligen så att jag oftast har en uppfattning om saker och ting men vill höra vad andra tycker. Jag är osäker på mig själv överlag så att säga och hästarna har legat på hyllan ett antal år, det har hänt mycket i hästvärlden på den tiden!

*KL*
Saken är också den att det är inte min häst och naturligtvis gör jag som hästens ägare vill. Det är klart att jag kan låta bli att rida/tömköra för en viss tränare men det är lite av en balansgång det där. Skall nog föreslå om det är ok att testa att tömma henne utan inspänning, hon har väldigt lätt för att gå i en trevlig form så det borde inte behövas.

Nä tycker nog inte du verkar osäker eller okunnig!
Vad är osäker och okunnig när det gäller dessa ämnen? Det finns ju inga rätta svar, allt vi gör med hästarna har ju vi människor hittat på...

Jag tror att frågor och funderingar tyder på att du är öppen och intresserad av vad som blir bäst för hästen.:)

*kl*

Jag föredrar att longera med inspänning om hästen behöver det. Jag vill inte longera en häst som spänner underhalsen och kutar runt ställd utåt.
Å andra sidan föredrar jag att inte longera alls :p
Jag tömkör hellre och då förstår jag inte ALLS varför man ska spänna in :confused: Man har ju tömmen? Om det är självklart att spänna in när man tömkör borde det ju vara självklart att spänna in när man rider också?

Eller menas det att man fäster tömmen på olika sätt? Jag modellerar det väldigt frånhäst och häst och gång till annan. Jag fäster tömmen på det sätt hästen behöver just då,helt enkelt :)

Jag förstår inte heller varför man skulle behöva nån skilld inspänning vid tömkörning eftersom det går att variera själva tömsättningen enligt häst och behov :confused:

Vid longering är ju sen situationen en helt annan, där kan det i vissa situationer vara på sin plats med inspänning av nåt slag, men det är ju skäl att veta vad man gör och inte spänna in bara "för att det ska göras så".

*kl*

Är på besök i islandsvärlden, och vill bara säga att jag aldrig har inspänning på mina hästar vid tömkörning. Hästen ska ju arbeta i handen på samma sätt oavsett om man rider eller har hästen på töm.

Tack :).

*KL*
För att förtydliga det hela så uttryckte jag mig luddigt, det är inte inspänningstyglar utan helt enkelt att hon sätter tömmen på olika sätt men det blir ju med "inspänningseffekt". Jag upplever i alla fall att det blir mer av "tvång" än om man bara har tömmen som när man skall köra, dvs direkt från bettet -> genom ringarna -> handen.

*kl*

Är på besök i islandsvärlden, och vill bara säga att jag aldrig har inspänning på mina hästar vid tömkörning. Hästen ska ju arbeta i handen på samma sätt oavsett om man rider eller har hästen på töm.

Ska man inte sätta både på sidan och ner mellan frambenen :devil:. Samtidigt.:crazy:

Jag tycker att det är märkligt att man som instruktör vågar påstå att det är ett måste och denna verkar för övrigt inte kunna speciellt mkt om rasen heller. Så jag undrar har hon öht tömkört islandshästar? Det låter inte så. Visst att det är skillnad på ras och ras. Men då borde det gälla alla travare med eller fjordingar kanske? Och nej det går alldeles utmärkt att tömma alla nämnda raser helt normalt utan att krångla till det.

Tack :).

*KL*
För att förtydliga det hela så uttryckte jag mig luddigt, det är inte inspänningstyglar utan helt enkelt att hon sätter tömmen på olika sätt men det blir ju med "inspänningseffekt". Jag upplever i alla fall att det blir mer av "tvång" än om man bara har tömmen som när man skall köra, dvs direkt från bettet -> genom ringarna -> handen.

Okej, då pratar vi om samma sak men med olika "namn" ;)

Beror helt på hästen och inte rasen hur man sätter tömmarna. Använder de ofta men inte alltid

Liknande trådar

Islandshäst Jag gillar att tömköra och vill ha tips på övningar som är lämpliga särskilt för gångartshästar. Hur man går tillväga steg för steg för...
2
Svar
36
· Visningar
8 599
Senast: Silkisif
·
Körning Nu kommer jag åter igen med mina korkade frågor. Är helt ny inom körningen och tömkörning för instruktör. Har tömkört shettistjejen till...
Svar
5
· Visningar
1 207
Senast: Nora
·
Övr. Hund Minns ni den här tråden om den hyperaktiva goldentiken jag funderat på att ge upp om? Här kommer uppdatering och lite nya funderingar...
Svar
15
· Visningar
1 612
Senast: Brandgul
·
M
Övr. Hund Läs! (Detta är hämtat från Canis.se) Vem är chefen? Text: Randi Helene Tillung Sammanfattning Länge har det varit...
Svar
2
· Visningar
1 283
Senast: millansnillan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka