Tömköra unghästen

Centaur

Trådstartare
Är nyfiken på att höra hur ni lärde era unghästar att tömköras? :)

Med andra hästar har jag börjat med långa tyglar och gått bredvid/nära men det känns inte helt tryggt med lillen eftersom han är väldigt förtjust i att sparka bakut när han är glad eller upphetsad (det kommer han garanterat bli) och jag vill inte ha ett par hovar i ansiktet...

Ev så funderar jag på att ha lång töm men få någon att leda honom så han förstår att han ska gå fram och inte vända tillbaka till mig, men det bästa vore om jag kunde fixa det ensam.

Målet är tömkörning/dressyrjobb på töm, har inte tänkt köra in honom.

Ledde hästarna bort från stallet och tömkörde dem hem. Båda mina lärde sig på en gång att de skulle gå framför mig.

Promenader för hand med gjord och träns, sedan en eller ett par svängar med en människa i tömmen och en som går med hästen. Kommandon har suttit sedan longering så det har inte varit några problem att applicera på töm. Tror inte det fungerat sämre att göra det helt ensam men då har "mina" varit väldigt vana att promenera och gå själva sas.

Jag har varit ensam med mina hästar när jag tömkört in dem i samband med inridning.
Jag har först vant in hästen på lina. Sedan har jag vant den vid tömmarna inne i stallet. När den blivit van vid att ha tömmarna hängande och slängande har jag tagit ut den i padocken med tömmarna. Jag har börjat med yttertömmen från bettet/kapson till översta ringen på gjorden till handen och innertömmen ledande, direkt från bettet/kapson till handen. Den tömsättningen tillåter att yttertömmen släpps om det händer något och då har du hästen på lina som den är van vid sedan tidigare. Sedan har jag linat som vanligt, fast med tömmar (dubbellongering). Under det första passet har jag introducerat förhållning och lite styrning i tömmarna. Andra-tredje passet har jag kunnat koppla till vanlig tömsättning och gått snett bakom, sedermera helt bakom för att öva styrning och stopp. Därefter har det bara varit att tömköra på. Jag tömkör ut och jobbar även på banan. Tömsättning som passar hästen. Inga konstigheter direkt.
Jag har gjort detta helt från början med fyra olika hästar. Det viktiga är att vänja hästen vid tömmarna kring kroppen och att den är linad några gånger innan och trygg med det innan tömmarna kopplas på.
Lycka till!

Först träna jag in longering, i samma veva tog jag lång tygling. Funka bra på min.
har vant in gjorden under longeringen så han känner sig trygg med den
Nu för någon vecka sedan börja jag med tömkörning. Gjorde inte så stor greja av det. Satt på tömmarna på ridnana. Börja ledahonom och efter några meter flytta jag mig bakåt. Till sist va jag bakom honom. Vi gick kanske två varv på banan så va de bra. Så till att inte försöka dra i tömmarna mer än vid behov. Nästa dag gjorde vi samma procedur men att de blev 1-2 varv till. Nu funkar det otroligt bra, har ju lång väg kvar men kan tömköra runt fyrkantspåret flera varv.

Har alltid börjat med longering och sen gjorden .
Sen tömkört på volt skiftat sida och bytt varv Dvs tömkört åt båda hållen på volt innan jag lärt lärt dom vända över , och gå rakt fram osv .
Aldrig haft problem med detta .

Jag började med lillan redan när hon var året och då ledde ex henne och jag hade gjord och tömmar fästa i grimman så hon vande sig med mig bakom och tömmarna efter sidorna. Hon har varit helt okomplicerad med allt allt men så har vi tagit det lugnt. Inkörd som tvååring, inriden som treåring men inte jobbad. Kunde lasta henne själv vid 1 års ålder.

Lilleman har varit lika okomplicerad förutom lastningen och då är de ändå rätt olika som individer. Hon har alltid varit mer flykt och han vill kolla, men transporten är inte poppis hos honom och hon sväljer det mesta.

Tack för alla bra tips! Låter som en bra ide att utgå från longering då det främst är tömkörning på stor volt jag tänker hålla på med senare. :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 384
Senast: Karminnie
·
Hästhantering Har kikat i flera gamla trådar om att ha valack och föl gåendes ihop, och läst om mångas tankar och erfarenheter. I lördags släpptes...
Svar
19
· Visningar
2 605
Senast: REIN
·
Hästhantering Hur trafiktränar man en unghäst ensam ??........ja det är min fråga. Har två hästar på gården, det äldre stoet kan inte ridas...
Svar
17
· Visningar
1 923
P
Träning Min 4-åring som reds in för ca 10 månader sen har alltid skött sig utomordentligt bra när han har ridits. Både jag själv och min...
Svar
16
· Visningar
2 016

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar