Tömfattning..

M

mamsi

Hur håller ni tömmarna vid tömkörning??
Jag som e ryttare i vanliga fall håller som vanlig tygelfattning även när jag tömkör min shettis...dock inte när jag kör honom.
Vad är det korrekta sättet att hålla eller finns det något sådant?

Sv: Tömfattning..

Jag tycker inte det är viktigt HUR man håller tömmarna. Det viktiga är vad som händer i hästens mun. Var snäll mot den...

Åhja...e alltid snäll, han e såå duktig min lilla ponny som alltid kämpar o gör sitt bästa!:love::love:
Trodde bara att det kanske fanns nån "regel" om hur man ska hålla-:bump:

Jag brukar hålla tömmen i en sling med vänster hand och sedan lägga ringfingrarna på. Mjukt och fint går det :-)
Med reptömmar håller jag med hela handen.

jag har för mig att det inte finns någon ''korrekt'' so man måste hålla, utan det ska vara bekvämt och fungera bra för kusk och häst

Jodå. Visst finns det ett "speciellt" sätt att hålla på. För svårt för mig att förklara det på internet men när jag gick naturbruksgymnasiet så fick vi lära oss det korrekta sättet. Men huvudsaken är att kusken är mjuk i handen och att både kusk och häst trivs.
Kör man par och fyrspann så är det väl en annan sak. Antar att det blir mer vikt i händerna då.

Jag håller mest som det är bekvämt för mig... men visst finns korrekt tömfattning. Det finns både engelsk tömfattning och sk. svensk tömfattning men det är jättesvårt att beskriva, ska se om jag kan hitta nåt på nätet annars finns bra beskrivningar med bilder i körböcker.

Jag har fått lära mig att man ska ha tömmen mellan pekfingret och långfingret. Handen ska va i samma position som när man rider, alltså tummen "upp".
Kör du med en handsfattning ska vänstertömmen vara mellan tummen och pekfingret och högertömmen mellan långfingret och ringfingret. Mellanrummet gör att du kan "vicka" på handen så att man kan styra.
Annars föredrar jag min "bonn"fattning. Som när man rider fast knogarna upp. Kör jag med enhandsfattning lägger jag tömmarna i omlott.

Alla sätt är bra utom dem dåliga! :D

Känner igen detta med tömmen mellan pekfingret och långfingret....tror att någon gammal ridlärare sagt det nån gång.
Men det känns jättesvårt...som om man inte har nån styrsel i händerna alls!
Fast det e väl en vanesak kanske...:angel:

så håller du väl när du kör, för du sa att du körde honom med annan tömfattning än när du tömkörde honom.

Att tömköra med ridfattning ger ingen stadga, tömmen glider väldigt lätt då. Jag brukar ta tömmen underifrån ibland, så att den går mellan lillfringret och ringfingret och sen upp mellan tumme o pekfinger. jag har lätt för att ge mera töm-vilket ger dubbla signaler till hästen som ju ska gå på samma volt och inte öka volten åt något håll.

Annars har jag en grundfattning när jag tömkör, där jag har båda tömmarna i vänsterhanden, övrig töm vilar på ringfingret/lillfingret och sen tar jag den understa tömmen med högerhanden när det behövs. Jätteskönt och väldig stabil brygga.

Ser även att jag själv inte riktigt vet nu hur jag håller, har inga tömmar hemma :)

Liknande trådar

Körning Hej, har en undran hur ni gör när ni tömkör eller kör häst o vagn när ett fordon närmar sig, antingen framifrån eller bakifrån. Stannar...
Svar
11
· Visningar
631
Fordon Jag ska snart iväg på husbilssemester (nåja, festival... :angel:) och har inte varit ute med husbil på många år. Vilka nybörjarmisstag...
Svar
9
· Visningar
703
Senast: Sassy
·
Tjatter Vill gnälla. Tog mig en cykeltur på grusvägen. Vägen är bred nog för två bilar utan problem och med lite planering kan en även möta...
Svar
3
· Visningar
444
Senast: Luff
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Saker och ting har ju sin gilla gång här i livet, så efter skilsmässan så har jag börjat fundera på döden… ;) Kanske hjälpte det till...
Svar
5
· Visningar
788
Senast: Soapbubble
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Guldfasanerna