Bra synpunkt!
(spekulerar vidare)
för att man med viss rätt ser tölten som det "typiska" för islandshäst och för att det är det man "måste" ha på en riktig islandshäst, medan traven är mindre intressant (man kan ifrågasätta varför!!!)? Det finns ju tävlingsgrenar utan trav, men mig veterligen inte så många utan tölt (utom då rena passgrenar men de har ju inget annat än pass i sig)?
Jag kan tänka, men det är att sticka ut hakan, att traven är minst lika viktig som tölten på så sätt att traven kan ses som en mätsticka på lösgjordhet. Utifrån min inte så stora erfarenhet verkar det som om en spänd islandshäst ofta får väldigt svårt för att trava och lösgörande arbete och tålamod verkar kunna vara det som får fram traven på många.
Medan tölt (jo visst finns det islandshästar som har svårare att hitta tölten!) gärna dyker upp när hästen spänner sig i ryggen.
Men som sagt, min erfarenhet är inte så stor att jag egentligen ska kunna dra generella slutsatser därifrån.
Numer är traven för väldigt många precis lika viktig och intressant som tölten. Men rent historiskt har det inte sett ut så. Tölten var viktig i terrängen. Pass var det mest män och fyllon som red. Iaf enligt läroboken