Töltsätta med tömkörning

J

Johanna-79

Nu kanske rubriken blev knasig men min undran är om det är möjligt att töltsätta en häst när man tömkör? Allt annat verkar ju gå alla tiders att lära in med tömkörning men hur är det med tölt?

Och om svaret är ja, hur går man tillväga?

Sv: Töltsätta med tömkörning

Självklart går det!

Man gör på samma sätt som när man lär hästen från ryggen, fast från marken! Det som jag tycker är viktigt innan man töltsätter hästen är att den arbetar korrekt med kroppen i grundgångarterna och att man har påbörjat samlingsarbete. Hästen måste ha en stärkt överlinje och ha lärt sig att arbeta med bakdelen innan tölten kan bli bra.

När du känner dig redo att börja arbeta med tölten kan du bjuda fram hästen i en "skritt-tölt", dvs du samlar hästen i skritt och driver på frammåt. En god hjälp kan vara att ha hästen i en öppna (om hästen är travtaktig) eller i en sluta (om hästen är passtaktig) när du bjuder hästen mot tölten. Så fort hästen på något sätt går mot tölten, beröm och gör något annat. Prova endast korta sträckor till en början, då det är ansträngande för hästen att göra något helt nytt. Vad som är viktigt är att hästen bibehåller sin form (den kan ändras något och bli en mer fri form, men det får inte bli en stjärnkikare). Om den inte gör det är den antagligen inte stark nog för tölten ännu, och du bör då arbeta mer med att sträka överlinjen och att lära hästen att bära sig själv med bakdelen.

Lycka till!

//Julia

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag ligger vaken, alldeles för sent, med alldeles för mycket tankar som snurrar. Sådant där som jag tror att jag vill dela med mig av i...
Svar
14
· Visningar
2 005
Senast: MML
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 723
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
734
Senast: Squie
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 613
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Hjälp
  • Barmarksdrag/canicross