Tölten finns där men hur hitta knapparna jämt?

FreSus

Trådstartare
De senaste månaderna har vi fokuserat på traven med Byr. Han var tidigare en riktig stjärntittare och hade svårt att länga sig och la sig gärna i pass.
Med mycket skritt i skogen på långa tyglar och gedigen uppvärmning kom så småningom traven och nu funkar den 8/10 gånger, vilket är riktigt bra.

Så vi började försöka med lite tölt. Han är i bra kondition och har inget hull utan är smidig och stark. Genomgången av EQT och har skor igen på alla fötter.
Då vi haft en del issues med Byr, rider vi aldrig ensamma utan alltid i grupp. I grupp tar han ICKE tölten utan passar, tar galopp eller trav.
Jag har börjat igen med ensamhetsträning vilket betyder att vi släpper iväg gruppen framåt och Byr och jag lägger distans mellan oss och dem. Byr blir då mycket upphetsad och får enorm energi framåt. Lägger sig SJÄLVMANT i tölt som jag sedan kan öka/sänka vartefter jag behagar. Jag kan ta en liten galopp som sedan övergår i tölt, trav likaså. Kanoners!!!
Om det inte vore för att jag inte kan få den energin i sällskap :(
Hur 17 gör jag?

Sv: Tölten finns där men hur hitta knapparna jämt?

Prova att rida ut själv, utan gruppen .. kortare turer att börja med.
Om hästen passar när du vill tölta när han är tillsammans med en grupp, så välj trav eller galopp istället när du är ute med gruppen.
Har ni ingen paddock som du kan träna tölten i?

När du är ute och vill träna tölt så kan du prova att ställa hästen väldigt mycket åt något håll, mer än vad du tror! och rid gärna lite öppna. Det funkar på min lilla passhäst när vi rider på rakt spår. Du kan också prova att flytta baken när han blir passig.

Att rida ut själv fungerar ej, ännu. Vi kommer dit sakta men säkert, men just nu tar vi myrsteg. Vi rider ut i grupp men lägger snabbt avstånd framåt eller bakåt och blir på så sätt ensamma. Då jagar han upp sig och får energin att tölta. Så menar du att jag ska fortsätta med det? Eller är det avhängt att RIDA UT själv?

Ska prova med det där med baken när vi är i sällskap samt böja i tölten. Lägga trav eller galopp när han väljer att passa gör vi redan :)

Om det funkar för er att lägger en en bit bakom eller framför gruppen så är det klart att du ska fortsätta med det! varför sluta med något som fungerar?
Men jag tycker att du ändå ska träna på att rida ut själv.. då blir du inte lika bunden till dina andra hästvänner. Då kan du ge dig ut när du vill.. kan även bra för hästen att lära sig vara själv om du ex. nån gång vill åka iväg på kurs, tävla osv.

Testa att bara rida kanske 500meter själv och sen vänd och rid hem igen. När det känns bra kan du öka avståndet ifrån stallet.. och till slut kanske du kan rida ut på långtur helt ensam!

Tanken är god men det funkar inte :)
Lång histora kort så exploderade han i augusti vid uppsittning, ensam, utan hästsällskap, jag bröt flera revben mm mm, han exploderade sedan flera gånger efter det, utan hästsällskap.
Så jag valde att backa och träna honom i att bli trygg.

Allt måste tas med myrsteg med honom, vi har nu börjat träna i ensamhet men att gå ifrån stallet själv är det sista han komemr att få göra eftersom det var det mest traumatiska. Han ska vara 100% trygg den dagen vi gör det och det är han inte.

Trots all träning blir han oerhört explosiv och halvpanisk när gruppen skiljs åt ute och då vill jag inte ens fundera på vad han gör när man ställer honom inför att rida iväg från gården ensam. Vi har kommit så långt att vi kan tömköra honom från stallet, ensam, utan att han stegrar sig och flyr :)
Så då kanske du förstår.....

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 292
Senast: Magiana
·
Islandshäst Hejsan! Jag har hand om en femgångsvalack som är 14 år gammal, efter Fáfnir från Götarsvik. Han har under en väldigt lång period blivit...
Svar
2
· Visningar
2 209
Hästvård Behöver lite akut hjälp med råd... Köpte en 6-åring för ca 4-5 månader sedan, hopphäst importerad från Polen i årsskiftet till ett...
2
Svar
28
· Visningar
5 997
Senast: Luff
·
Ridning Jag har en varmblods valack som tagits av travet för ca 8 år sedan och har sen dess varit ridhäst. Han har varit oridbar hela vintern...
Svar
5
· Visningar
1 124
Senast: Merwen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Söker hane för avel - Bichon
  • Uppdateringstråd 30