C

canon_eos

om jag skulle vilja tölta, hur gör jag?
Hur lägger jag skänken?
Ska man sitta på något sätt?
Osv berätta

Sv: Tölta

Finns massor av frågor och svar på just detta ämne i forumet. Sök och du skall finna... :)

ett exempel: Till och börja med så ska man korta upp hästen så den nästan stutsar fram samlad. Se till att du får med bakbenen. Sedan är det bara att släppa fram den genom att driva på lite och släppa på innertygeln. Men se till att du har en stadig ytterhand så hästen inte faller över i trav om den inte har så stark tölt.
Sedan är det bara och sitta. Och komma ihåg att inte hålla fast innerhanden utan att ta förhållningar. :banana: Prova det

det beror helt å hållet på hur hästen är tränad.
jag fick klura ut å testa olika saker för att få min häst i tölt.. ! :D:D

Men man ska väl inte ha det som "mått" (ha hästen ställd så töltar den) :crazy:

men vilken är innertygel om du rider (töltar) på en lång grusväg?

Jag brukar tänka att om vägen svänger till vänster så blir vänstertygeln innertygeln. Jag vet inte om det är fel tänkt, men ändå. Blir lite svårare utan sväng, men ändå.

Jag brukar tänka att om vägen svänger till vänster så blir vänstertygeln innertygeln. Jag vet inte om det är fel tänkt, men ändå. Blir lite svårare utan sväng, men ändå.

jag brukar tänka som så att när man rider så ska man ju hålla sig på höger sida - mao är vänster innertygel.

fast det har jag fått skit för när jag har påpekat det på Buke, så det är därför jag frågar

Jag tänker att det håll jag har hästen ställd åt är innertygeln (precis som på ridbanan). Om han inte är ställd, och inte tex i en kurva har jag ingen innertygel.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Sweden International Horse Show bjuder på både sport, kunskap och inspiration om islandshästar. Nu finns startfältet i World Cup Tölt...
Svar
0
· Visningar
38
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Tidigare Ekenäsbon Stella Fältmarsch älskar sina islandshästar. Och det är speciellt gångarten tölt som hon gillar hos de här lugna...
Svar
0
· Visningar
113
Senast: Gunnar
·
Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
766
Senast: Ajda
·
Utrustning Jag undrar vilken storlek på träns islandshästar brukar ha. Jag har ett träns i storlek cob som min fjordhäst växte ur. Har full på...
Svar
5
· Visningar
284

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka