Tölta på bra sätt

E

Eldspryta

Hej! Jag har en isis hemma som har det lite så och sådär med tölten! Har ni några tips på hur man kan göra den bättre?? Han kan tölta kortare sträckor (10 m)

Om hästen töltar med OK takt och OK form, men bara klarar att hålla tölten korta sträckor, så rid bara korta sträckor. Rid i skritt i ganska samlad form, rid fram i tölt och sakta av bara du fått några steg i fin tölt. Fortsätt skritt-tölt-skrit-tölt några gånger, och sedan lite trav eller galopp i längre-lägre form som avslappning, och så skritt-tölt-skritt-tölt igen.

Galoppen hjälper ofta hästen att komma upp lite med framdelen och få med sig baken, så du kan också testa galopp-tölt-galopp-tölt. Givetvis avpassat efter hur mycket hästen orkar.

Jo, visserligen finnns det säkert gamla trådar, men det finnns det ju i de flesta ämnen :). Alltid är det kanske ngt nytt som kommer fram :idea:.

För att svara på första inlägget:
Jag skulle nog börja med att säja att det finnns inga universallösningar som passar alla hästar eller ryttare, det beror ju på varför hästen har svårt för att tölta.
Men det som oftast förbättrar tölten är ju grundläggande dressyrarbete, för att få hästen stark, balanserad och så liksidig som möjligt. Att hästen bär sej på bakdelen är ju en förutsättning för en korrekt tölt.

OM du får hästen att tölt ca 10 meter är det ju alltid en bra början, men det är viktigt att du tar initiativet att bryta tölten innan hästen själv väljer att gå över i en annan mindre jobbig gångart. Om hästen bjuder på tölt, mkt beröm och låt sedan hästen få sträcka ut tex i skritt eller trav. Så att den får positiva signaler av att tölta :)

Att tölta i olika form sägs ju vara bra, tex på lång tygel, i låg form varavat med mer krav på samling, men det beror ju vad hästen klarar. Variera också olika tempon, variera mellan olika gångarter, se till att hålla energin uppe.

Framförallt se till att hästen är lösgjord och har eftergift går med eftergift, mkt grundläggande arbete alltså!

Lycka till!

Liknande trådar

Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 557
Kläder & Bli fin Jag behöver tips på en snygg och bra regnkappa. En att ha till och från jobbet, när man går på stan m m. Främsta kravet är att den är...
Svar
7
· Visningar
579
Ridning Hej! Min islandshäst har nyligen blivit barfota efter många år med järnskor. Rider med boots fram och tycker inte han ömmar något...
Svar
6
· Visningar
1 108
Senast: Roheryn
·
Utrustning Jag skulle så gärna vilja ha ett eget hästsläp. Problemet har varit att jag bara har B-kort och ingen bil som kan dra. Nu står jag dock...
2
Svar
20
· Visningar
948
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar