Isabellaohman

Trådstartare
Hur ser man att hästen har en bra och fin tölt? Vad ska hästen göra, vad ska man sträva åt för att den ska bli så bra som möjligt?

Sv: Tölt

Hur jag skulle beskriva en bra tölt: Ren fyrtakt, flotta rörelser, fin hållning med välvd överlinje. Hästen får gärna kunna gå i alla tempon.
På youtube kan du söka på Hvinur fra Holtsmula (riktigt bra tölt häst).

Det verkar som dom riktigt duktiga hästarna lyfter betydligt mycket högre med frambenen. Stämmer det? Är det en "bättre" tölt då?

Takten kommer först, de kan lyfta högt på frambenene utan att ha ren takt.

Sen tycker jag personligen (och väldigt många andra såklart) att formen är viktigare än benlyft också. En häst kan ju gå i fel takt och en ofördelaktig form och ändå lyfta massor på benen, så hur mycket den lyfter på benen är egentligen inte alls en bra måttstock. Men visst blir benlyftet häftiga på en häst som har hela paketet :)

För att få de höga poängen på tävling måste hästen alltid ha ren takt. Takten kommer alltid först.
Sedan tittar man på att hästen har rätt tempo (ex. i tölttävlingar ska man först rida i arbetstempo/långsamt tempo, sedan tempoväxlingar och sist ökad tempo). Sedan tittar man på aktion ("frambens lyft") och sist form.
På den högsta nivån måste hästen ha allt.
Men som Elina8 skrev kan hästen ha mycket frambensaktion utan att vara ren i takten; och då kommer man ändå inte upp i de höga poängen.

Okej! Men ska hästen gå i form i tölt alltså böja på nacken och allt det där? För jag ser oftast, även på de bästa, att huvudet är rakt fram :)

Form handlar om arbetet med rygg och bakdel. Näsans placering är inte det viktigaste, men det som är lättast att titta på och som kan luras hur mycket som helst.
En häst kan gå i "fuskform" där huvudet och näsan ser fina ut men ryggen är sänkt och bakdelen "efter" hästen.

Saraanderssons förklaring om form är bra.

Okej! Men ska hästen gå i form i tölt alltså böja på nacken och allt det där? För jag ser oftast, även på de bästa, att huvudet är rakt fram :)

Om och hur mycket hästen ska böja på nacken beror på exteriör, tempo och syftet med den ridturen. Som todigare sagt så Handlar form inte primärt om att böja på nacken, det är snarare en följd av att hästen går rätt i övrigt, eller så borde det vara det. En böjd nacke är just bara en böjd nacke om hästen inte jobba korrekt inövrigt.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Tidigare Ekenäsbon Stella Fältmarsch älskar sina islandshästar. Och det är speciellt gångarten tölt som hon gillar hos de här lugna...
Svar
0
· Visningar
107
Senast: Gunnar
·
Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
661
Senast: Ajda
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 777
Senast: Tantan
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
385
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama