Tölt i uppförsbacke?

Sv: Tölt i uppförsbacke?

Poplan skrev:
När jag töltar min travtaktiga häst i en uppförsbacke kan ibland takten bli renare. Ingen som känt så ?

Jodå, det har jag också upplevt om man håller ett lågt tempo. Särskilt om jag lättsr sätet något, vilket man ofta gör mer eler mindre medvetet i en uppförsbacke. Även en femgångare brukar man kunna få bättre takt med så. 5-gångaren kan också gynnas av nerförsbacke och högre tempo samt längre tygel. Det är bara till att experimentera och gärna blanda de olika övningarna. Plan mark rider jag sällan på. Det är mycket bättre att rida ut i kuperad terräng och på backiga grusvägar. Jag får själv lätt ont i mina gamla knäskador om jahg springer på plant underlag. Det blir samma monotona rörelse hela tiden och det verkar reta hela leden antagligen därför att sama muskler får jobba ensidigt hela tiden. Men springer jag i terräng backe upp och backe ner så klarar jag mig mycket bättre. För den delen tar det mer på lår och rumpa på mig också och det har jag lika mycket nytta av som hästarna!:D :p

Sv: Tölt i uppförsbacke?

Poplan skrev:
När jag töltar min travtaktiga häst i en uppförsbacke kan ibland takten bli renare. Ingen som känt så ?

Egentligen borde du tölta i lite slacka nedförsbackar, kort tempo och inte låta hästen ränna iväg framåt med framdelen. Här kommer du att hitta en tölt med mycket volym, du kommer även att få känna på hur det egentlige ska kännas på plan mark.

Ett sätt att luta in bakbenen under hästen, och skapa en viss bärighet.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Sweden International Horse Show bjuder på både sport, kunskap och inspiration om islandshästar. Nu finns startfältet i World Cup Tölt...
Svar
0
· Visningar
38
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Tidigare Ekenäsbon Stella Fältmarsch älskar sina islandshästar. Och det är speciellt gångarten tölt som hon gillar hos de här lugna...
Svar
0
· Visningar
113
Senast: Gunnar
·
Träning När hästen går i korrekt form så trampar den in bakbenen in under kroppen, höjer ryggen och spänner bålen. Känslan blir ju då att hästen...
Svar
3
· Visningar
1 077
Senast: Tilly_85
·
Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
761
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka