Tölt i uppförsbacke?

Polly_Mulle

Trådstartare
Har hört att man inte ska tölta i uppförsbacke, men varför?

Någon som har lust att berätta varför?

Sv: Tölt i uppförsbacke?

Om det är så att man inte bör tölta i uppförsbacke, är det ju ganska troligt att det beror på att takten blit lite fel eftersom att man vill att bakbenet ska vara i före frambenet. Men om man töltar i en uppförsbacke borde ju takten bli mera som passtakt eftersom att marken blir närmare för fambenen...
det var bara en liten tanke...

Efter vad jag lärt mig så ska man inte tölta i uppförsbacke för att den skarpa vinkel som has mm då utsätts för ska slita hemskt på lederna..... kanske en gammal "sanning"....

/Agnetha

Det är alldeles riktigt, man ska inte tölta i uppförsbackar därför att det påverkar hovvinklarna på bakbenen och i hasleden, särskilt om man använder svanskappa och långa stigläder. I uppförsbackar ska man helst skritta, nerför kan man trava och där det är plan mark där kan man rida lite hur som helst.

Senast ändrad:

Är det brant uppför så håller jag med om att man helst ska skritta men är det inte brant går det bra att trava och galoppera.
Trava nerför är svårt, det gör jag bara på en välbalanserad häst.

Skrauti skrev:
Om det är så att man inte bör tölta i uppförsbacke, är det ju ganska troligt att det beror på att takten blit lite fel eftersom att man vill att bakbenet ska vara i före frambenet. Men om man töltar i en uppförsbacke borde ju takten bli mera som passtakt eftersom att marken blir närmare för fambenen...
det var bara en liten tanke...

Tvärtom! Takten blir mer travaktig vilket man utnyttjar på passaktiga hästar för att träna fram en ren tölt eller för att plocka fram traven! Så visst kan man tölta i uppförsbacke och på vissa hästar är det att föredra. En riktigt bra tölthäst skall kunna tölta i både rimliga uppförsbackar och nedförsbackar men bibehållen ren takt!

IngaLena skrev:
Det är alldeles riktigt, man ska inte tölta i uppförsbackar därför att det påverkar hovvinklarna på bakbenen och i hasleden, särskilt om man använder svanskappa och långa stigläder. I uppförsbackar ska man helst skritta, nerför kan man trava och där det är plan mark där kan man rida lite hur som helst.

Trava i nerförsbacke?! Aldrig! Det är tölt eller skritt som gäller! Prova sitt ner i trav i en nerförsbacke eller galoppera i nerförsbacke så känner ni hur stötig hästen blir och de stötarna har fortplantats från nedslaget och genom hästens kropp till ryttaren. I vilt tillstånd väljer hästarna trav i uppförsbacke och tölt eller pass i nerförsbacke, om de inte skrittar förståss, vilket är det enda man skall använda i branta backar. Vinkeln blir ju änn skarpare i nerförsbacke eftersom baken hela tiden blir "ihoptryckt" och hästen sätter under sig. Det är ett utmärkt sätt at lära hästen trampa under sig medan uppförsbacke ger mer påskjut. Dessutom kan det särskilt på 4-gångare underlätta töltinlärning, givetvis i måttliga backar. I uppförsbackar kan man däremot både trava och galoppera!

Tänk efter lite: nerförsbacke främjar samling och att hästen trampar under sig och jobbar mer med bakdelen. Tölt och skritt ger en sådan rörelse om den utförs korrekt och samlat. Traven är en rörelse med sväv ochhästen lägger mer vikt på frambenen. Att trava nerför går emot det rörelsemönster som en nerförsbacke gynnar och frestar dessutom frambenen oerhört, därav att hästarna blir stötiga även i ganska svaga nerförsbackar. Hästen kommer dessutom inte att få en en travtakt utan landar med bakbenet först. I galopp blir effekten än värre då den är 3-taktig normalt sett. Galoppen kommer att bli aningen passaktig och nedslaget på ett ben i en nerförsbacke frestar verkligen hästens ben!

Senast ändrad av en moderator:

em76 skrev:
Är det brant uppför så håller jag med om att man helst ska skritta men är det inte brant går det bra att trava och galoppera.
Trava nerför är svårt, det gör jag bara på en välbalanserad häst.

Håller helt med, men inte ens för den hästen är det nyttigt. Dessutom kan man riskera att de snubblar och går omkull... :crazy:

IngaLena skrev:
Där det är plan mark där kan man rida lite hur som helst.

näe? är det sant asså? hästen tar inte skada om jag t.ex galopperar på plan mark då?

:smirk:

BeastieBabe skrev:
näe? är det sant asså? hästen tar inte skada om jag t.ex galopperar på plan mark då?

:smirk:

Inte i uppförsbacke heller! På passaktiga hästar kan man få en renare galopp och månnga ggr undvika passgalopp, fyrtaktsgalopp eller korsgalopp genom att galoppera i uppförsbacke. En häst i det fria galopperar gärna uppför tom branta backar!

Precis vad jag har märkt med min häst. Jag har lättast att få till ren tölt i svaga motlut. Han blir lätt framtung och passtaktig på plan mark.
Sen för att skoja till det lite extra, så kan han även gå mot travtakt också :angel: Händer oftast när jag inte varit uppmärksam nog, utan han börjar bli trött och tappar rumpan för att han inte orkar.

Polly_Mulle skrev:
Har hört att man inte ska tölta i uppförsbacke, men varför?

Någon som har lust att berätta varför?

Frånsett tidigare svar skulle jag vilja göra ett tillägg, tölt i uppförsbacke förstärker hästen på framdelen. Måhända att man kan få en renare takt på en passtaktig, men priset är då att man förstärker hästens gång på bogen.

Tölt i nedförsbacke driver på bakbenen, och även en passtaktig häst har nytta av detta då just frånvaron av aktivteten ofta är stor på denna typ av häst.

Där håller jag med dig,. NU har jag förvisso travare, en töltare, därav frågan om tölt i backe och en med passaktig galopp, och galoppen blir mkt bättre i uppförbackar och även i brantare backar tycker jag att man kan galoppera, de får ta i ordentligt och ofta tycker jag att många hästar försöker dra sig uppåt med frambenen i skritt men tar i bakifrån i galopp om det är brantare.

Min har inte pass i sin tölt annat än när han blir mycket hetsig, försöker undvika passen men han töltar gärna både lite upp och ner (mindre lutning) och verkar ganska nöjd med det. Töltar oftast på plan mark men en vän till mig fasade när jag töltade uppför en liten backe.
Eftersom jag inte har någon kunskap om tölt/pass så måste jag ju fråga er som har bättre koll på det!

Tack allihop, nu fick jag en del att fundera på och slipper fundera vilt över varför utan att ha en förklaring...

IngaLena skrev:

Det var ju en, hm, intressant användarprofil du har :smirk: . En liten skämtare på gång kanske?

sambaengi skrev:
Trava i nerförsbacke?! Aldrig! Det är tölt eller skritt som gäller! Prova sitt ner i trav i en nerförsbacke eller galoppera i nerförsbacke så känner ni hur stötig hästen blir och de stötarna har fortplantats från nedslaget och genom hästens kropp till ryttaren. I vilt tillstånd väljer hästarna trav i uppförsbacke och tölt eller pass i nerförsbacke, om de inte skrittar förståss, vilket är det enda man skall använda i branta backar. Vinkeln blir ju änn skarpare i nerförsbacke eftersom baken hela tiden blir "ihoptryckt" och hästen sätter under sig. Det är ett utmärkt sätt at lära hästen trampa under sig medan uppförsbacke ger mer påskjut. Dessutom kan det särskilt på 4-gångare underlätta töltinlärning, givetvis i måttliga backar. I uppförsbackar kan man däremot både trava och galoppera!

Tänk efter lite: nerförsbacke främjar samling och att hästen trampar under sig och jobbar mer med bakdelen. Tölt och skritt ger en sådan rörelse om den utförs korrekt och samlat. Traven är en rörelse med sväv ochhästen lägger mer vikt på frambenen. Att trava nerför går emot det rörelsemönster som en nerförsbacke gynnar och frestar dessutom frambenen oerhört, därav att hästarna blir stötiga även i ganska svaga nerförsbackar. Hästen kommer dessutom inte att få en en travtakt utan landar med bakbenet först. I galopp blir effekten än värre då den är 3-taktig normalt sett. Galoppen kommer att bli aningen passaktig och nedslaget på ett ben i en nerförsbacke frestar verkligen hästens ben!

exakt :bow: jättebra skrivet

IngaLena skrev:
Det är alldeles riktigt, man ska inte tölta i uppförsbackar därför att det påverkar hovvinklarna på bakbenen och i hasleden, särskilt om man använder svanskappa och långa stigläder.

Hmmm, får verkligen inte ihop det hela. Vad har svanskappa och långa läder gemensamt med markens lutning:confused:

När jag töltar min travtaktiga häst i en uppförsbacke kan ibland takten bli renare. Ingen som känt så ?

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Sweden International Horse Show bjuder på både sport, kunskap och inspiration om islandshästar. Nu finns startfältet i World Cup Tölt...
Svar
0
· Visningar
38
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Tidigare Ekenäsbon Stella Fältmarsch älskar sina islandshästar. Och det är speciellt gångarten tölt som hon gillar hos de här lugna...
Svar
0
· Visningar
113
Senast: Gunnar
·
Träning När hästen går i korrekt form så trampar den in bakbenen in under kroppen, höjer ryggen och spänner bålen. Känslan blir ju då att hästen...
Svar
3
· Visningar
1 077
Senast: Tilly_85
·
Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
761
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka