Tolkning av hopp-TR gällande sporrar (häst)

N

Nate

Får man använda svanhalssporrar vid hopptävlingar för häst?

Följande står i TR:
"sporrar av vilket slag som helst som är så konstruerade att de kan såra eller sarga hästen får inte bäras. Sporrarna skall vara av metall och bäras rätt vända."

Som jag tolkar det är det alltså okej att använda svanhalssporrar (alltså sporrar som är böjda uppåt) eftersom att de är gjorda för att användas så att de pekar åt det hållet?

Behöver nämligen ett par sporrar som är avrundade (annars blir det för skarpt för hästen som är rätt känslig) men de vanliga korta når inte hela vägen vilket gör att jag blir tvungen att lyfta häl och knä när jag är i behov av att peta till honom. Mina ben är långa vilket gör att hälen hamnar i samma höjd som slutet på magen = sporren når inte. Skulle kunna lösas genom att sätta på sig mastodontsporrar ala dressyr men föredrar isf svanhalssporrar för att slippa gå upp på 3cm längd.

Sv: Tolkning av hopp-TR gällande sporrar (häst)

Jag har iaf tävlat med detta på stor häst(hoppning!) under några år på både reg-nat tävlingar och aldrig någon domare/överdomare som reagerat på dem.

Sv: Tolkning av hopp-TR gällande sporrar (häst)

Låter lovande. Ska försöka haffa någon överdomare framöver och höra hur de tolkar TR gällande detta.

Någon mer som har erfarenhet eller tolkning av detta?

Liknande trådar

Dressyr Är det så att man inte får tävla med svanhalssporre?? I TR står Sporrar skall vara av metall. Sporrarnas skänklar skall vara släta...
Svar
3
· Visningar
1 149
Senast: aramis
·
Fälttävlan Sitter och läser fälttävlans TR och blir tveksam när jag läser om sporrlängden för ponny i dressyrmomentet. Jag tolkar det som de...
Svar
0
· Visningar
4 564
Senast: pewa
·
Dressyr Så här kvällen innan tävling blev jag nojig... Sporrar med trissa, köpta på Hööks (de enkla "vanliga"...
Svar
6
· Visningar
3 901
Y
Dressyr Jag har nu fått, och läst :D , nya dressyr-TR. De ändringar som jag tror är av störst intresse för många bukefalister är: Tygel på...
8 9 10
Svar
197
· Visningar
23 147
Senast: sweep
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar