Tolka - Utrustning !?

S

shalooj

Vad har ni för utrustning när ni tolkar?
Åker ni på skidor eller något annat, är det inte läskigt att åka pulka efter hästen om något händer?? (har sett många göra det)
vad är det för slags skidor?Miniskidor?
Måste man ha ett tolkningssele verkligen..
Kä'nns som onödiga pengar.. när man inte har sån bra ekonomi :crazy:

Vi tolkade förra veckan efter min häst och då tog vi ett par rejäla lädertömmar och spände fast dom i sadelgjorden och sen åkte vi på ett par längdskidor (det var iofs kanske inte så smart) Men det gick jättebra.,Läskigt bara i nerförsbackarna då jag kom ikapp väldigt fort och höll på o åka in i dom :o men då fick hon trava i nerförsbackarna istället och då gick de skitfort urs de va läskigt:o
De e tur att hon är så lugn :smirk:

Sv: Tolka - Utrustning !?

Jag tycker inte man ska fästa tömmarna i sadeln, för sadeln dras ju bak då och då kan sadeln hamna fel och hästen får ont i ryggen som leder till veterinärkostnader!
Jag skulle säga köp en tolksele istället, kostar bara 149;- på h**ks

Jag har slalomskidor, tolksele+tömmarna som jag fick m. tolkselen ifrån h**ks, och sedan en ridhjälm såklart!!
Tycker att man ska ha hjälm även om man tolkar bakom hästen (ganska långt ifrån hästens bakben) för jag var m. om en tolkningsolycka en gång och det var inte kul så säga :crazy:

Vi har en vanlig, tolkningssele, billig en:smirk:
I den kan man ju fästa repen/tömmarna.
Jag själv tycker det inte är så där väldigt roligt att tolka, men däremot älskar jag att sitta på hästryggen och se de andra med fasa fara bakom:D !
Då med vanliga trickskidor.
Det blir mycket svårare med pulka eller tefat, själv fick jag en hel snölavin över mig "pågrund av att man satt så långt ner" och sedan for jag på magen i all djupsnö haha!

shalooj skrev:
Vad har ni för utrustning när ni tolkar?
Åker ni på skidor eller något annat, är det inte läskigt att åka pulka efter hästen om något händer?? (har sett många göra det)

För inte så länge sen fick en tjej sin häst påkörd här efter att de tolkade med pulka... Hon som satt i pulkan ramlade av på nåt sätt, pulkan skramlade till och skrämde hästen som i panik rusade ut på en väg och blev påkörd och dog.

Så, jag hade valt skidor, känns lite säkrare. :crazy:

//E

Min syster använde brösta eller va de heter iaf så sadeln inte kan glida bak å två longerlinor.. Men jag har vanlig tolksele å miniskidor. Funkar skit bra:)

Här var det ytterligare en okunnig :smirk:
Jag tycker att det verkar så riskabelt med linorna. Alltså om tolkaren ramlar och släpper linorna finns det väl risk att hästen trasslar in sig i dem. Eller är det något som jag inte fattat? Annars verkar det ju skitkul!

Jo de kan trassla in sig :(

Jag o min kompis var ute och tolkade.
Hon trillade och släppte linorna och hästen trasslade in sig och jag hoppade av för att ta lös linorna, då vart han rädd för något bakom han och han snurrade nått varv så jag fastnade på sidan av hästen på grund av linorna.
Han skenade och sedan kom en lyktstolpe i min väg brevid hästen och jag slog i lyktstolpen med benet.
Som tur vad gick linan loss och slapp bli släpad efter hästen, men jag låg där i snön och kunde inte röra mig det gjorde otroligt ont i benet, sedan kom en bil och h*n hjälpte mig in i bilen så jag slapp ligga i djupsnön, h*n ringde sedan min mamma, min mamma fick komma o hämta mig och sedan skjusta mig till akuten.

Jag hade inte brutit något när de röntgade mig men jag höll på att svimma när jag stog upp för det gjorde ont :cry:

det var ren tur som att linorna gick av annars hade nog jag inte levt i dag, för det gick undan som f*n när hästen skenade.
tur att bara benet fick stryk o inte huvudet!
Använd HJÄLM!

När vi tolkar med Kreles har vi bröstan från bröstselen, hänger bara den över halsen på honom, och sätter linorna i spännena på selen där däckeldelen igentligen ska sitta, sen lägger vi ett balsnöre över baken på honom och knyter fast linorna i det så de inte ska släpa i marken för långt fram på hästen så han riskerar att trassla in sig om man tappar taget där bak.
Har tolkat med spark och snowracer och vi håller själva i linorna, så att det inte hänger fast något bakom honom om man trillar av.

En vanlig tolksele passar inte på hästen, han är för bred :crazy:

20060106_7.jpg

20060106_5.jpg

20060108_1.jpg

20060108_3.jpg

Tolksele är definitivt att föredra! Fäster man linorna i sadelgjorden så drar ju hästen med magen! Inte trevligt för hästen kan jag lova plus att sadeln kan åka bak och hamna i fel läge..

Själv använder jag bröstan från en sele, det måste ju ändå vara det bästa för hästen..

Använder en köpt tolksele och antingen trickskidor eller e snowracer, funderingar på att använda en "flygande matta" nån gång men vi får se

Hästen vi tolkar efter en f.d. travare och lugn och stabil och som är van med konstiga ljud. Håller på att tolka in en annan f.d. travare men hon är inte lika stabil så än så länge har vi tolkat med ledare på henne som hon verkade tycka var jättekul

Vi knyter fast lingeringstömmen i sadelgjorden på båda sidor, kollar hela tiden så att sadeln inte åker bak. Den som åker i pulkan håller i tömmen så att man kan släppa om något händer. Är skitkul att tolka! Och min lilla hästtös älskar att få dra pulkan, hon bockar riktigt lyckligt =)

Tolkselar kostar ju inte många kronor, jag köpte min från börjes för en dryg hundralapp. Skulle definitivt rekommendera sele, sadlar är inte gjorda för att dra saker med. Tolkselar är dessutom konstruerade så att linorna inte ska hänga för långt ner vid bakbenen på hästen.

Vi brukar tolka med pulka, den som åker sitter i pulkan och håller i draglinan. Trickskidor är också enormt roliga att tolka med.

Hjälm tycker jag är ett måste även när man åker bakom hästen, och någon form av skidglasögon eller liknande kan vara bra att ha eftersom hästhovarna sprätter upp en hel del snö när det går lite fortare. :p

Pållen i fråga är en pensionerad travare och stencool vad gäller saker som låter och rör sig bakom honom. Annars är han allt annat än cool när det vankas tolkning, det är det bästa han vet, så det brukar bli en hel del glädjeskuttande och frustande när pulkan och selen åker fram. :)

Liknande trådar

S
Hästmänniskan är min medryttare för bortskämd? h*n rider knappt 1 g/vecka och då är det oftast bara träning eller tävling. Ofta (men inte alltid)...
2 3
Svar
58
· Visningar
5 384
Senast: fluffig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar