Tolka rasstandarden

isafore

Trådstartare
Är lite nördig, som vanligt. Lusläser rasstandarden och jämför med bilder på BIR-vinnande hundar. Men har stött på några frågor.

I rasstandarden står det att frambenen skall vara lodrätt ställda. Det tolkar jag som att man kan dra en lodrät linje från manke till armbåge, är det rätt? I rasstandarden står även att skulderbladsvinkeln skall vara 115-120 grader. Hur mäter man den? Är det vinkeln mellan skulderblad/överarm? Om det är så, hur fasiken kan armbågen hamna under manken om vinkeln ska vara 120 grader och om skulderblad och överarm är lika långa ?! För att få till lodrätt ställda framben, så som jag tolkar det, så behöver ju hunden ha nästan 90 graders vinkel i skulderbladsvinkeln, om jag nu har tolkat den vinkeln rätt?!

Jag publicerar en bild på min hund. Om jag tolkar det rätt så har han något rak överarm, alltså något öppen vinklad och har alltså frambenen något framförställda. Är det rätt?

hur_fasiken_55a4fece9606ee0cc5123df2.png

Se de röda linjerna, de har ca 140 graders vinkel.
De blå linjerna är ca 90 grader eller strax över (ögonmått ;) ).

Det jag undrar över är alltså:
1. Har jag tolkat skulderbladsvinkeln rätt?
2. Har jag tolkat "lodrätt ställda framben" rätt?
3. Om ja på båda ovanstående frågor, hur fasiken går det ihop? :confused:

Varför skulle hunden behöva 90 graders vinkel i skuldra/överarm för att ha frambenen rakt under manken? jag ska ärligt säga att jag inte riktigt hänger med i din text ( ;) ) men när vi pratade om vinklar osv på hundgymnasiet där vi hade en utställningsdomare som lärare så sa han att vinkeln ska räknas i leden, inte längs framsidan av skulderbladet/överarmen där många tydligen mäter.

För att ge ett exempel, här står min Aysu med frambenen rakt under sig. Hon har absolut inte 90 graders vinkel i skuldra/överarm.
10847784_423609724454080_7327272123369778490_n.jpg

Varför skulle hunden behöva 90 graders vinkel i skuldra/överarm för att ha frambenen rakt under manken? jag ska ärligt säga att jag inte riktigt hänger med i din text ( ;) ) men när vi pratade om vinklar osv på hundgymnasiet där vi hade en utställningsdomare som lärare så sa han att vinkeln ska räknas i leden, inte längs framsidan av skulderbladet/överarmen där många tydligen mäter.
Tack för svar iallafall :D Var är det du inte riktigt hänger med, allt? :angel: Tänkte att jag kanske kunde förtydliga ;)

Jo alltså, jag menar den blåa vinkeln är ju ca 90 grader, medans den röda är ca 120 (ser att jag har skrivit fel i TS). Inte möts väl skulderblad och överarm så långt bak i kroppen, det möts väl längre fram, typ där den blå linjen är.. Eller? Jag vet inte, därför jag frågar :D

Om någon skulle vilja vara gullig att kanske rita eller har några bra bilder så jag förstår :angel:

Nä, hon har nog lite öppnare vinkel :p

Men på dalmatiner så stämmer väl inte samma vinkel som saluki har? Eller? :)

Nu har jag ingen koll på hur vinklad Aysu är om man mäter grader, men det finns ju inget som skulle hindra en dalmatiner från att ha samma vinklar som en saluki. Jag förstår nog bara inte vad det är du inte får ihop :p

Vad gäller salukins rasstandard står det bara att vinkeln ska vara tydlig.

Nu har jag ingen koll på hur vinklad Aysu är om man mäter grader, men det finns ju inget som skulle hindra en dalmatiner från att ha samma vinklar som en saluki. Jag förstår nog bara inte vad det är du inte får ihop :p

Vad gäller salukins rasstandard står det bara att vinkeln ska vara tydlig.
Men alltsååå.. :D Jag kanske tänker helt fel, men såhär

excellent_dog_outline_55a514562a6b22245c69048e.jpg

Vinkeln är ju mer öppen på salukin än på dalmatinern, eller har jag fel? (Om nu min hund hade haft frambenen lodrätt ställda, vi får låtsas det ;))

Men min egentliga fråga är hur 120 graders vinkel kan få frambenen mitt under manken?

Jag bryr mig inte ett smack om vinkelgrader hit och dit :angel: Men hittade en ganska pedagogiskt ritad bild.
illo11.gif

http://www.germanshepherds.com/forum/breed-standard/138228-front-angulation.html
Haha bara jag som är nörd ;) Tycker det är intressant.

Den där bilden visar ju hur jag menar. Den har ju 90 graders skulderbladsvinkel. Hade den haft 120 graders vinkel så hade ju överarmen varit i stort sätt spikrak och frambenen definitivt inte hamnat under manken?

katy.jpg

Nu hittade jag denna mycket mycket mycket intressanta bild! Här syns det ju att 120 grader ändå kan ha lodrätt ställda ben :up:

Men då är ju frågan varför en travande långdistansare ska ha så knappa vinklar.. Vore mer ekonomiskt att ha mer vinklar väl? :D

Men o andra sidan verkar hunden behöva ha ganska smal hals om den ska ha så öppen vinkel och ändå lodrätt ställda ben.. Och det har ju inte dalmatiner direkt.

Är lite nördig, som vanligt. Lusläser rasstandarden och jämför med bilder på BIR-vinnande hundar. Men har stött på några frågor.

I rasstandarden står det att frambenen skall vara lodrätt ställda. Det tolkar jag som att man kan dra en lodrät linje från manke till armbåge, är det rätt? I rasstandarden står även att skulderbladsvinkeln skall vara 115-120 grader. Hur mäter man den? Är det vinkeln mellan skulderblad/överarm? Om det är så, hur fasiken kan armbågen hamna under manken om vinkeln ska vara 120 grader och om skulderblad och överarm är lika långa ?! För att få till lodrätt ställda framben, så som jag tolkar det, så behöver ju hunden ha nästan 90 graders vinkel i skulderbladsvinkeln, om jag nu har tolkat den vinkeln rätt?!

Jag publicerar en bild på min hund. Om jag tolkar det rätt så har han något rak överarm, alltså något öppen vinklad och har alltså frambenen något framförställda. Är det rätt?

hur_fasiken_55a4fece9606ee0cc5123df2.png

Se de röda linjerna, de har ca 140 graders vinkel.
De blå linjerna är ca 90 grader eller strax över (ögonmått ;) ).

Det jag undrar över är alltså:
1. Har jag tolkat skulderbladsvinkeln rätt?
2. Har jag tolkat "lodrätt ställda framben" rätt?
3. Om ja på båda ovanstående frågor, hur fasiken går det ihop? :confused:

Skulderbladsvinkeln är i min värld vinkeln mellan horisontallinjen och skulderbladet (som ju inte är en led överhuvudtaget). För många raser gärna runt 45 grader. Precis som att knävinkeln också mäts jämfört med horisontalplanet :).

Sedan är det vinkeln mellan överarm och skulderblad. Där vill väl många raser också gärna se en vinkel runt 45 grader. Dåliga vinklar ger sämre schwung (läs: framåtgripande) i traven.

När jag hör lodrätt ställda framben tänker jag vinklar och inte så mycket om de står i "uppförbacke" eller står under sig, om du förstår hur jag tänker :)? Alltså, mer om benen är raka eller sick-sackande i vinklarna (typ carpus). Tillägg/edit: alltså mer underarmen lodräthet än överarmens.

Detta är bara mina 10 cents, som lutar sig mer mot anatomi/veterinär-tankegång, än rasstandarder :). Som dotter till en fanatiskt engagerad exteriördommare på typ alla raser i världen, borde jag kanske vara bättre insatt dock :D.

Skulderbladsvinkeln är i min värld vinkeln mellan horisontallinjen och skulderbladet (som ju inte är en led överhuvudtaget). För många raser gärna runt 45 grader. Precis som att knävinkeln också mäts jämfört med horisontalplanet :).

Sedan är det vinkeln mellan överarm och skulderblad. Där vill väl många raser också gärna se en vinkel runt 45 grader. Dåliga vinklar ger sämre schwung (läs: framåtgripande) i traven.

När jag hör lodrätt ställda framben tänker jag vinklar och inte så mycket om de står i "uppförbacke" eller står under sig, om du förstår hur jag tänker :)? Alltså, mer om benen är raka eller sick-sackande i vinklarna (typ carpus). Tillägg/edit: alltså mer underarmen lodräthet än överarmens.

Detta är bara mina 10 cents, som lutar sig mer mot anatomi/veterinär-tankegång, än rasstandarder :). Som dotter till en fanatiskt engagerad exteriördommare på typ alla raser i världen, borde jag kanske vara bättre insatt dock :D.
Jag förstår hur du menar. Mycket intressant!

Vinkeln mellan skulderblad och överarm kan väl inte bli 45 grader? :o menar du mellan horisontalplan och överarm? Isf blir det ju tillsammans 90 grader, precis som jag var inne på..

Ja, det är för mig mycket märkligt att en travande långdistansare som dalmatiner ska ha så pass öppen vinkel, låter ju som sagt inte ekonomiskt.

Jag förstår hur du menar. Mycket intressant!

Vinkeln mellan skulderblad och överarm kan väl inte bli 45 grader? :o menar du mellan horisontalplan och överarm? Isf blir det ju tillsammans 90 grader, precis som jag var inne på..

Ja, det är för mig mycket märkligt att en travande långdistansare som dalmatiner ska ha så pass öppen vinkel, låter ju som sagt inte ekonomiskt.

Tror jag klurat mig fram till var förvirringen kommer från (jag har själv bidragit till den :D ). Jag talar egentligen om lutningen, medan du är den som egentligen faktiskt talar om vinkel! Jag menar alltså att skulderbladet sticker ut från horisontallinjen i en lutning på exempelvis 45 grader och du har vinkeln 115-120 grader mellan dessa linjer (horisontalplan vs. skulderblad).

Så man får ungefär samma reultat, det är bara om hur man uttrycker det :). Vinkeln/lutningen är fortfarande mellan horisontalen och skulderbladet :).

Tror jag klurat mig fram till var förvirringen kommer från (jag har själv bidragit till den :D ). Jag talar egentligen om lutningen, medan du är den som egentligen faktiskt talar om vinkel! Jag menar alltså att skulderbladet sticker ut från horisontallinjen i en lutning på exempelvis 45 grader och du har vinkeln 115-120 grader mellan dessa linjer (horisontalplan vs. skulderblad).

Så man får ungefär samma reultat, det är bara om hur man uttrycker det :).
Vinkeln/lutningen är fortfarande mellan horisontalen och skulderbladet :).
Nu blev jag förvirrad ändå :D Det fetade hängde jag inte med i. Du får gärna visa en bild hur du menar, om du vill.
Horisontalplanet är väl en horisontell linje rakt igenom leden skulderblad/överarm? Om man mäter vinkeln mellan horisontal -> skulderblad och horisontal -> överarm och vinkeln är 45 grader på båda, så blir det ju 90 grader tillsammans. Så som jag vill ha det, och som det är på schäfern här ovan.

Dalmatiner ska tydligen ha cirka 120 grader, dvs 60 grader mellan horisontalplan -> skulderblad och 60 grader mellan horisontalplan -> överarm. Eller är jag helt fel ute o cyklar?

Haha, nu har jag förvirrat mig själv också så jag varken vet ut eller in hur jag menar. Ska försöka skapa en fin liten illustration med mina mad paint skills :angel::D.

Ok, sjukt dålig bild, men det gula illustrerar iaf skulderbladets lutning jämfört med horisontalplanet, medan det gröna är din skuldervinkel :).

ahlvO7L.png

Dina 90 grader kommer med andra ord mest av att du använt armbågsspetsen och mankens topp som riktpunkter :).

Så här tänker jag om de lodräta fossingarna (överst till vänster) :). Man vill ju också gärna ha dem parallella, vilket visas nederst till vänster.

fronts.jpg

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka