Tolka med ovan häst?

finapina

Trådstartare
Är det möjligt att tolka med icke- inkörd häst , dock tömkörd ? Hur går man isåfall tillväga?
 
Sv: Tolka med ovan häst?

Det hästen behöver vänjas vid är linor runt bakbenen, även drag från ytterlinan vid sväng, tryck från tolkselen och att ha något sån låter och följer efter nära bakom.

Min var rätt mycket tömkörd så det var inget större problem med linor runt baken, möjligen att han tyckte det var lite konstigt och undrade vad jag egentigen ville när han fick tryck från ytterlinan runt baken, men han blev aldrig rädd eller oroad av linorna.

Det som faktiskt tog ett par träningspass med medhjälpare som hjälpte till att försiktigt bromsa var att få honom att inse att jag plötsligt inte ville att han skulle stanna/backa undan för tryck på bringan utan "dra". Det var faktiskt det som var svårast för oss och där jag fick ta det riktigt försiktigt för att min känsliga häst inte skulle börja stressa upp sig.

Min var också van ljudet från skidor, testade lite försiktigt om han reagerade på att ha det nära bakom men det var inget problem.

Det jag missade var att träna tolkaren, inte kul med någon som smackar och tjoar och tycker det är helkul och gärna vill ha ännu meda fart när du själv märker att hästen håller på att tända till på gränsen till att du tappar kontrollen, inte av själva tolkningen utan av frisk galopp på snötäckt fält! Jag lärde mig snabbt att stora volter/serpentiner kan hålla både häst och tolkare från totalfokus på mera fart.
 
Sv: Tolka med ovan häst?

Vi har gjort som så att vi sätter ryttare på ryggen första gångerna vi har en tolkare bakom som säkerhet ifall det bär iväg eller sker oväntade saker.
Och som LenaB säger alla brukar tycka det är roligt och bli lite fartblinda O_o
 
Sv: Tolka med ovan häst?

När jag började med min shettis så tog jag det som en inkörning, dvs tömkörning, draglinor med tryck i bröstan, dra däck osv. Shettisen var en sån som tog i för kung och fosterland och drog ordentligt med huvdet sänkt och jobbade på med bakbenen, även när man bara hade en tom liten kälke efter :p.
 
Sv: Tolka med ovan häst?

Vi har gjort som så att vi sätter ryttare på ryggen första gångerna vi har en tolkare bakom som säkerhet ifall det bär iväg eller sker oväntade saker.
Och som LenaB säger alla brukar tycka det är roligt och bli lite fartblinda O_o

Tolkar ni utan ryttare sen? Har jag aldrig hört talas om innan, låter kul men svårt!
 
Sv: Tolka med ovan häst?

Om det verkar gå bra att tolka med ryttare så,ja då får ryttaren ochså vara med o tolka,eller så selar vi på en häst till och sen blir det åka av,jag är usel på att åka skidor på platt mark så då har vi alltid en ryttare med som kan fånga min häst medans jag spottar snö o kravlar mig upp igen eller så åker jag bakom hästen som redan har ryttare :D
 
Sv: Tolka med ovan häst?

Samtliga har fått acceptera att dra mig i pulka bakom (har ingen ryttare) och gjort det utan problem i åtminstone skritt o trav ute i skogen direkt. De flesta även i galopp (mins inte om alla galopperade). Alltifrån bakskygga, heta, knappt inridna osv samtliga har dock varit mer eller mindre tömkörda. Och den kanske viktigaste gemensamma faktorn är väl att de har varit ponnys.

Jag älskar att tolka och allihopa har snabbt (alltså någon minut rakt ut i skogen) lärt sig uppskatta det mycket.

Det är dock inget jag skulle rekommendera till vem som helst, man får ju ha lite koll och hästen vara rätt tam åtm så att man har en nödbroms och så att de inte sparkar.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag ska i helgen provrida en häst. Jag gillar den på video och hoppas att det skall vara ”rätt”! Dock skall jag utomlands i 4...
Svar
11
· Visningar
1 138
Senast: Oh_really
·
Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 135
Senast: Äpplet.
·
Ekonomi & Juridik Jag skulle behöva all information om hur man går tillväga vid köp utav häst utomlands. Det jag letar är en mellan 0-1 år. Vad är att...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 424
Senast: Lea88
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
850
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp